Nagyot futott a Central az első féléves magazinpiacon

Bátrabban költő hirdetők, hirtelen megugró sztárlap-szektor, printbe csatornázott digitális láb, és a mérhető adatokra egyre érzékenyebb márkák – így foglalták össze az első féléves magazinpiaci helyzetet az általunk megkérdezett lappiaci szakemberek. Mindeközben azt is megnéztük, milyen számokkal csúsztak bele az idei nyárba a nagyobb hazai magazinkiadók.

Ha egy márka multimédiás kampány részeként használja a print magazinokat, akár 7 százalékkal is megemelheti fogyasztói bizalmi indexét és a márkapreferenciáját – írja a PrintPower a franciaországi Ipsos által végzett Food Brand Trust című kutatása alapján, amelyre az elmúlt időben tapasztalt élelmiszermárkák iránti bizalom csökkenése miatt volt szükség. A felmérés során kiderült, a print magazin jelentheti az egyetlen olyan csatornát, amely segítségével újra felépíthető egy márkába vetett bizalom. Utána jártunk, hogy mindez mennyire igaz a hazai magazinpiacon, és mit jelent számokban.

A Színes Rtv meglepő módon nyár közepére minden korábbinál nagyobb arányban vezetett a műsorújság-piacon
A Színes Rtv meglepő módon nyár közepére minden korábbinál nagyobb arányban vezetett a műsorújság-piacon

A magazinos indexek egyre nagyobbak

Legalábbis a Kantar Media reklámköltéses adatait elnézve még a tavalyinál is több pénz forog a magazinpiacon. Az idei év első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest a Central Médiacsoport fiatal nőknek szóló glossy lapja a Cosmopolitan 9%-kal, a Ringier Axel Springer Glamour magazinja 16%-kal több bevételre tett szert, ugyanakkor az egészség-tematikus magazinok (4%), a női lapok (14%) és a műsorújságok (17%) piacán már csak a Central kiadóhoz köthető egyértelmű növekedés. És bár a prémium glossy lapok között az Éva magazin különszáma 37%-kal hozta a legmagasabb számokat a Marquard Medianak – az Éva anyalap és az InStyle bevételesése miatt –, ebben a kategóriában összességében csak a Central jegyezhetett fel 1%-os bevétel növekedést a kiadók között a Marie Claire és az Elle lapjainak köszönhetően.

Erdélyi Péter
Erdélyi Péter

„Az idei első féléves, listaáras költéseket vizsgálva egyértelműen látszik a Central Médiacsoport dominanciája az olyan prémium glossy lapok tekintetében, mint az Elle vagy a Marie Claire. Az ilyen típusú lapokban elköltött hirdetési pénzek 60%-a nálunk realizálódott. A női heti lapok között még hangsúlyosabb, 67 százalékos a részesedésünk, amely a Nők Lapja óriási előnyének és a Meglepetés dinamikus növekedésének köszönhető. A Színes Rtv-vel az élen a sok szereplős műsorújság-piac 60%-át uraljuk a tavalyi első féléves 47%-os részesedéshez képest. A gasztro lapok a magazinpiac egészét tekintve most stagnálnak, ugyanakkor elképesztő integrált tartalmi lehetőségeket kínál a nemrégiben a cégcsoporthoz került Nosalty”- összegezte Erdélyi Péter, a CM Sales értékesítési marketing vezetője.

Már digitális gasztróban is utaznak

Nyár végén érkezett a hír, hogy a Central Médiacsoport megvette a 2008-ban garázsblogként indult Nosalty gasztroportált. A mára 58 ezres nagyságúra duzzadt - közösségi alapon született, de szerkesztett - receptgyűjteményük mellett öt éve külön szerkesztőség és egy dietetikus dolgozik az oldal magazinos tartalmain. Két éve ezek már mobilra fejlesztett verzióban is elérhetők, de a 2015 decemberében kistestvérként elindított Mit hogyan? oldalukon is javában dolgoznak, amely a gasztronómia és életmód témákkal kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre ad válaszokat felhasználóinak. Ebbe az állapotába csatlakozott be a Central is.

A magazin üzletág megbízott portfólió-igazgatója, Kovács Mónika a kiadó terveiről annyit mondott, hogy a mára havi 1,7 millió egyedi látogatót is elérő oldalt a Central-portfolió több tagjába is becsatornázzák, de elsőként legerősebb márkájukkal, a Nők Lapjával dolgoznak össze. „Olvasóink a Nők Lapja és a Nők Lapja Konyha rovataiban találkozhatnak a Nosalty arcaival, de a magazinok promóciójára is sor kerül a Nosalty online felületein. Sokféle egyedi megoldásban gondolkodunk, ugyanakkor az integrált kommunikációban hiszünk, és abban, hogy a print és az online kölcsönösen erősíthetik egymást” – fogalmazott a szakember.

De a legmagasabbra a sztármagazinok ugrottak

Márkus Krisztina
Márkus Krisztina

A legnagyobb számokat a sztármagazinos szektor mutatja, ahol a Mediaworks 2 százalékkal, a Central Médiacsoport pedig 38 százalékkal növelte teljes hirdetőpiaci árbevételét. Csak a Story és az idén 15 éves Best sztárlapok kapcsán például a Central Mediacsoport 81%-os részt hasított ki magának az első féléves költésekből. Nemcsak, hogy több márka találta meg ezeket a lapokat, de idén már arányaiban is bőkezűbben költöttek oldalaikon a hirdetők.

