hero
Jelentős vállalásokat tett a Nielsen a közönségmérésben
A GVH múlt heti döntése után Vörös Csillát, a Nielsen Közönségmérés ügyvezetőjét kérdeztük.

A Gazdasági Versenyhivatal tegnap bejelentette, hogy a Nielsen Közönségmérés 2016. január 1-től jelentős vállalásokat tett mérései árazására és adatbázisuk feldolgozására. A GVH még 2013. július 15-én kezdte meg a versenyfelügyeleti eljárást a televíziós közönségméréssel foglalkozó cég ellen, mert állításuk szerint a Nielsen Közönségmérés olyan árazási rendszert alakított ki, amely:

1. kiszorító hatású kedvezményrendszert alkalmaz adatbázisai és szoftverei értékesítésekor, hiszen a kiegészítő szolgáltatást nyújtó versenytársak még akkor sem tudnak versenyezni a nézettségi adatbázispiac monopolszereplőjének csomagajánlatával, ha adatkezelő szoftvereik egyébként hatékonyan működnek, és a fogyasztói igényeket a Nielsennél jobban kielégítő szolgáltatást nyújtanak;

2. a szerződésekben megjelenő adatvédelmi kikötésekkel korlátozza az általa előállított televíziós nézettségi adatok elemzését külső, független szoftverrel.

A GVH a Nielsen Közönségmérés gyakorlatát 2012 januárja és 2014 júniusa közötti időszakban vizsgálta. 

GVH a Nielsen vállalásai alapján kötelezettségként írta elő, hogy

  • átalakítja adatbázisai szoftverrel együtt történő értékesítésének árkedvezményeit;

  • értékesíti adatbázisait az általa fejlesztett Arianna szoftver nélkül is;

  • külön árat és külön árengedményt alkalmaz mind az adatbázis, mind a szoftver esetében, ha az Arianna szoftverrel együtt értékesíti adatbázisait;

  • csak akkor és annyiban módosítja az Arianna szoftver árát, amennyiben azt a szoftver piaci értékének esetleges változása, illetve a versenyképes árazás indokolja az egyes ügyfélkörökben;

  • feltétel nélkül engedélyezi ügyfeleinek külső szoftverfejlesztő társaságok megbízását az adatbázisok szoftveres kezelésével és feldolgozásával, ha az adatok nem kerülnek át a szoftverfejlesztő birtokába a szoftveres adatkezeléskor;

  • bizonyos feltételek mellett engedélyezi ügyfeleinek, hogy külső szoftverfejlesztő társasággal kezeltessék és dolgoztassák fel az adatbázisok adatait olyan esetekben is, ha az adatok átkerülnek a szoftverfejlesztő birtokába a szoftveres adatkezeléskor.

A kötelezettségvállalási nyilatkozat elbírálásakor a GVH elsődleges célja a közérdek megfelelő védelmének biztosítása. Kötelezettségvállalással hatékonyabban érhető el, hogy a vállalkozás összhangba hozza magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, és a döntés egyúttal iránymutatást ad más piaci szereplők számára. A GVH a döntés meghozatalakor értékeli a kötelezettségvállalás elfogadása mellett és az ellene szóló körülményeket, és minden ügyben egyedi mérlegelés alapján dönti el, hogy a közérdek védelmét a kötelezettségvállalás elfogadása vagy a jogsértés megállapítása és a magatartás esetleges szankcionálása biztosítja-e jobban.

A GVH a kötelezettségvállalási nyilatkozat tartalmának mérlegelése után úgy ítélte meg, hogy a fenti vállalások elfogadásával hatékonyan biztosítható a közérdek védelme, felszámolható mindkét azonosított versenyprobléma, így megszűnik a feltételezett jogsértő állapot.

vállalások elfogadása mellett a GVH többek között az alábbi körülményeket értékelte:

  • a kötelezettségvállalással rövid időn belül, 2016. január 1-jétől megszűnik a Nielsen adatbázisaihoz való hozzáférés korlátozásából eredő, esetleges versenyjogi aggály, ami egyúttal elősegíti a nézettségi adatokat kezelő szoftverek hatékony fejlesztését, így hozzájárul a versenyhez fűződő közérdek egy lényeges körülményének érvényesüléséhez.

  • a kötelezettség megfelel az ellenőrizhetőség követelményének.

Megkerestük a Nielsen Közönségmérés ügyvezető igazgatóját, Vörös Csillát is, hogy röviden válaszoljon nekünk néhány kérdésre:

A vizsgálat során mik voltak az önök ellenérvei?

A vizsgálat során megállapításra került, hogy a nézettségi adatelemző szoftverek piacán a Nielsen gazdasági erőfölénye nem állapítható meg. Érveink között szerepelt, hogy a szoftverpiacon évek óta számos szereplő van jelen és az ügyfeleink éltek is a választás lehetőségével. Társaságunk arra ügyel, hogy az adatbázis felhasználását feltételekhez kösse, hiszen azok szerzői jogi védelmet kell hogy élvezzenek.

A televíziós piac és a kutatói szoftverpiac jelezte önök felé korábban ezeket a problémákat?

Az ügyfeleink részéről nem kaptunk ilyen visszajelzést, hiszen a legfőbb szoftverpiaci versenytársunk szoftverét számos ügyfelünk használja. Az ügyfelek többségének tanúsága szerint partnerek voltunk az együttműködésben. Egy kisebb, távolabbi versenytársnak tekinthető szoftvert is szolgáltató cég jelezte versenyaggályait felénk és a hatóság felé is. Hozzátenném, hogy ez utóbbival nem teljesen egy termékpiacon versenyzünk, hiszen az általunk kínált szoftver helyettesítésére ez a szoftver nem alkalmas. Az alapvető kérdés számunkra az adataink szerzői jogi védelmének biztosítása volt.

Üzletileg hogyan érinti a Nielsen Közönségmérést a GVH döntése?

Úgy véljük, és ez a vizsgálók várakozása is hogy a kötelezettségvállalás mellett hasonló csomagárat tudunk elfogadtatni a piacon, mint korábban. Természetesen dolgozunk a termékeink továbbfejlesztésén és nemcsak a szoftveres területen és üzleti szempontból ez a továbblépés kulcsa.

Mennyire mondhatók jelentős vállalásoknak, amiket megtettek?

A vállalások jelentősek, hiszen érinti a szerződéseinket és érinti a szoftverpiaci versenytársakat is, hiszen az ő helyzetük is változik. Örülünk annak, hogy a hatóság elfogadta a Nielsen adatvédelemre vonatkozó érveit és jogait, figyelemmel a Szerzői Jogi Tanács állásfoglalására. Reményeink szerint a döntés segíti adataink szerzői jogi védelmét és átláthatóbbak lesznek a feltételek az adatelemző szoftverek közti verseny tekintetében is. A versenyjogi szempontokra figyelnünk kell és elkötelezettek vagyunk a vállalások teljesítésére.

 

Nyitókép: 360b / Shutterstock.com