hero
Balkányi Nóra 2022. június 23. 14:14
Mutatjuk Cannes negyedik napján kik húzták be a Grand Prix-ket
PR, Media, Social & Influencer, Direct Marketing, Creative B2B és Creative Data kategóriákban sok meglepetés nem ért senkit, a zsűri visszatérő poénként méltatta saját magát és megint előkerült a téma, hogy a reklám dolga-e a világmegváltás.

A negyedik napon az eddigi ezüst és bronz mellé egy arany oroszlánt is kapott partnerügynökségként a White Rabbit Budapest a #fluitwein kampányért PR kategóriában. Az aranyról itt olvashattok részletesebben.

PR // The Breakaway

A kategóriában, amiben arany oroszlánnal érintett a White Rabbit Budapest, a Grand Prix-t egy már többszörösen díjazott projekt kapta. A Decathlon és a belga BBDO kampányának lényege, hogy a börtönbüntetésüket töltő rabok ahelyett, hogy egyedül nyomnák a kilométereket, másokkal közösen tekerhetnek egy erre a célra létrehozott bicós virtuális felületen keresztül. Az ötlet szépen passzol a Decathlon „a sportolás mindenki számára elérhető” irányához. A fogvatarás problémás alapelvei a Breakaway projekt kapcsán tuti felmerülnek mindenkiben.

Media // Hope Reef

A Mars Petcare Sheba márkája és az AMV BBDO London Hope Reef kampánya szintén gyűjtött már be idén Grand Prix-t (Industry Craft kategória). A kampány a hot topikból slágertémává, mostanra pedig inkább fáradttá váló zöldtémában tudott újat mutatni. A Media kategória zsűrielnöke, Daryl Lee (IPG mediabrands) a sajtótájékoztatón azt mondta, ebben a kategóriában kifejezetten a bátor, rizikót vállaló projekteket díjazták. A projekt egy korallzátonyt hozott rendbe Indonéziában. A Salisi’ Besar Hope Reef tízéves projekt, addigra remélhetőleg nagysága miatt már nem lesz kiolvasható a most Google Earthről is látható, korallokból álló Hope felirat.

Social & Influencer // The Unfiltered History Tour

Szintén nem az első Grand Prix-t vehette át a Vice és a Dentsu kampánya. A Radio & Audio kategóriát is vivő, British Museumnak készített Unfiltered History Tour egy régi problémát rakott ki az asztalra: a múzeumban látható műtrágyak nagy része, nos, lopott. A britek vállát nyomó régi birodalmi nagyzolásra reagáló kampányban olyanok vezetnek körbe a múzeumban, akik otthonából anno a tárgyakat elvitték. Az audiovizuális túra amellett, hogy szépen kivitelezett és okosan épít a szöveges kontentre, nagyot ment a közösségi felületeken is.

Direct // Less Talk, More Bitcoin

Ebben a kategóriában a zsűrielnök (Fred Levron, Dentsu International) megintcsak az akció fontosságát emelte ki: nem elég, hogy az adatokat ügyesen dolgozod fel és jól targetálsz. Vondd be az embereket, hogy valós - wait for it - élmény részévé válhassanak. Levron a Super Bowl-rekámokba újat hozó Less talk, More Bitcoint egy egyszerű „úristen, mekkora volt ez”-felkiáltással vezette be. Szerinte ez a kampány tökéletesen kapta el, mikor és kikhez is szól: a tévé előtt ülő rengeteg amerikai már elunhatta a poénkodó szupersztárok egymásután következő szpotjait, úgyhogy tessék: lehet nézni egy képernyőkímélősen mászkáló QR-kódot. A hackkel 20 millióan jutottak el a Coinbase oldalára.

Creative B2B // Speaking in Color

A cannes-i zsűri elmondása szerint először 2013-ban merült fel, hogy legyen Creative B2B kategória, szóval egy darabig ültek a megvalósításon. A B2B-t vezető zsűrielnök, Paul Hirsch (Doremus) kifejezetten underdog területként jellemezte a kategóriát és majdnem leesett a székről a lelkesedéstől, amikor felvezette a győztest. Ez érthető: ha valóban működik a bemutatott eszköz, és az egész nem csak porhintés, vége lehet a Clients From Hell-jellegű szenvedéseknek - már ami a színeket illeti. 

A Wunderman Thompson a Sherwin-Williams Coil Coatingnak kidolgozott ötlete egy színekkel dolgozó AI, ami hang alapján (egyelőre tiszta beszéddel és angolul) képes színmódosításokra. Vagyis mondhatom neki, hogy szeretnék egy színt, ami a New York-i naplementéhez hasonlít, majd ha nem tetszik a végeredmény, mondhatom neki, hogy legyen kicsit sötétebb a piros, ezüstösebb a napfény, vagy - és itt a lényeg - legyen mondjuk „hangulatosabb”. Mondhatjuk neki azt is, hogy „stoppolás”, „dűnék”, vagy épp azt, hogy „kristálytiszta óceán”, és kapunk egy színt. Bármelyik designernek, aki kapott már frászt attól, hogy az ügyfél csak annyit kért, ez a szín nem jó, legyen mondjuk „popposabb”, azt üzenjük: van remény!

Creative Data // Data Tienda

Több cannes-i projekt is foglalkozott azzal, hogy sok országban a nők nem foglalkozhatnak saját pénzügyeikkel. A We Capital mexikói Data Tienda porjektje szintén erre a problémára reagál: ahelyett, hogy cetlikre írnák fel a tartozásokat a helyi boltokban, a digitális projekt lehetőséget ad arra, hogy a boltosok és a nők is átláthatóan, digitálisan vezessék ezeket a listákat.

Borítókép: The Breakaway