hero
Fülöp István 2021. június 04. 07:18
Egyáltalán nem volt katasztrofális a hazai kiadók 2020-as éve
A kormánybarát médiacég, a Mediaworks-ön és a 444.hu-t, valamint a Qubitot kiadó Magyar Jeti Zrt-n kívül az összes nagy kiadónak csökkent a bevétele, de ez nem minden esetben látszik meg a cégek eredményességén, volt több szereplő, aki ennek ellenére nagyobb profitot ért el 2020-ban, mint a megelőző évben.

2020 március közepén, amikor pánikszerű hangulat uralkodott el az élet minden területén,  a médiapiac szereplői is kongatták a vészharangot, mert ha leáll a gazdaság, eltűnnek a hirdetők, és az alapvetően hirdetésekre szakosodott kiadók azonnali költségcsökkentésekbe kezdtek. Hogy végül nem történt katasztrófa, sőt, a szóban forgó cégek pénzügyi mérlegét megvizsgálva, csak a számok alapján még „helyzetről” sem nagyon lehet beszélni, azt nem feltétlenül lehet kizárólag a megszorító intézkedések számlájára írni, egyrészt azért, mert miközben (a 2020-as beszámolók szerint) a legtöbb kiadónál nőttek a bérköltségek, a járulékok viszont jócskán csökkentek, és mindegyik esetben alacsonyabb volt, mint 2019-ben. Ez azért történhetett így, mert az állam tavaly több hónapon keresztül garantálta a járulékkedvezményt a médiacégek számára. Másrészt pedig a hirdetési bevételeket a legtöbb nagy kiadó növelni tudta, aminek segítségével ki lehetett mozogni a járvány okozta gazdasági visszaesés negatív hatásait.

Tehát ha a számokat nézzük, az első prognózisokhoz képest egyáltalán nem volt katasztrofális a 2020-as év, sőt több kiadó is kifejezetten magas nyereséget könyvelhetett el 2020-ra, miközben a szerkesztőségek tagjainak magánbeszámolóiból lehetett tudni, hogy a vállalatokon belül nagy nyomás alá helyezték a dolgozókat, amit a nyereségesség mértéke viszont – így utólag –  egyáltalán nem indokolt. 

Kiadók pénzügyi eredménye 2020-ban

Az összehasonlítás miatt közzétettük a kiadók 2019-es bevételét és profitját is (ez utóbbi grafikonja lejjebb görgetve látható). A 444-et és a Qubitot kiadó Magyar Jeti Zrt.-n, valamint a kormányközeli médiumokat irányító Mediaworksön kívül minden vállalatnak csökkent valamelyest (de nem drámaian) a bevétele. 

Mediaworks

A Mediaworks beszámolója megemlíti, hogy 2019. szeptember 30-án újabb cégek olvadtak be a cégcsoportba, amely a kormány által létrehozott Közép-Európai Sajtó és Média Alaptvány (KESMA) tulajdonában álló médiacégeket és kiadványokat irányítja. Ezek a cégek: 
 

  • (a néhai Andy Vajna által alapított) Avalue Befektetési Kft,
  • a megyei lappiac egykori meghatározó szereplője, az Inform Media,
  • a Juhász Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.,
  • a korábban a Figyelőt kiadó K4A Lapkiadó,
  • a szintén megyei lappiaci szereplő, a Lapcom (de ide tartozik a Bors bulvárlap is),
  • a Magyar Idők Kft.,
  • a Mezőgazda Lap és Könyvkiadó,
  • a Habony-féle Modern Média Group,
  • a Nouvelle Média,
  • Mészáros Lőrinc kiadója, az Opus Press,
  • valamint a Ripost Média.

Ezeket a cégeket 2018 őszén, a KESMA megalapításkor ajándékozták az akkori tulajdonosok (fideszes kötődésű oligarchák és médiavállalkozók) az alapítványnak, és ezzel a 2019. szeptemberi mozdulattal be is olvasztották őket a Mediaworksbe.

E kis kitérő után lássuk, hogyan teljesített a cégcsoport. Amint említettük, a Mediaworks bevétele 11,5 milliárddal 46,3 milliárd forintra nőtt, nyeresége viszont erősen megcsappant: 2019-ben még 5,1 milliárd forint volt az adózott profit, 2020-ban már „csak” szűk 1,8 milliárd. 

A lapértékesítésből származó bevétel 11,4 milliárdról 15 milliárd forintra nőtt (+31,5 százalék), míg a hirdetési bevétel 15,9 milliárdról 22,4 milliárd forintra (+41 százalék). A nyomdai árbevétel erősen visszaesett (4,4-ről 3 milliárdra), míg az „egyéb bevételek” 1,7-ről 4 milliárdra emelkedtek. 

A bérköltség járulékokkal együtt 11,3 milliárdról 15,8 milliárdra emelkedett, a cég összes munkavállalóinak száma 2129 (ebből 1792 szellemi foglalkoztatású) volt 2020-ban.

