hero
Kreatív 2021. november 04. 22:12
Stratégának menni folyamatos tanulást jelent
Stratégának menni folyamatos tanulást jelent, vallja Ocskay Lilla, a Publicis senior stratégája, aki korábban dolgozott a Nanushkánál marketingesként, tavaly megnyerte a Young Lions előválogatóját PR kategóriában, és titokban rajong az antik ékszerekért.

Az interjú a Kreatív 2021. szeptemberi számában jelent meg

Te hogyan csöppentél a reklámszakmába?

Nálam ez úgy nézett ki, hogy elmentem egy születésnapra, ahol összefutottam egy régi ismerősömmel, aki a Kirowski-nál (ma Isobar – a szerk.) volt szövegíró, ő mondta, hogy junior accountot keresnek, jelentkeztem, és felvettek. 

Ott kísértett meg a stratégapálya?

A Kirowskinál akkor a Havasi Zoli volt a stratégiai igazgató, és tőle kölcsönkaptam Stephen King 1974-es Planning Guide-ját, amit a JWT-nél készített. Egy ’74-es kiadvány, és elképesztő, hogy a mai napig jól használható és alkalmazható alapelvek vannak benne.

Aztán marketinges lettél, ami egy rövidebb kitérőnek bizonyult.

Az isobaros évek után a Nanushkánál head of marketing pozícióba kerültem. 2015-ben még egy sokkal kisebb csapat volt, lényegében egyedül csináltam mindent, ami marketing, de sokat tanultam belőle. Utána fél évet Amszterdamban töltöttem, később a Youngban kezdtem el stratégaként dolgozni, majd jött a Mito, és január óta a Publicisnél vagyok.

Végeztél közben bármilyen stratégaképzést vagy -sulit?

A Közgázon végeztem, nemzetközi tanulmányok szakon, és amikor elkezdtem, 2013-ban még talán Intro sem volt (a Mito reklámos képzése – a szerk.), így tapasztalati úton tanultam. Ma már vannak szuper nemzetközi képzések, mint Julian Cole Planning Dirty Academyje, ő a New York-i BBDO-nak vezette a stratégiai osztályát.

Mit ajánlanál azoknak, akik szeretnék stratégává képezni magukat?

Olvassanak rengeteget bármiről, ami kapcsolódik a tervezéshez. Például a fogyasztói döntéshozatalról vagy a márkázásról hihetetlenül sok jó könyv van. Stratégának menni folyamatos tanulást jelent. Itt nincs olyan, hogy mindent tudok. Az is fontos, hogy találjanak egy speciális területet, ami érdekli őket, és azt igyekezzenek minél jobban elsajátítani.

Te jelenleg mire specializálódsz?

A fogyasztási döntéshozatal pszichológiája érdekel most leginkább. De a nanushkás hátterem miatt figyelem azt is, ha egy hazai divatmárka megújul, hogy milyen a kommunikációja, mennyire tudatosan építi vagy alakítja a márkáját.

U30-as versenyeken is szerepeltél. Melyik eredményedre vagy a legbüszkébb?

 Az itthoni stratégiai tervezői szakma nagy szívfájdalma, hogy nem igazán van stratégáknak szóló verseny. Az idei Zsenge Pengén már volt ilyen kategória, de fiataloknak szóló versenyeken általában nincs. A tavalyi Young Lions-előválogatón a szövegíró kollégámmal, Ördög-Kovács Danival megnyertük a PR kategóriát.

Hogyhogy PR-ban indultatok? Nem tűnik túl kézenfekvő választásnak.

Való igaz, egyikünk sem dolgozott PR-ügynökségnél, volt is pár vicces beszélgetésünk, hogy mit kell az agyunkban átfordítani ahhoz, hogy ez jól működjön. Mindenképp szerettük volna, hogy legyen benne valami meglepő, valami, amire felkapod a fejed és nagyra tud nőni.

Miből inspirálódsz még a könyvek mellett?

Vannak a bevált reklámos oldalak (Adage, Drum), de mostanában nagyon rákattantam a TikTokra, ott is meglepően sok a szakmai és edutainment tartalom. A már említett Julian Cole-nak van egy Strategy Tips TikTokja, ahol hasznos tippeket és felvetéseket oszt meg, könnyen fogyasztható, mégis inspiráló formában. Legutóbb arról csinált egy videót, hogy egy management meetingen hogyan add el jobban a stratégiát.

Van-e a reklámszakmától független kreatív projekted vagy hobbid?

Az antik ékszerek világa nagyon érdekel. A BÁV-nak működik egy antikékszer becsüs iskolája, amit a járvány miatt nem tudtam elkezdeni, de tervben van. Az antik ékszerek, a bennük rejlő kraft, azok a történetek, a drágakövek közötti hajszálnyi különbségek lenyűgöznek, bár nem vagyok benne biztos, hogy valaha antikékszerbecsüs leszek, de szerintem ez egy örök szenvedély marad