Idén is a Central vitte a magazinpiac első félévét

A magazinpiac néhány szektorában kevesebb volt ugyan a reklámköltés, a legstabilabb lapmárkákat azonban mindenhol megtalálták a kereskedelmi hirdetők. És bár 2017-et a print éveként lehetett ünnepelni, az idei év első hat hónapjának piaci mutatószámait elnézve, néhány kiadónak ezúttal sem lehet oka a panaszra. (X)

„A médiapiacot továbbra is a TV-s árbevétel és annak növekedése határozza meg, ugyanakkor a folyóiratok, magazinok reklámpiaca két éve stabil, tartja a korábbi számokat. A 2018-as első félév listaáras költéseit elemezve pedig egyértelmű a Central dominanciája a magazin piacon” – utalt Erdélyi Péter a Central Médiacsoport értékesítési marketing vezetője arra, hogy amíg a folyóiratok piaca 2015 első hat hónapjában még csak 16 milliárd körül mozgott, addig zsinórban a harmadik alkalommal haladja meg a 18 milliárd forintot az első féléves reklámbevétel. Hogy miből állt össze ez az összeg, melyik magazinok voltak a legnépszerűbbek a hirdetők között, és milyen mozgolódások voltak a magazinpiacon, azt az alábbiakban mutatjuk.

A női lapok között a Nők Lapja évek óta piacvezető
A női lapok között a Nők Lapja évek óta piacvezető

Az állam még mindig pörgeti a számokat

Bár az előző év első félévéhez képest az idei év első hat hónapjában egy százalékkal kevesebb pénzt mozgatott meg a magazinos piac, a Kantar Media reklámköltéses adataiból az is kiderül, hogy az öt legnagyobb hazai magazinkiadó közül ezúttal már csak az tudott jelentős bevétel-növekedést elérni, amely alá jelentős állami hirdetést toltak be mankóként.

Így aztán ezen az állami reklámköltésekkel egyoldalúan meghekkelt lappiacon izgalmasabb piaci versenyzőnek számítanak azok a médiavállalkozások, amelyek nemcsak, hogy talpon tudtak maradni, de a piaci hirdetőkből élve képesek nyereségesen működni. A döntően kereskedelmi bevételek alapján rangsorolt magazinkiadói top5-ös listán ilyen az évek óta harmadik helyen álló Marquard Media, a második helyre stabilan beágyazott Ringier Axel Springer (RAS), és a továbbra is listavezető Central Médiacsoport. De idetartozik a HVG lapkiadó is, amelynek bevételét az idei első félévben már csak 4 százaléknyi állami hirdetés tette ki, vagy az IQPress kiadó, amely úgy hasít ki a magazinpiacon magának egyre nagyobb részesedést, hogy idén már csak 1%-ot ért el náluk az állami reklámköltés. Utóbbi kiadványait egyébként részben a Central értékesíti.

A különszámok szegmensében a Nők Lapja Szépséghez köthető az egyik leggazdagabb reklámköltés az előző félévben
A különszámok szegmensében a Nők Lapja Szépséghez köthető az egyik leggazdagabb reklámköltés az előző félévben

Néhány magazintematikát jobban szerettek a hirdetők

Ha a Kantar Media számai alapján a különböző lappiaci szegmensek első félévi teljesítményét nézzük, akkor az látható, hogy amíg a glossy, a gasztro, az általános női, a férfi, az autós- és a természettudományi lapokban összességében kevesebbet költöttek a hirdetők, addig vannak olyan szektorok, amelyeket viszont kifejezetten kerestek.

Az idei év első hat hónapjában például a sztármagazinokban (+2%), a lakberendezési magazinokban (+7%) és az önállóan terjesztett tévés műsorújságokban (+2%) hagytak több pénzt az előző év azonos időszakához képest. A különböző különszámoknál 2%-os volt a hirdetési bevételek növekedése, miközben több ilyen lap a korábban összevont márkanév helyett már önálló néven került be a Kantar Adex mérésébe. A RAS például a Blikk és a Kiskegyed, a Central pedig a négy legerősebb anyalapjánál, a Nők Lapja, a Story, a Best és a Meglepetés ernyője alatt nevesítette évek óta megjelenő különszámait. Ezek közül az egyik legnagyobb reklámköltést a 2018 tavaszán első alkalommal megjelenő Nők Lapja Szépség realizálta. A fiatal nőknek szóló glossy lapjának nyári kiadványában, a Cosmopolitan Body-ban is már 57%-kal költöttek többet a hirdetők az idei első félévben.

Erdélyi Péter
Erdélyi Péter

 „A teljes hazai magazinpiaci torta több mint negyedét (28%) évek óta a Central harapja, egyre inkább versenytársai rovására. Ez annak köszönhető, hogy a költés egészét meghatározó kereskedelmi szektorokban, mint a gyógyászat, szépségápolás, kereskedelem, divat, turizmus, élelmiszer vagy a kultúra, releváns és újszerű kapcsolódást tudunk kínálni az ügynökségeknek, ügyfeleknek” – utalt Erdélyi Péter arra, hogy a magazinos, különszámos print felületeket évről-évre egyre több digitális megoldással, videós tartalommal, influencerrel és rendezvényekkel vegyítve kínálják hirdetőiknek.

