hero
Bicsérdi Ádám 2021. június 02. 12:15
Jól sült el a 444 kampánya, a kiadó 212 milliós nyereséggel zárta 2020-at
272 milliós olvasói bevételt könyvelhetett el a Magyar Jeti Zrt., Kardos Gábor szerint azonban ehhez a kiemelkedő eredményhez a tartalmi erőfeszítéseik is kellettek.

A reklámpiaci válság ellenére eddigi legjobb pénzügyi évét zárta a 444 és a Qubit kiadója, a Magyar Jeti Zrt. 2020 végén a médiavállalat 211,8 millió forint adózott eredményt könyvelhetett el,  ami jelentős növekedés a 2019-es, 2,6 milliós nyereséghez képest.

A Magyar Jeti beszámolóját nézve az egyik szembetűnő bevételi forrásnak egyértelműen az olvasói bevételek számítanak. 2020-ban a cég összesen 272,2 millió forintos olvasói bevételt könyvelt el, ami szintén komoly előrelépés a 2019-es, 95,6 milliós támogatáshoz képest. Szintén hozzájárult a 444 kiadójának pénzügyi évéhez az értékesítés árbevételének növekedése is, ezen a fronton a Magyar Jeti 10,8 százalékkal nagyobb bevételt (601 millió forintot) hozott össze 2019-hez viszonyítva.

A válság elejére jellemző hirdetési zuhanás 2020 végére helyreállt

„Fennállásunk első komoly pénzügyi eredményt mutató időszaka lett a 2020-as év. Számos egyedi hatás járult hozzá ehhez az eredményhez: a Covid-okozta mélyrepülésből év végére látványosan magára találó reklámpiac, a független média újabb megerőszakolásai, a működésünk és kínálatunk jelentős átalakítása és mindezekkel összefüggésben igen, számszakilag messze legnagyobb mértékben az olvasók támogatása. Azon küzdünk, hogy az ezek mögötti sokszor egyedi, egyszeri hatásokat fenntartható modellé kovácsoljuk, ez nagyon nagy feladat” – kommentálta kérdésünkre a beszámolóból kirajzolódó változásokat Kardos Gábor, a Magyar Jeti Zrt. vezérigazgatója.

Kardos Gábor és Uj Péter még a Kreatív 2017 decemberi számának címlapján (Fotó: Szombat Éva)

Mi is írtunk korábban arról, hogy a 444  2020-ban története egyik legsikeresebb támogatói kampányát indította el. Ebben a kampányban Kardos szavaival élve „az olvasók az idei, formalizált tagsági program, a Kör indulásának időszakát előlegezték meg”. A 444 ugyanis a Kör tagjai számára extra tartalmakat, hírleveleket, podcastokat kínál a közösségépítés (kommentelési lehetőség, dedikált Facebook-csoport) mellett.

Ennyit egyelőre kevesen szedtek össze itthon támogatásokból

A Magyar Jeti 2020-ban elkönyvelt 272,2 millió forintos olvasói bevétele kiemelkedő eredménynek számít a hazai médiapiacon – csak viszonyításképp a Telex például tavaly őszi jelentésében 319 milliós olvasói bevételről számolt be, amit 41 ezer támogató „adott össze” a lap elindítására. Tegyük hozzá gyorsan, a két médiacég különböző üzleti modellt követ, de ezekből az összegekből legalább valamennyire kikövetkeztethető, mekkora erőforrást biztosíthat a közösségi finanszírozás ma Magyarországon egy közélettel is foglalkozó médiavállalatnak.

Frissítés: a Telex mai friss beszámolója szerint eddig 822 millió forint olvasói támogatás érkezett hozzájuk az indulás óta.

Kardos Gábor

De Kardos Gábor szerint nem lehet kizárólag a támogatói programmal indokolni a 2020-as eredményeiket. „Lassan beértek a Qubittal kapcsolatos erőfeszítéseink, saját könyveink és a 2020-ban indított Makro magazin is komoly eredményeket produkált. Utóbbiak azért is fontosak, mert árbevétel soron bár, de ezek is olvasóktól érkező forintok. A cég nem csupán sok évnyi veszteségét kezdte ledolgozni, hanem azonnal, már 2020 őszén nekiláttunk látványosan még többet "visszaadni” az olvasóinknak: új szerzőkben, podcastban, videóban, dokumentumfilmben, printben, hírlevélben, közösségi frontokon." Mint ismert, a 444-hez csatlakozott 2020-ban többek között Winkler Róbert, vagy az Indextől távozó Miklósi Gábor is.

A Magyar Jeti vezérigazgatója arról is beszélt,  hogy a 2020 második negyedévében meghozott bércsökkentő megszorításokat maradéktalanul vissza tudták adni utólag valamennyi munkatársnak 2021 elején.