hero
„A célunk az, hogy az Index és a Femina legyen a két leglátogatottabb oldal”
A turbulens nyári időszak, a szerkesztőség teljes cseréje, majd a Szombathy-féle lapvezetés távozása után már békeidőszakot vár 2021 végére Ziegler Gábor, az Indamedia Network vezérigazgatója, és Starcz Ákos, az Index.hu vezérigazgatója, egyben az Indamediába olvadt Dialogue Creative ügyvezetője. A már vállaltan középre író új szerkesztőséggel 2021-ben stabil piacvezető státusz a céljuk, főleg mert úgy látják, a 2020 nyarán elpártoló olvasók legalább fele visszajött az oldalra. Komoly terveik vannak a Feminával és a Napi.hu-val is, a Totalcarnál pedig szerintük nem okozott zavart Winkler Róbert távozása és Bazsó Gábor Karotta hátrébb lépése.

Ez az interjú eredetileg a Kreatív áprilisi számában jelent meg, de az első felét itt is elolvashatod. Ha online előfizetőnk vagy, lépj be a teljes cikkért! Ha nem tartozol közéjük és újságosnál sem jársz, de érdekel a teljes változat, a print számot külön is megrendelheted! Éves print és online előfizetések itt.

Mikor merült fel először a Dialogue szerepvállalása az Indamediában? Ki volt az akvizíció kezdeményezője?

Ziegler Gábor: Elég régre nyúlik vissza az ismeretségünk Ákossal, hiszen akkor vásárolta meg a Dialogue-ot, amikor távozott az Indamedia elődjétől, a CEMP-től. A Dialogue az elmúlt években folyamatosan alvállalkozója volt az Indamediának, egyre több területen lett egyre szorosabb a kapcsolat a két cég között. Ez vezetett el végül ahhoz a szándékhoz, hogy ezt a kapcsolatot hivatalossá tegyük. Könnyítette a helyzetet, hogy mindketten dolgoztunk már korábban is együtt Vaszily Miklóssal is (az Indamedia társtulajdonosa – a szerk.).

Ziegler Gábor (Fotó: Bodnár Patrícia, Index)

Starcz Ákos: Amikor én eljöttem a CEMP-től, volt egy víziónk az akkori tulajdonossal, Spéder Zoltánnal, hogy egy olyan ökoszisztémát építsünk ki, amelynek része egy kreatív ügynökség is. Akkoriban több nagy médiacég, a New York Times vagy a Washington Post is kreatív hubot épített ki, nagyon a levegőben volt ez a gondolat. A hipotézisünk az volt, hogy a CEMP mellett legyen egy kreatív ügynökség is, amely a natív feladatokért felel, és a piaci szerepvállaláson túl kiszolgálja a cégcsoport cégeinek az igényeit. Ezzel a céllal vettem meg az akkor piacvezetőnek számító social media ügynökséget (a korábbi Next Wave-et – a szerk.), javarészt ennek fejlesztésével töltöttem az elmúlt öt évet. Ebből az elmélyülő szakmai együttműködésből jutottunk el oda, hogy a partnerségnek legyen egy „pecsétes papírja”, ami az akvizícióban, illetve az igazgatósági tagságomban, valamint az Index vezérigazgatói pozíciójára felkérésben manifesztálódott. A felkéréssel óhatatlanul megváltozott az Index vezetése is, amit az akkori indexes menedzsment (Szombathy Pál volt vezérigazgatóval az élen – a szerk.) nem fogadott el, emiatt további személyi változások következtek, és az egész helyzet megnyugtató rendezése érdekében az Index részvényei is visszakerültek az Indamediához. Így nyerte el a végleges szerkezetét a mostani felállás. Nem feltétlenül így terveztük, de az élet és az üzleti indokok ide vezettek.

Hol lett hangsúlyosabb a Dialogue szerepe a cégcsoporton belül?

Z. G.: Az online termékeink márkafejlesztésére eddig saját erőből nem volt lehetőségünk, egy külsős cég bevonása pedig a közös nyelv kialakításának időigénye miatt túl sok erőforrást igényelt volna. Ákosékkal nem volt ilyen kockázat, ősszel már együtt dolgoztunk az Index-kampányon, és márciusban, nőnapon indult a Femina márkakommunikációja is. Másrészt az online értékesítés is átalakulóban van, ebben komoly szerepet kap a Dialogue csapata, hiszen mi is inkább „megoldásszállítóként”, nem klasszikus értékesítőként közelítünk a partnereink felé. Szükségünk volt arra, hogy a piac felé az Indamediát képviselő, az ügyfeleink számára koncepciót alkotó kollégáink száma növekedjen. Az akvizícióval az értékesítési potenciálunkat HR-szinten megdupláztuk. 