Ma már ugyanis egyre több márka keresi azt a csatornát, ahol nemcsak a célcsoportját érheti el közvetlenül, de azonnali visszajelzést kap termékéről vagy szolgáltatásáról. Ezt pedig azokon az eseményeken teheti meg, ahol képes a saját fogyasztóival közösen és aktívan megélt márkaélményeket szerezni. A médiavállalkozások többek között az ilyen igények kiszolgálására növesztenek maguknak egyre több lábat, amellyel saját, kiadói márkaértéküket is növelni tudják. Ehhez persze olyan erős lapmárkák is kellenek, amelyek a változó piaci sajátosságok mellett is képesek stabilan talpon maradni.

A piacvezető lapok példányszáma pedig évek óta stabil

A MATESZ második negyedéves adatai szerint a két legnépszerűbb magazinos kategóriában nincsenek nagy mozgások. A sztármagazinok közül idén is Story magazint keresték a legtöbben az újságos standokon - 157 ezernél is több példányt kelt el a lapból -, de a közel hetvenezres eladott példányszámot elérő Best is népszerűbb volt a Mediaworks Hot magazinjánál, amelyből valamivel több mint 48 ezer fogyott. A női lapok között pedig évek óta stabilan piacvezető a Nők Lapja a 205 ezres példányszámával, amelyet második helyen a RAS kiadó Kiskegyed magazinja követ 171 ezres példánnyal, majd szintén a Central magazinja, a Meglepetés 80 700 eladott példánnyal.

A sztármagazinok között is a Central dominanciája érezhető
A sztármagazinok között is a Central dominanciája érezhető

A print lapokhoz kapcsolt értékesített példányszámok önmagában azonban nem garantálják a hirdetőknek célcsoportjaik elérését. A médiatervezők ezért is nézegetik szívesebben a lapok olvasottsági és kontaktusszám mutatóját. Utóbbiból az derül ki, hogy egy lap hány kontaktust képes szállítani egy, a magazinban elhelyezett hirdetésre – ez a mutató arra is jó, hogy a reklámozók összehasonlítsák a print elérését például a tévéével. A Story magazin esetében ez az index 2 155 000, vagyis a 679 ezres olvasottságú magazin ennyi kontaktust generált. Az alábbi táblázatban azt listáztuk, hogy a különböző lapkategóriákon belül melyik három, a mérésekben szereplő magazint lapozgatták legtöbbször 2017 júliusa és az idei nyár kezdete között.

A legtöbbet forgatott magazinok

 

Kiadó

 

Olvasottság ezer főben

 

Kontaktus mutató ezres nagyságrendben (CPI)

Sztármagazinok

 

 

 

Story

Central Médiacsoport

679

2155

Best

Central Médiacsoport

219

706,5

Hot!

Mediaworks

164

508

Női lapok

 

 

 

Nők Lapja

Central Médiacsoport

738

2635,6

Kiskegyed 

Ringier Axel Springer Magyarország

582

 1887,5

Meglepetés

Central Médiacsoport

298

1027,2

Lakberendezés

 

 

 

Szépházak

Szép Házak Kft.

81

309,3

Lakáskultúra

Mediaworks

65

244,8

Otthon

IQ Press

48

190,1

Női glossy és félglossy 

 

 

 

Nők Lapja Évszakok

Central Médiacsoport

86

369,2

Cosmopolitan

Central Médiacsoport

68

276,9

Egészségmagazinok

 

 

 

Patika Magazin

Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.

565

1690,6

Nők Lapja Egészség

Central Médiacsoport

54

210

Wellness

Central Médiacsoport

38

132,1

Műsorújság

 

 

 

Színes RTV

Central Médiacsoport

380

2366,8

TVR Hét

Ringier Axel Springer Magyarország

223

1180,4

Színes Kéthetes

Ringier Axel Springer Magyarország

187

1244,8

Gasztronómia

 

 

 

Kiskegyed konyhája

Ringier Axel Springer Magyarország

93

399,6

Nők Lapja Konyha

Central Médiacsoport

62

264,4

Vidék íze

Mezőgazda Lap- és könyvkiadó

52

204

Rejtvényújság

 

 

 

Füles

IQ Press

212

1262,6

Ügyes

Ringier Axel Springer Magyarország

146

796,6

Autós lapok

 

 

 

AutóMotor

Mediaworks

115

534,6

Autó Magazin

Central Médiacsoport

100

388,4

Ismeretterjesztő lapok

 

 

 

National Geographic

Central Médiacsoport

104

467,6

Geo Magazin

Ringier Axel Springer Magyarország

23

86,1

Forrás: Kantar Hoffmann és NOK olvasottságkutatás 2017/ 3-4. né.+ 2018/ 1-2. né.

Címlapfotó: National Geographic Magazin Magyarország

Ez a cikk a Central Médiacsoport megjelenése.

A Magazin rovatban korábban megjelent cikkeket itt találod >>>

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!