hirdetés
hirdetés
hirdetés

Országosan a Kossuth, Budapesten a Petőfi a bajnok

Szerda délelőtt mutatkozott be a tavaly év végén piacra lépő rádiós értékesítőház, a Radio Sales House, amely 51-49 százalék arányban a HGY Invest és az Atmedia konzorciuma. Az Atmedia a szintén tavaly év végén a HGY Investtől megvásárolt Media Services Company révén, a HGY pedig a KOD Media révén érdekelt a vállalkozásban. Az Inspira Research pedig az eseményen ismertette az országos rádióhallgatottsági mérésének eredményeit.

hirdetés

Az RSH kezeli a közmédia rádiócsatornáinak, a Sláger FM-nek és rengeteg helyi rádiónak a reklámidő-értékesítését: 18 csatornával exkluzív, 40-nel pedig partneri szerződést kötöttek. Mivel Hanák Tamás, a z RSH ügyvezetője szerint a rádiós reklámpiac a Class FM analóg sugárzásának megszűnésével 8 milliárd forint környékére csökkent (a Class 2-3 milliárdos becsült reklámbevételének fele Hanák szerint elveszett a piac számára), az RSH portfóliója adja idén ennek a felét, ők ugyanis 4 milliárd forint körüli bevételt prognosztizálnak 2017-re.

Nem meglepő tehát, hogy megéri nekik rádiós kutatásba áldozni, ők finanszírozták ugyanis az Inspira Research országos rádióhallgatopttsági felmérését, amelyben néhol igen érdekes eredmények kerekedtek. Az RSH-portfóliónak egyébként napi szinten3,7 millió, heti szinten pedig 4,9 millió hallgatójuk van

Az Inspira azután lépett be a rádiós hallgatottságmérési piacra, miután tavaly lejárt a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete által kiírt mérési tender. Jelenleg az Inspira Research mellett a TNS Hoffmann-Mediameter konzorcium (az előző tender nyertese) végez hallgatottságmérést, melyet ügyfelei számára értékesít. A TNS Hoffmann-Mediameter DAR-módszerrel, az Inspira naplós megoldással végez mintavételt. Az NMHH egyébként két hete írta ki az új rádiós mérési tendert, erről itt írtunk bővebben.

A Day After Recall-módszer lényege, hogy telefonos adatfelvétel során kérdezik meg a paneltagokat arról, hogy mit hallgattak az előző nap. A naplós mérés lényege pedig az, hogy a panel tagjai maguk vezetik negyedórás bontásban, hogy épp mit hallgattak - akkor is, ha kocsiban ülnek, ha telefonról hallgatnak rádiót, de akkor is, ha a plázában vásárolgatnak, és ott hallgatnak egy adott csatornát.

Az Inspira Research jelenleg 6-7000 fős mintával dolgozik, ebből 2050 fős az országos, 800 fős a budapesti, és városonként 400 fős a megyeszékhelyi, illetve egyéb városi mintájuk.

Előrebocsátva jegyezzük meg, hogy az Inspira naplós mérésének van egy olyan előnye, hogy nemcsak az analóg sugárzást tudja mérni: az ő adataikból derült ki, hogy a Class FM elérése jelenleg 5-6%, ami egy online rádióhoz képest meglepően jó eredménynek számít.

Mivel jelenleg csak a közmédia rádiói tekinthetők országosnak (abból is a Dankó és a Bartók csak erős túlzással), ezért nem meglepő, hogy a teljes felnőtt lakosság körében a Kossuth és a Petőfi rádió a leghallgatottabb, 1,65 milliós, illetve 1,63 millió fős napi eléréssel, amely 20,1%, illetve 19,8%-nak felel meg.