„A piacon mindkét hetilap nagyon erős tartalmi szempontból, a példányszámuk is folyamatosan nő. Ezt használják ki azok a hirdetők, akiknek az igényes tartalom mellett a tömeges elérés is fontos. Az elmúlt időszakban előtérben vannak a tematikusan kapcsolódó tartalmak, és ezen igények növekedését tapasztaljuk sztárlapjaink esetében is” – magyarázza a növekedés okát Márkus Krisztina, a CM Sales Kft. hirdetési igazgatója. És amíg a nagyobb magazinkiadók között a Ringier Axel Springer, a Marquard Media és a Mediaworks kiadó részesedése csökkent az elmúlt fél évben az előző év azonos időszakához képest, a nyár közepére már a Central Médiacsoport uralta a négy hazai nagykiadó között felosztott magazinpiaci árbevétel 54 százalékát. (Forrás: Kantar Media, RC adat, állami költések és barterek nélkül.)

„A Centralnal a jövőben még nagyobb hangsúlyt kapnak majd a különszámok, a mellékletek, a márkáinkhoz kapcsolt események, a közösségi médiás megoldások, a hírlevelek, a kutatások, és az ezekből gyúrt 360 fokos integrált tartalmi megoldások” – fogalmazott Erdélyi Péter, aki hozzátette, a hirdetők nemcsak az integrált kommunikációt várják el a komolyabb portfólióval rendelkező kiadóktól, hanem a lapok példányszámának, olvasottságának auditálását, és az olvasói profilok hiteles jellemzőinek ismeretét. Erdélyi szerint ezek az auditált adatok a jövőben még inkább felértékelődnek.

Egy ideális piacon minden lapról van olvasottsági adat

Magyar Krisztina
Magyar Krisztina

Ezt már Magyar Krisztina a Mindshare ügyfélkapcsolati igazgatója mondta, utalva a jelenségre, hogy itthon egyre több lap vagy kikerül, vagy eleve nem is regisztráltatja magát a TGI NOK bázisába, ami az ügynökségek feladatát is megnehezíti. „Ilyenkor jön a példányszámot mutató - de a célcsoport elérését önmagában nem garantáló - MATESZ audit, amit ma már szintén egyre kevesebb lap használ. És ha utóbbi sincs, akkor csak a szerkesztőségből érkező információra és a lapról szerzett személyes benyomásra tud hagyatkozni egy médiatervező. Pedig a célcsoportra bontható, pontos elérési és affinitási adatokhoz mindegyikre szükség van” - fogalmazott a szakember utalva arra, hogy a magazinok esetében ez már csak azért fontos, mert a prémium márkák is ezt a platformot használják ismertségük növelésére.

„A print magazin talán az egyetlen eszköz, ahol a legerősebb a bevonódás mértéke, és amelyért a fogyasztó még szívesen fizet. Ez pedig a különböző médiumok felhasználói között prémium jelleget ad a magazin-fogyasztónak, amit a márkák is értékelnek” – tette hozzá Magyar Krisztina. Mindeközben az sem véletlen, hogy a médiatervezők a print lapok példányszám és olvasottsági mutatói mellett már a kontaktusszámot is figyelik, a magazinos és kereskedelmi tévés hirdetések elérésének összehasonlítására. Az alábbi táblázatban ezeket az indexeket nézve listáztuk különböző kategóriákon belül a három legolvasottabb magazint.

Ezeket a magazinokat forgatták legtöbbször nyár elején
 
  Kiadó Olvasottság ezer főben Kontaktusszám
Sztármagazinok      
Story Central Médiacsoport 675 3,22
Best Central Médiacsoport 208 3
Hot! Mediaworks 163 2,82
Női lapok      
Nők Lapja Central Médiacsoport 749 3,46
Kiskegyed  Ringier Axel Springer Magyarország 562 3,2
Meglepetés Central Médiacsoport 296 3,41
Lakberendezés      
Szépházak Szép Házak Kft. 90 4.32
Lakáskultúra Mediaworks 74 3,98
Otthon IQ Press 43 4,48
Női glossy és félglossy       
Nők Lapja Évszakok Central Médiacsoport 101 4,5
Cosmopolitan Central Médiacsoport 95 4
Egészségmagazinok      
Patika Magazin Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft. 543 3,22
Nők Lapja Egészség Central Médiacsoport 70 3,77
Diéta&Fitnesz Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó 42 3,79
Műsorújság      
Színes RTV Central Médiacsoport 415 6,46
TVR Hét Ringier Axel Springer Magyarország 226 5,28
Színes Kéthetes Tévéműsor Ringier Axel Springer Magyarország 203 7,19
Gasztronómia      
Kiskegyed konyhája Ringier Axel Springer Magyarország 99 3,81
Nők lapja konyha Central Médiacsoport 73 4,06
Fanny konyha Mediaworks 56 3,94
Rejtvényújság      
Füles IQ Press 213 5,81
Ügyes Ringier Axel Springer Magyarország 142 5,88
Autós lapok      
AutóMotor Mediaworks 117 4,58
Autó Magazin Central Médiacsoport 105 3,81
Ismeretterjesztő lapok      
National Geographic Central Médiacsoport 111 5,5
Geo Magazin Ringier Axel Springer Magyarország 39 4,48
Forrás: Kantar Hoffmann, NOK olvasottságkutatás 2017/2. né.

(X)

Ez a cikk a CM Sales megjelenése.

A rovatban korábban megjelent cikkeket itt találod >>>

 

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.