hero
Kreatív 2021. június 30. 13:48
Valóban az elérés teszi az influencert? Útmutató egy új tipológiához
Ha érdekel, mit tudna elérni a márkád egy integrált influencer marketing megoldással, küldj egy briefet, mert nyerhetsz egy kampányt!
EZ EGY PROMÓCIÓS MEGJELENÉS

Előző cikkünkben arról írtunk, hogy milyen a hagyományos, elérési számokon alapuló influencer tipológia, és hogy miért érdemes integrált megoldásokba bevonni akár többféle kreátort. Ha érdekel, mit tudna elérni a márkád egy integrált influencer marketing megoldással, küldj egy briefet, mert nyerhetsz egy kampányt! 

Odáig eljutott a marketing-világ, hogy az influencerek stratégiai elemmé váltak a legtöbb média-tervnek. Nem csoda, hiszen több kutatás is kimutatja hogy mennyire értékesek a vásárlási döntések inspirálásában és a márkaépítésben. Az Y-generáció 58%-a nyilatkozott úgy, hogy influencerek új termékek vagy élmények kipróbálására késztették őket (Kantar).

Azonban a marketingesek még mindig számtalan dilemmával küzdenek, amikor platformról, tartalom koncepcióról és konkrét profilokról van szó. Az sem idegen, hogy az engagement-et és az elérést fókuszba helyező KPI-ok kerülnek megállapításra. De hogyan lehetséges optimalizálni a céloknak megfelelő influencer típusokat?

A Territory Influence és a Macromedia University 2020-ban egy széles-spektrumú kutatást* végzett Európában és az USA-ban, majd a több mint 46 ezer válaszadótól gyűjtött insight alapján egy új, értékalapú influencer kategorizálást vezetett be. Ennek mentén könnyebben érthető, hogy mi motiválja az influencereket, és hogy a méret nem mindig számít (illetve nem úgy, ahogy azt gondolnánk).

A faktor- és klaszterelemzések kimutatták, hogy a különféle értékrendek és motivációk mentén ’működő’, alkotó influencereket 5 típusba sorolhatjuk:

 

1. A modell (22,5%)

Egy gyakori influencer-típus, általában társasági ember, nyitott az új együttműködésekre és szeret a középpontban lenni. Ő mutatja a legnagyobb értéket a ’figyelem-orientáció’ faktorban, szereti megmutatni képességeit, erősségeit, és szeretné hírnevét tovább építeni. Kedvenc platformjai az Instagram, Snapchat és Pinterest. 74% azért szeretné megosztani tapasztalatát, hogy befolyásolja a vásárlási döntéseket. A márkáknak érdemes juttatásokat biztosítani számukra (pl. VIP események), melyekkel saját arculatukat is építik, miközben a márka-kommunikáció hatását is optimalizálják.

2. A világmegváltó (16, 6%)

Ez a típus relatíve ritka, az ’altruizmus és támogatás’ faktorban érte el a legmagasabb értéket a kutatás során. Kifejezetten szereti támogatni a jó ügyeket és márkákat, célja, hogy pozitívan befolyásolja a társadalmi és környezeti változásokat. Kedvenc platformjai az Instagram, Twitch és Twitter (nemzetközi viszonylatban). Biztosak lehetünk benne, hogy együttműködési megállapodás előtt a termékek alapos vizsgálatnak, elemzésnek lesznek kitéve, így a tényleges márkaértékeket érdemes transzparens módon kommunikálni (és kerülni a greenwashing jelenségét).

3. A szakértő (19,7%)

A szakértő egy informatív típus, aki számára fontos témára specializálódott (tech review vagy lifestyle, sport, étrend, szépségápolás, diy, stb.). Kedvenc platformjai az Instagram, LinkedIn/Twitter és a Youtube. 80%-uk azért is szereti megmutatni szakértelmét, mert szeretne hozzájárulni az általa kedvelt termékek és márkák fejlődéséhez. Nagyon támogató tud lenni, de a briefing és jóváhagyási

folyamatok során fontos szem előtt tartani az alkotói szabadságukat. A márkáknak érdemes igazán részletekbe menő információt adni termékeikkel és a termékfunkciókkal kapcsolatban, amikor együttműködnek velük.

