Nagyot futott a Central az első féléves magazinpiacon
Bátrabban költő hirdetők, hirtelen megugró sztárlap-szektor, printbe csatornázott digitális láb, és a mérhető adatokra egyre érzékenyebb márkák – így foglalták össze az első féléves magazinpiaci helyzetet az általunk megkérdezett lappiaci szakemberek. Mindeközben azt is megnéztük, milyen számokkal csúsztak bele az idei nyárba a nagyobb hazai magazinkiadók.
Ha egy márka multimédiás kampány részeként használja a print magazinokat, akár 7 százalékkal is megemelheti fogyasztói bizalmi indexét és a márkapreferenciáját – írja a PrintPower a franciaországi Ipsos által végzett Food Brand Trust című kutatása alapján, amelyre az elmúlt időben tapasztalt élelmiszermárkák iránti bizalom csökkenése miatt volt szükség. A felmérés során kiderült, a print magazin jelentheti az egyetlen olyan csatornát, amely segítségével újra felépíthető egy márkába vetett bizalom. Utána jártunk, hogy mindez mennyire igaz a hazai magazinpiacon, és mit jelent számokban.

A magazinos indexek egyre nagyobbak
Legalábbis a Kantar Media reklámköltéses adatait elnézve még a tavalyinál is több pénz forog a magazinpiacon. Az idei év első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest a Central Médiacsoport fiatal nőknek szóló glossy lapja a Cosmopolitan 9%-kal, a Ringier Axel Springer Glamour magazinja 16%-kal több bevételre tett szert, ugyanakkor az egészség-tematikus magazinok (4%), a női lapok (14%) és a műsorújságok (17%) piacán már csak a Central kiadóhoz köthető egyértelmű növekedés. És bár a prémium glossy lapok között az Éva magazin különszáma 37%-kal hozta a legmagasabb számokat a Marquard Medianak – az Éva anyalap és az InStyle bevételesése miatt –, ebben a kategóriában összességében csak a Central jegyezhetett fel 1%-os bevétel növekedést a kiadók között a Marie Claire és az Elle lapjainak köszönhetően.

„Az idei első féléves, listaáras költéseket vizsgálva egyértelműen látszik a Central Médiacsoport dominanciája az olyan prémium glossy lapok tekintetében, mint az Elle vagy a Marie Claire. Az ilyen típusú lapokban elköltött hirdetési pénzek 60%-a nálunk realizálódott. A női heti lapok között még hangsúlyosabb, 67 százalékos a részesedésünk, amely a Nők Lapja óriási előnyének és a Meglepetés dinamikus növekedésének köszönhető. A Színes Rtv-vel az élen a sok szereplős műsorújság-piac 60%-át uraljuk a tavalyi első féléves 47%-os részesedéshez képest. A gasztro lapok a magazinpiac egészét tekintve most stagnálnak, ugyanakkor elképesztő integrált tartalmi lehetőségeket kínál a nemrégiben a cégcsoporthoz került Nosalty”- összegezte Erdélyi Péter, a CM Sales értékesítési marketing vezetője.
Már digitális gasztróban is utaznak
Nyár végén érkezett a hír, hogy a Central Médiacsoport megvette a 2008-ban garázsblogként indult Nosalty gasztroportált. A mára 58 ezres nagyságúra duzzadt - közösségi alapon született, de szerkesztett - receptgyűjteményük mellett öt éve külön szerkesztőség és egy dietetikus dolgozik az oldal magazinos tartalmain. Két éve ezek már mobilra fejlesztett verzióban is elérhetők, de a 2015 decemberében kistestvérként elindított Mit hogyan? oldalukon is javában dolgoznak, amely a gasztronómia és életmód témákkal kapcsolatos leggyakoribb kérdésekre ad válaszokat felhasználóinak. Ebbe az állapotába csatlakozott be a Central is.
A magazin üzletág megbízott portfólió-igazgatója, Kovács Mónika a kiadó terveiről annyit mondott, hogy a mára havi 1,7 millió egyedi látogatót is elérő oldalt a Central-portfolió több tagjába is becsatornázzák, de elsőként legerősebb márkájukkal, a Nők Lapjával dolgoznak össze. „Olvasóink a Nők Lapja és a Nők Lapja Konyha rovataiban találkozhatnak a Nosalty arcaival, de a magazinok promóciójára is sor kerül a Nosalty online felületein. Sokféle egyedi megoldásban gondolkodunk, ugyanakkor az integrált kommunikációban hiszünk, és abban, hogy a print és az online kölcsönösen erősíthetik egymást” – fogalmazott a szakember.
De a legmagasabbra a sztármagazinok ugrottak

