hero
Fülöp István 2021. szeptember 30. 10:12
Kormányközeli cégek uralják a rádiós és az online sales piacot
Mind a rádiós, mind az online hirdetésértékesítést tekintve a kormányközeli tulajdonban álló kereskedőházak: az Atmedia csoport, az Evomedia-Salesworks, valamint a 2020 végéig a legnagyobb hazai rádiókat értékesítő Media Moment volt a legnagyobb 2020-ban Magyarországon az Igazságügyi Minisztérium által közzétett pénzügyi beszámolók alapján.

Cikkünk először a Kreatív 2021. szeptemberi számában jelent meg.

Cikkünket azzal az előzetes megjegyzéssel kell kezdenünk, hogy az Atmedia mellett két másik domináns sales house van ma Magyarországon, de ezek nem szerepelnek a táblázatban. Az egyik az R-time, az RTL Magyarország kereskedőháza, amely az RTL saját csatornáin kívül független tévétársaságok reklámidejét is értékesíti. A másik pedig a kormányközeli Mediaworks tavaly márciusban létrehozott sales house-a, a Salesworks, amely szinte a teljes KESMA-portfólió számára végez elsősorban print- és online reklámértékesítést, utóbbi szegmensben az Evomediával közösen (erről részletesen lásd lejjebb). Ez a két cég azért nem szerepel a listánkon, mert a tulajdonosok az anyacégbe könyvelik el a bevételeiket. 

Bár a Mediaworks pénzügyi jelentésében megtalálható a vállalat teljes hirdetési bevétele, de mivel az egy konszolidált jelentés, így nemcsak a Mediaworksbe formailag beolvadt vállalatok, hanem a kapcsolt vállalkozások (tehát a közvetlenül a KESMA alá tartozó vállalatok, mint a Gong Rádió, a Hír TV, a Karc FM, az Evomedia stb.) pénzügyi eredményét is tartalmazza, így nehezen leválasztható, hogy melyik sales house-on keresztül történt az értékesítés. Annyi bizonyos, hogy a Mediaworks konszolidált jelentése szerint 2020-ban 34 milliárd forint volt a kiadó hirdetésértékesítésből származó bevétele, ebből 8,8 milliárd forintot közvetlenül az Evomediába könyveltek el. 

Az RTL Magyarország pénzügyi jelentésének kiegészítő melléklete az alábbi mondatot teszi, mielőtt a bevételeket tárgyalná: „Az értékesítés nettó árbevétele a Társaság üzletpolitikájának megfelelően elsősorban reklámtevékenységből származik”, ezen kívül az RTL Klub (és a kábelcsatornák után) disztribúciós díjat is szednek. Ezeket figyelembe véve az RTL Magyarország az Atmedia és a Mediaworks hirdetési bevételével azonos skálán mozoghat. (Az RTL bevételeit a tévés cégekről, a Mediaworksét a kiadókról szóló cikkben tárgyaljuk bővebben, ezeket később publikáljuk az online felületünkön – a szerk.)

A cégmérlegek (bevétel és nyereség), illetve az elemzések előfizetőink számára érhetők el.

A TELJES CIKK CSAK ELŐFIZETŐINK SZÁMÁRA ELÉRHETŐ. KÉRÜNK, LÉPJ BE A FELHASZNÁLÓNEVEDDEL!