4. A racionalista (28,3%)

A legtöbb professzionális influencer racionalista. A juttatások motiválják, magabiztos, tájékozott, magas elvárásai vannak. Kedvenc csatornái az Instagram, TikTok és YouTube. A márkáknak érdemes egyértelmű, lényegre törő brief-et, insight-okat, tényeket mutatniuk, tehát kereteket adniuk a kreatív tartalomfejlesztéshez.

5. A történetmesélő (12,9%)

Kommunikatív, társaságkedvelő típus, szereti megosztani személyes történeteit és tapasztalatait. Élvezi, ha szórakoztatja közönségét, sok erőfeszítést tesz egy-egy tartalom elkészítésébe. 91% számára kifejezetten szenvedély a történetekbe ágyazott információk átadása. Kedvenc platformjai az Instagram, TikTok és a blogok. A márkáknak érdemes engedni a Történetmesélőt saját történetét, narratíváját elmondani, kreatív szabadságot adni számára.

Mit érdemes tehát megfontolni egy influencer-stratégia esetén?

Először is szükséges a vállalat valós (és nem az észlelt, vagy vágyott) értékeinek beazonosítása, mert így kaphatunk képet arról, hogy mely influencerek tudnák a legautentikusabban képviselni a márkát. Nem érdemes például egy (félig-meddig) zöldnek beállított termékhez olyan influencert keresni, aki a fenntarthatóság elkötelezett híve. Vedd figyelembe az értékalapú megközelítést is a követők száma mellett.

Platformok és csatorna tekintetében érdemes megnézni, hogy merre található a célcsoportunk (pl. Instagram: 51% nő, 33% 25-34 éves, Twitch: 65% férfi). Ezenkívül a fenti kategorizálás alapján priorizálhatjuk a csatornának legmegfelelőbb influencer-típust: blogolásban a Történetmesélő erősebb, videómegosztásban pedig a Szakértő.

Integrált megoldásként lehetőség szerint válassz több influencer profilt is, melyek az elérés méretében és a márkaértékeknek való megfelelésben is optimalizált. Mi a Territory Influence-nél dolgozunk olyan megoldásokkal, ahol néhány makro influencer egy koncepción belül több száz vagy ezer nano influencerrel működik együtt. Őket szintén a motivációik, értékeik alapján szűrjük – azon túl, hogy megfelelnek a célcsoportnak és a márka által támasztott egyéb követelményeknek is.

Az integrált megoldások kreatív koncepciói legyenek összhangban a márkaértékekkel és az influencerek értékeivel is, legyen egy storytelling, ami integrálható a többi média-megjelenéshez is. Az ilyen módon integrált megoldások +57%-kal növelik egy-egy kampány sikerességét (Kantar, global CrossMedia studies, 2015-2017).

Ha érdekel, mit tudna elérni a márkád egy integrált influencer marketing megoldással, küldj egy briefet, mert nyerhetsz egy kampányt!

 

*TERRITORY Influence x Macromedia University kutatás, 2020, ( N=46 647, Németország, UK, Lengyelország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország, USA)

A TERRITORY Influence több mint 15 éves szakmai tapasztalattal, és a BERTELSMANN csoport támogatásával Európa egyik legnagyobb influencer marketing szolgáltatója. Küldetése, hogy az embereket állítsa a marketing stratégia középpontjába - azáltal, hogy testreszabott influencer együttműködéseken alapuló megoldásokat kínál a márkák számára. Visszatérő ügyfeleink között található a P&G, Nestlé, Beiersdorf, L'OREAL, Philips, és még sokan mások