A legnagyobb számokat a sztármagazinos szektor mutatja, ahol a Mediaworks 2 százalékkal, a Central Médiacsoport pedig 38 százalékkal növelte teljes hirdetőpiaci árbevételét. Csak a Story és az idén 15 éves Best sztárlapok kapcsán például a Central Mediacsoport 81%-os részt hasított ki magának az első féléves költésekből. Nemcsak, hogy több márka találta meg ezeket a lapokat, de idén már arányaiban is bőkezűbben költöttek oldalaikon a hirdetők.
„A piacon mindkét hetilap nagyon erős tartalmi szempontból, a példányszámuk is folyamatosan nő. Ezt használják ki azok a hirdetők, akiknek az igényes tartalom mellett a tömeges elérés is fontos. Az elmúlt időszakban előtérben vannak a tematikusan kapcsolódó tartalmak, és ezen igények növekedését tapasztaljuk sztárlapjaink esetében is” – magyarázza a növekedés okát Márkus Krisztina, a CM Sales Kft. hirdetési igazgatója. És amíg a nagyobb magazinkiadók között a Ringier Axel Springer, a Marquard Media és a Mediaworks kiadó részesedése csökkent az elmúlt fél évben az előző év azonos időszakához képest, a nyár közepére már a Central Médiacsoport uralta a négy hazai nagykiadó között felosztott magazinpiaci árbevétel 54 százalékát. (Forrás: Kantar Media, RC adat, állami költések és barterek nélkül.)
„A Centralnal a jövőben még nagyobb hangsúlyt kapnak majd a különszámok, a mellékletek, a márkáinkhoz kapcsolt események, a közösségi médiás megoldások, a hírlevelek, a kutatások, és az ezekből gyúrt 360 fokos integrált tartalmi megoldások” – fogalmazott Erdélyi Péter, aki hozzátette, a hirdetők nemcsak az integrált kommunikációt várják el a komolyabb portfólióval rendelkező kiadóktól, hanem a lapok példányszámának, olvasottságának auditálását, és az olvasói profilok hiteles jellemzőinek ismeretét. Erdélyi szerint ezek az auditált adatok a jövőben még inkább felértékelődnek.
Egy ideális piacon minden lapról van olvasottsági adat

Ezt már Magyar Krisztina a Mindshare ügyfélkapcsolati igazgatója mondta, utalva a jelenségre, hogy itthon egyre több lap vagy kikerül, vagy eleve nem is regisztráltatja magát a TGI NOK bázisába, ami az ügynökségek feladatát is megnehezíti. „Ilyenkor jön a példányszámot mutató - de a célcsoport elérését önmagában nem garantáló - MATESZ audit, amit ma már szintén egyre kevesebb lap használ. És ha utóbbi sincs, akkor csak a szerkesztőségből érkező információra és a lapról szerzett személyes benyomásra tud hagyatkozni egy médiatervező. Pedig a célcsoportra bontható, pontos elérési és affinitási adatokhoz mindegyikre szükség van” - fogalmazott a szakember utalva arra, hogy a magazinok esetében ez már csak azért fontos, mert a prémium márkák is ezt a platformot használják ismertségük növelésére.
„A print magazin talán az egyetlen eszköz, ahol a legerősebb a bevonódás mértéke, és amelyért a fogyasztó még szívesen fizet. Ez pedig a különböző médiumok felhasználói között prémium jelleget ad a magazin-fogyasztónak, amit a márkák is értékelnek” – tette hozzá Magyar Krisztina. Mindeközben az sem véletlen, hogy a médiatervezők a print lapok példányszám és olvasottsági mutatói mellett már a kontaktusszámot is figyelik, a magazinos és kereskedelmi tévés hirdetések elérésének összehasonlítására. Az alábbi táblázatban ezeket az indexeket nézve listáztuk különböző kategóriákon belül a három legolvasottabb magazint.
Ezeket a magazinokat forgatták legtöbbször nyár elején | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(X)
Ez a cikk a CM Sales megjelenése.
A rovatban korábban megjelent cikkeket itt találod >>>