Ringier Axel Springer

A RAS pénzügyi eredménye négy cégből tevődik össze: A Ringier Axel Springer Magyarország Kft, a Blikk Kft., a Profession.hu Kft. és a RAS Nyomda Kft. eredményeiből. Mivel a Profession.hu a kiadói munkát nem érinti, ezért maga a RAS is az álláskereső portál bevétele nélkül kommunikálta a számait. A RAS Kft. és a nyomda bevétele csökkent, viszont a Blikk 7 millió forinttal növelte forgalmát (igaz, ez mindössze 1 ezrelékes növekedést jelent 2019-hez képest).

A cégcsoport nyeresége nőtt: 2020-ban 1,65 milliárd forint profitot értek el, míg 2019-ben csak 1,35 milliárd forintot.

A RAS Kft. beszámolójának kiegészítő mellékletéből kiderül, hogy a lapterjesztésből származó bevétel 3,46 milliárdról 3,17 milliárd forintra csökkent, míg a hirdetési bevétel szerény mértékben, de nőtt: 60 millió forinttal 1,69 milliárd forintra.

A Blikk terjesztésből származó bevétele jobban visszaesett, 3,1 milliárdról 2,7 milliárd forintra, viszont ezt szinte teljes egészében ellensúlyozni tudták a megugró hirdetési bevételekkel, ami 2,65 milliárdról 3,08 milliárd forintra nőtt. Nőtt a dolgozók átlagos létszáma is, 75-ről 77 főre.

Central Médiacsoport

A Central 2019-es és 2020-as eredményeinek összehasonlítása kicsit trükkös, mert 2019 végével beolvasztották a CM Sales és a Central Digitális Média Kft. (CDM) nevű cégeket, és a tavalyi évre már konszolidált eredményt közölt a vállalat. Mivel a CM Sales legutolsó pénzügyi beszámolója 2016-os, ezért mi a 2019-es eredmények kiszámításakor csak a Central Médiacsoport és a CDM eredményeit összegeztük. 

A kiadó bevétele 2019-2020 között 15 százalékkal csökkent (15,5 milliárdról 13,2 milliárd forintra), viszont a cég 61 százalékkal több nyereséget, összesen 2,46 milliárd forintot termelt tavaly.

A lapkiadásból származó bevétel 2019-2020 között 6,9 milliárdról 6,4 milliárdra csökkent, míg a hirdetési bevétel 6 milliárd forint volt. 

A cég bérköltsége 2 milliárdról 2,7 milliárd forintra nőtt, az átlagos dolgozói létszám a tavalyi évben 381 fő volt.

HVG Kiadó Zrt.

A HVG 370 millió forinttal kevesebb bevételt ért el 2020-ban, mint egy évvel azelőtt, ennek ellenére a nyereséget sikerült megkétszerezni (566 millió forintra). A beszámolóból nem derül ki, hogy miként oszlott meg a bevétel, így azt sem tudjuk, hogy mennyi volt a terjesztésből és a hirdetésekből származó bevétel. A 2019-ben realizált 279 millió forint profitot a tulajdonosok 2020-ban osztalékként kivették.

A cégnél a bérköltségek 500-ról 592 millió forintra nőttek, a dolgozók átlagos létszáma 150 volt.

XXI. Század Kiadó

A Népszava kiadójának bevétele 2020-ban 3 százalékkal 1,905 milliárdra csökkent, nyeresége pedig 17 százalékkal 219 millió forintra. A kiegészítő melléklet szerint lapterjesztésből 1,03 milliárd forint, hirdetésekből 858 millió forint bevételük származott.

A cég bérköltsége 515 millióról 536 millió forintra nőtt 2020-ban.

Index.hu Zrt.

Az Index eredményeiről részletesen ebben a cikkben írtunk.

A cégértékesítésből származó nettó árbevétele 7 százalékkal csökkent 2020-ban: a médiavállalat 1 milliárd 156 millió forintot könyvelt el 2020-ban ezen a soron. Az Index.hu Zrt. vesztesége 2020-ban 277 millió forint volt a 2019-es 61 milliós nyereséggel szemben. A bérköltségben 2019-hez képest 92 millió forintos pluszköltség látszódik a beszámoló alapján.

Magyar Jeti Zrt.

A 444.hu és a Qubit kiadójának eredményeivel ebben a cikkben foglalkoztunk.

A Magyar Jeti Zrt. 2020 végén 211,8 millió forint adózott eredményt könyvelhetett el,  ami jelentős növekedés a 2019-es, 2,6 milliós nyereséghez képest. 

A cég értékesítésből származó árbevétele 601 millió forint volt, emellett összesen 272,2 millió forintos olvasói bevételt könyvelt el, ami szintén komoly előrelépés a 2019-es, 95,6 milliós támogatáshoz képest.