2016. február 11. 12:21
Itt a Pr toplista 2015
A tavalyihoz hasonló eredmény született a pr-ügynökségeket, kampányokat és megbízókat rangsoroló listánkon.

Hogyan mérjük egy pr-ügynökség, egy pr-es megbízó sikerességét? – tettük fel a kérdést másfél évvel ezelőtt, amikor a Pr Toplista ötlete először megfogalmazódott a Kreatív szerkesztőségében.

Akkor arra jutottunk, hogy az M+ Listához hasonlóan, érdemes lenne megnézni, hogy az egyre nagyobb számú pr-es verseny, vagy klasszikus reklámverseny pr-kategóriáiban milyen eredményeket érnek el az ügynökségek, a márkák, majd ezek súlyozásából kiszámolni, hogy mely cégek a legsikeresebbek. Most elkészült a második lista, amiből már nemcsak helyzetképet kapunk, hanem tendenciák is kirajzolódnak.

Az egyik ilyen, hogy a legsikeresebb szereplők viszonylag markánsabban őrzik helyüket a listán, mint a reklám- és médiaügynökségek. Hasonló folyamat persze megfigyelhető a Prizma pr-versenyünk eredményei-ben is, ahol szinte évről évre azonos az élboly. Vélhetően hasonlóan lesz a sokféle verseny eredményét szintetizáló listával a jövőben is. Ennek sok oka közül az egyik, hogy a pr területén a temérdek kis szereplő mellett viszonylag kevés nagy és meghatározó ügynökség van. Még kevesebb cég foglalkozik az ügynökségi márka felépítésével, márpedig a szakmai versenyen indulás mindenképpen tudatos márkaépítési stratégiát igényel. A reklám- és médiaügynökségek sokasága évtizedek óta tanulja és gyakorolja, hogyan kell versenyezni, a pr-esek csak az utóbbi néhány évben ismerkednek a területtel, nem meglepő, hogy azon kevesek, akik ehhez értenek, stabilan őrzik vezető helyeiket.

A reklámos nevezési tapasztalat előnyei abban is látszódnak, hogy a 2015-ös listán sokat lépett előre az ACG, illetve felkerült a legjobbak közé a Young & Rubicam, stabilan harmadik a Café és ott a Well is. Ezen cégek mindegyike gyakorlott reklámversenyző is.

Az sem változott, hogy a versenyen sikeres pr-ügynökségek közé nem igazán férnek be a nemzetközi hálózatos cégek. Nem mintha ott ne lennének jó pr-kampányok, sokkal inkább a nevezési hajlandóság alacsonyabb, meg persze az is fontos szempont, hogy a pr területén sokkal hangsúlyosabbak a hazai tulajdonú ügynökségek, mint a nemzetközi hálózatok.