S. Á.: A Dialogue-ra egy mini kreatív hubként tekintünk az Indamedián belül. Minden kommunikációs feladat itt landol házon belül. De nem csak HR-szinten fontos ez lépés, van egy stratégiai olvasata is. Minden piaci szereplő tisztában van azzal, hogy a hagyományos reklámértékesítési modell idővel veszít jelentőségéből. Erre a bevételkiesésre stratégiai megoldás kell, és úgy láttuk, hogy annak ellenére, hogy Inda-oldalról a programmatic értékesítésben egészen kiugró eredményeket értünk el, további lépésekre van szükség. Ezt szolgálja a Dialogue akvizíciója is, de ennek a folyamatnak a része a Media Future átalakítása is (a korábbi Inda-Labs – a szerk.) amely mára egy házon belüli, a piac felé nyitó, termékfejlesztő, szoftverértékesítő cégként funkcionál.

Starcz Ákos (Fotó: Bodnár Patrícia, Index)

Már az Index vezérigazgatójaként Ákos úgy nyilatkozott decemberben a Media1-nek, hogy „több száz milliós mínusszal” zárhatja 2020-at az Index. Ez a jóslat beigazolódott?

S. Á.: 300 milliós veszteséget becsültem az Indexnél, a végleges számokban nem lesz ehhez képest nagy különbség. Ez a veszteség egy az egyben az elmaradó bevételek miatt jelentkezett a cégnél: olyan sokkhatás érte a terméket, aminek következtében elbizonytalanodtak a hirdetők és az ügynökségi partnereink is. Az elsődleges feladatunk az volt, hogy ezt a bizonytalanságot megszüntessük. Nem az a célunk, hogy az ország legsikeresebb híroldalát ledaráljuk, még ha ezt a távozó indexesek megpróbálták is elhitetni a közvéleménnyel és a szakmával. Az elmúlt időszak, főleg a január és a február, már azt bizonyította, hogy újra piacvezető az Index, ami ennek a vitának a végére szerintem pontot tett. Ezt a pozíciót kell megőriznünk, és ezzel párhuzamosan tartalmi, szervezeti fejlesztéseken dolgozunk. Nem tűnik most irreális elvárásnak, hogy év végére ismét egy újabb sikeres békeidőt éljünk az Indexnél.

Mikorra vártátok azt a látogatószámot, ami januárban és februárban stabilan megjelent az Indexnél? (A márciusi Gemius-adatok alapján az Index 31-ből 30 nap 1 millió felhasználó fölött volt.)

Z. G.: Amikor nyáron még az is kérdéses volt, hogy ki üti le a billentyűket, azt tűztük ki célul, hogy 2020-at legalább a top 3-ban zárjuk. December második felében már láttuk, hogy verjük a korábbi évben hozott eredményeket, így új célokat fogalmaztunk meg, és januárban már meg akartuk nyerni olvasottsági versenyt. 

A középtávú célunk pedig az, hogy az Index és a Femina legyen a két leglátogatottabb oldal itthon. Az Index esetében szerintem ez gyorsan menni fog, ott már inkább konkrét elérési számokat célzunk meg pozíció helyett. A Feminának látogatottságban ehhez valamivel nagyobbat kell fejlődnie, ott jelenleg elsődlegesen a márkafejlesztésen dolgozunk, és tartalmi újításokkal készülünk. Egyértelműen dominálni akarjuk a piacot.

S. Á.: Nem gondoltam volna, hogy a tavalyi eredményeket ilyen hamar felülmúljuk. Már idén februárban megjelent plusz 50 ezer olvasó 2020 februárjához képest.

Z. G.: Ez főleg azért meglepő, mert a tartalmi fejlesztéseinkkel még nem is készültünk el. Az oldalon még alig látszik valami ezekből a tervekből.

Olvasói összetételben észleltetek változást az Indexnél?

A TELJES CIKK CSAK ELŐFIZETŐINK SZÁMÁRA ELÉRHETŐ. KÉRÜNK, LÉPJ BE A FELHASZNÁLÓNEVEDDEL!