hero
2015. december 01. 11:22
Visszatérnek a mamutok
„A mai game show üzenete az elérhetőség” – írja a reneszánszát élő vetélkedő műfaj aktuális trendjeiről Rényi Ádám, aki korábban dolgozott vetélkedőműsorok főszerkesztőjeként, szerkesztett feladványokat, több tévénél dolgozott kommunikációs munkakörökben, jelenleg pedig az Uniomedia tartalom- és kreatív megoldások igazgatója.

Hol kedvenc, hol mostohagyerek, a vetélkedőműsor mégis kiirthatatlan a televíziós műfajok közül. Az eredetileg rádiós formátum a második világháború előtti Amerikában vetette meg a lábát a képernyőn, azóta pedig olyan, a populáris kultúrába beépült produktumokkal szolgált, mint a The Wheel of Fortune (Szerencsekerék), a Jeopardy vagy a Who Wants To Be a Millionnaire? (Legyen Ön is Milliomos). A Robert Redford Quiz show című filmjében is megörökített 1958-as botrány a Twenty One című kvízben alapjaiban változtatta meg a műfajt, a klasszikus kvízek háttérbe szorultak és egyre több lett a szórakoztató momentumokban, később reality-elemekben gazdag game show. A klasszikus tévés vetélkedőkre később a bizarr japán játékok hatottak, és megjelentek a fizikai versenyek a televíziós világpiacon. Ide sorolható az újabb évaddal sikerrel visszatérő 1 perc és nyersz vagy az Ezek megőrültek is.

De hol tart a vetélkedő 2015-ben? A válasz messze nem egyértelmű. Egyfelől még mindig hódítanak a fizikai, az ügyességi elemek, ahol a tudásra minimális vagy semmi szükség nincs. Ugyanakkor megfigyelhető a klasszikus kvízek egyfajta reneszánsza is. Egy héten át 500 kvízkérdésre válaszol egy játékos. Nincsen segítség, nincsenek alternatívák, de ha a versenyző hármat ront egymás után, mehet haza egy tapasztalattal gazdagabban. Mindez a CNN excentrikus fenegyereke, Richard Quest műsorvezetése mellett. Nem, ez nem afféle időutazás, hanem az ABC vadonatúj vetélkedője, a 500 Questions. A televíziózásban megfigyelhető ciklikusságra utal, hogy amikor már mindenki temetné a klasszikus kvízeket, akkor sikerrel tér vissza egy mamut. Vajon nálunk hamarosan újra lesz Elmebajnokság Egri Jánossal? Vagy felújítják a Tizenkét széket Vitray Tamással?

Hasonlóan retró feelingje van a Magyarországra is eljutott Hollywood Game Nightnak (Gyertek át szombat este!), amelyben a kvíz csak az apropóját adja a könnyed sztárcsevejnek, a feladványok a szórakoztatást szolgálják. De az időkerék idén sem csak visszafelé forog a vetélkedőműfajban. Míg a két-ezres évek elején a televíziós játékokban emelt díjas sms-ek biztosították az interaktivitást, az utóbbi években már az applikációk egészítették ki a game show-k dramaturgiáját. Mára azonban az applikáció már nem mellékszereplő, nemcsak toll a műsor kalapján, hanem maga a műsor. Az amerikai NBC a napokban jelentette be, hogy tévéműsort csinál a népszerű okostelefonos kvízapplikációból, a QuizUpból, így a stúdióban helyet foglaló játékos az app felhasználóival mérheti össze tudását. Hasonló elven működik a német ARD képernyőjén látható Quizduell is. A nézői szavazatok adják egy másik friss formátum, a The People’s Choice dramaturgiáját is.

Vajon Michelle Obamával vagy Angelina Jolie-val vacsorázna a lakosság többsége? – kérdezi egyszerre a stúdiójátékost és a népet a műsor házigazdája, a helyes válasz pedig a közönség döntésén múlik, ezt kell kitalálnia a játékosnak. A nézőre tehát már úgy tekintenek a tévés formátumok alkotói, mint akinek egyik kezében a távirányító, a másikban pedig az okostelefon van, ráadásul egyre nagyobb beleszólást követel magának a műsor „szerkesztésében”.

A vetélkedőkben megjelenő tudás is jócskán megváltozott az évek során. A lexikális helyét átvette a praktikus. Az akadémiai ismeretek pillanatnyilag másodlagosak, még a klasszikus dramaturgiájú 500 Questionsben is jelentős a populáris kérdéstémák aránya.

A Google korában a társadalom nem tekinti akkora értéknek, ha valaki tudja, mikor adta ki a Magna Chartát I. Földnélküli János. A hétköznapiság érhető tetten az RTL Klubra sikerrel visszatért 1 perc és nyerszben vagy a TV2-n rövidesen startoló A kockában, de akár Az 50 milliós játszmában is. A mai game show üzenete ugyanis az elérhetőség. Te is meg tudod csinálni, te is képes vagy rá, te is meg tudod válaszolni, ha figyelsz, ha nyitott szemmel jársz, ha egy kicsit gondolkodsz. A mindennapok ügyessége és tudása segíti az azonosulást, hőseink immár közülünk valók, nem tiszteletreméltó professzorok vagy szivacsagyú kvízguruk.

A verseny, a párbaj a tőkés társadalmak alaphelyzete, a versengés alapmotívuma a populáris szórakoztatásnak. A vetélkedő keretei túlélnek, tartalma állandó mozgásban van.