Kreatív 2022. január 07. 08:59
Másik nézettségi mutatóra áll át az RTL
Az átállás miatt várhatóan látványosan megnőnek majd a műsorok mutatói januárban.

Annak érdekében, hogy a lineáris tévénézési adatokról pontosabb képet kapjanak, az RTL átáll az "Egyéb nagyképernyő használat” (Other) nélküli SHR% alkalmazására – derül ki a cég közleményéből. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nem magyar nyelvű lineáris televíziócsatornákra, videójátékra, vagy bármi másra fordított idő ki fog kerülni az RTL által használt közönségarány mutatóból. Ennek következtében a közönségarányokat (SHR%) immár tisztán a magyar nyelvű lineáris televíziócsatornák piacán fogják értelmezni.

„Az Other részaránya a 2021-es évben 20% fölé nőtt, ennek kihagyása a SHR% számításból pedig látványosan, kb. 25%-kal fogja majd megemelni minden csatorna műsorainak januárban publikált share eredményeit” – olvasható a közleményben, majd részletesebben is kifejtik, miért döntöttek az átállás mellett.

A változtatás oka, hogy egyértelműbb képet kapjunk a lineáris tévék nézettségi versenyéről abban a korban, amikor a tévé már nem csak tévénézésre használható: az Other már nagyon sok mindent jelenthet a külföldi csatorna nézéstől a különböző játékkonzolok  használatán át egészen a mobiltelefon képernyőjének tükrözéséig. Ez a változtatás viszont biztosítja, hogy lekövessük ezeket a technológiai változásokat a televíziós piac meghatározásakor, emellett stabilitást és átláthatóságot teremtsünk az adatszolgáltatásban, amely így összevethető marad és pontosabban határozza meg a tévés piac versenyének állását. 

Az RTL döntésének az Atmédia is örül. „A nézői részesedés vizsgálata esetén az alapkérdés mindig az, hogy mit veszünk 100%-nak. 100%-nak tekinthető többek között: minden a Nielsen által mért képernyőfogyasztás, vagy az összes magyar nyelvű csatorna nézettsége, vagy az összes, a hirdetőkért harcba szálló, szpot-méréssel rendelkező csatorna nézettsége, de lehet akár egy-egy adott tematikus csatornacsoport (pl. sportcsatornák) nézettségét is 100%-nak tekinteni. Mindez attól függ, hogy mit szeretnénk elemezni.

Az Atmédiánál a 2010-es indulás óta gyakorlat az úgynevezett „csak kereskedelmi” más szavakkal „commercial only” nézői részesedés mutató használata is, ahol a 100% az összes szpotméréssel rendelkező csatorna nézettsége. A hirdetőket és a médiaügynökségeket az érdekli, hogy az elérhető kínálatból - nevezetesen, ahova nézettséggaranciával tervezhet kampányokat effective reach / effective frequency célokkal - amit csak a szpotméréssel rendelkező csatornákon tehet meg – mit válasszon. Vagyis számukra ez jelenti az elérhető kínálatot, ebből választanak, ezért tekintjük ezt 100%-nak, és ezért bevett szokás az Atmédiánál ennek a mutatónak a használata a televíziós hirdetésértékesítési tevékenység során. Ezt tartjuk korrektnek. Örülünk, hogy az RTL is felismerte ennek fontosságát és lépett.

Egy dologról azonban nem szabad elfeledkezni, mégpedig, hogy bárki, bármilyen mutatóval operáljon is, mindig egyértelművé kell tenni, hogy milyen adatot használunk, vagyis pontosan meg kell jelölni az adatforrást, és pontosan jelezni kell, hogy milyen időszakról van szó és mik a használt mutatószámok” – írják a Kreatívhoz eljuttatott közleményükben.

Az RTL szerint pedig az Atmedia félreérti az átállást. Kolosi Péter, az RTL Magyarország vezérigazgató-helyettese elmondta: a lineáris shr% mutató nem szűri ki a szpotszintű méréssel nem rendelkező tévécsatornákat, márpedig az RTL szimplán a lineáris shr% mutatóra áll át. Azaz az RTL nem egy olyan mutatóra áll át, mint amit az Atmedia emlegetett, az RTL szerint ugyanis fontos, hogy ezeket a jellemzően kisebb tévécsatornákat is figyelembe vegyék. Erről itt írtunk bővebben.