hero
Balkányi Nóra 2021. augusztus 17. 09:39
Hirdetők nélkül jelent meg az Elle LMBTQ-szerelem mellett kiálló lapszáma
A magazin jogait tavasszal vásárolta meg Milkovics Pál, a Brit Média kiadó tulajdonosa. Szerinte ez a szám nem az üzletről, hanem a szerelemről szól. (Cikkünket frissítettük.)

Három különböző címlapon három párral jelenik meg az Elle: a frissen coming outoló Jordán Adél Székely Krisztával szerepel, mellettük A család az család kampányból ismert Pál Márton és Hanol Ádám, illetve Oltai Kata és Nagy Zsolt látható a címlapokon. Ezzel a 168 Óra közlése szerint ez lett az első címlap itthon, amin meleg vagy biszexuális párok szerepelnek. 

Az Elle közleménye szerint a három párral határozottan foglalnak állást, azt üzenve, hogy egyféle szerelem van, és az mindenkié.

„Emiatt a szeptemberi számban a lap partnerei, hirdetői sem jelentek meg, az erre szánt oldalakat a szerelemnek dedikálta a szerkesztőség” 

– fogalmaznak.

Vagyis a lap kiáll a meleg- és transzellenes törvénnyel szemben,  amiben viszont hirdetők és partnerek nem szerepelnek.

Áprilisban írtunk  arról, hogy az Elle magazin hazai kiadásának licencjogait 2020-ban már nem újította meg a korábbi kiadó, a Central Médiacsoport, a novemberi volt az utolsó szám. A francia Lagardère Grouptól Milkovics Pál, a Brit Média tulajdonosa (a 168 Óra és a Pesti Hírlap kiadója) vásárolta meg a jogokat. A mostani számtól a tervek szerint havonta fog újra megjelenni a lap.

Az Elle értékesítésével külön cég, a Mooore Group nevű Kft. foglalkozik, ennek tagja az értékesítési igazgató Kovács Anita is. Kovács a Marquard Media volt kereskedelmi igazgatója.

Megkérdeztük a kiadót, hogy miért döntött úgy, hogy a kiállás kommunikálása mellett hirdetők nélkül jelenik meg a lap (mitől tudja egy hirdetések nélküli lapszám jobban megjeleníteni a szerkesztőség véleményét a szerelemről);  hogyan kompenzálja a kieső bevételt; és a meleg- és transzellenes törvény miatt eltakarva kerülnek-e ki a lapok az újságárusokhoz. 

Nem lesz fólia, ez az Elle saját üzenete

Az Elle-től kérdéseinkre azt a választ kaptuk, hogy a szemszögükből a friss szám nem LMBTQ-lapszám. „Ez az Elle szeptemberi száma, ami a szerelemről szól. Azért döntöttünk úgy, hogy hirdetések nélkül jelenünk meg, mert úgy látjuk, a partnereink nélkül tükrözi igazán és kizárólagosan a magazin állásfoglalását. Nem eltakarva kerül ki az újságárusokhoz.”

A Facebook-oldalunkon a kiadó tulajdonosa, Milkovics Pál is kommentelt. Ő is megerősítette, hogy az újság nem lesz eltakarva, „ami pedig a hirdetőket érinti: ez az Elle saját üzenete. Ez a szám szerelemről szól, nem üzletről”.

Az Elle főszerkesztője, Liptai Lívia 168 Órának fejtette ki gondolatait a lapszámmal kapcsolatban. „A mi álláspontunk szerint 2021-ben, Európa közepén ezek a képek nem lehetnek törvénytelenek. Szerelmespárokat ábrázolnak egy intim pillanatban, ráadásul a párok közt lévő viszony van a fókuszban, és legkevésbé sem a nemük. 

A konkrétumok hiánya miatt a törvény szövege egyébként elég nagy teret hagy az egyéni értelmezéseknek, nem lehet pontosan tudni, mi minősül például népszerűsítésnek és mi nem. 

Ez a jogszabály egyelőre maximum öncenzúrára lehet alkalmas, de meg sem fordult a fejünkben, hogy csak a félelem miatt ne készüljenek el ezek a címlapok” 

– mondta.

A korábban említett 168.hu-n megjelent cikk az elmaradt reklámokkal kapcsolatban még úgy fogalmaz, hogy „a téma érzékenysége miatt (…) csakis szerkesztőségi tartalom található a lapszámban, hirdetés nem.” 

Cikkünket 17-én a nap folyamán többször frissítettük.