Ezeket bőven leszakadva követi a Music FM (7,5%), az Andy Vajna-féle Rádió 1 (6,9%), a Sláger FM (6,5% - ez Budapest és környékére kiterjedő sugárzással elég szép eredmény), a Dankó (4%) és a Bartók Rádió (2,5%). Meg kell azonban jegyezni, ahogy ezt meg fogjuk majd a helyi rádiuók esetében is, hogy ez napi elérést jelent, nem pedig SHR-t (share-t, azaz valódi részesedést). Ennek ismertetésétől egyelőre a kutatók eltekintettek, arra hivatkozva, hogy a Class FM bedőlése miatt az adatok összehasonlíthatósága meglehetősen nehezen lenne kivitelezhető a korábbi időszakhoz képest. De például a Bartók vagy a Dankó Rádió SHR-je sokkal jobb, mint az elérése - mondták el az Inspira vezetői a Kreatívnak a kutatási bemutatót követően. Ugyanez igaz a helyi rádiókra is, tehát van olyan, amelynek nagyon jó az elérése, de borzalmas a share-je, és van olyan is, akinél ez pont fordítva van.

A negyedórás bontásból az is kiderül, hogy a Kossuth reggeli hegemóniája megkérdőjelezhetetlen, délelőtt azonban átveszi a vezetést a Petőfi, amely nap végéig a Déli Krónikától eltekintve végig megőrzi a vezetést.  A Music FM, a Sláger FM és a Rádió1 nagyjából fej-fej mellett halad az egész napot tekintve, bár a Music FM 14 órától kezdve elszakad am ásik kettőtől. Látványos az is, hogy a Rádió1 hallgatottsága a Sebesatyén Balázsék által vezetett Reggeli Show után mennyire bezuhan, majd egy következő esés figyelhető meg 12 óra környékén is.

A kereskedelmileg fő célcsoportnak mondott 18-59 évesek körében a Petőfi rádió toronymagasan vezet (21,7%), ők profitálták tehát a jelek szerint a legtöbbet a Class FM analóg sugárzásának megszűnéséből. Második a Kossuth (12,3%), amelyet a Music FM (8,8%), a Rádió 1 (8,4%) és a Sláger FM (5,4%) követ.

Negyedórás bontásokat nézve látszik, hogyx a Petőfi szinte egész nap vezeti a listát, a másik érdekesség, hogy a Music FM erős kezdés után szépen tartja a pozícióját, a Rádió 1 Reggeli Show utáni megzuhanása pedig itt még eklatánsabb.

Lássuk a budapesti adatokat:

Érdekes, hogy a Music FM főként 10-12 óra között szerzi meg kiemelkedő előnyét, ekkor toronymgasan vezeti a hallgatottságot, 14-18 óra közöt fej-fej mellett halad a Music FM-mel, végül este megint a Sláger kerül minimális előnybe.

A 18-59 éves korosztály esetében viszont már a Music FM viszi a prímet Budapesten:

Itt egyébként igen kiélezett harc folyik a rádiók között az elsőségért, ezért ezt meg is mutatjuk:

A megyeszékhelyeket tekintve az látszik, hogy a legtöbb esetben a helyi, nagy múlttal rendelkező rádiók viszik a prímet elérésben.

Érdekes insighttal szolgál az is, hogy az egyes megyeszékhelyeken melyek a leghallgatottabb rádiók:

Még inkább pedig az, hogy a Class FM lekapcsolása előtt és után mennyit nőtt ezeknek az elérése, mivel néhol egészen meredek növekedést lehet tapasztalni:

Tévhitek a rádiókról

Az Inspira egyben olyan kutatást is elvégzett az RSH számára, amely egy amerikai felmérésen alapul, és marketinges és ügynökségi döntéshozók rádióról alkotott véleményét szembesíti a mérhető tényekkel. A kutatásban a top 200 hirdető marketingvezetői közül 57, valamint 56 médiaügynökségi szakember vett részt.

Az első tévhit az, hogy rádióval csak kevés ember érhető el, a megkérdezettek szerint atévével és online-nal is több emberhez jut el az üzenet, ezzel szemben az adatok szerint a rádióhallgatók és az újságolvasók száma is megelőzi a fenti két médiatípust.

A második tévhit az, hogy a felnőtteknek csak 50-60%-a érhető el rádióval egy átlagos héten, és csak 20-30 százalékuk egy átlagos napon, a kutatás szerint viszont a heti elérés több mint 82%, a napi elérés pedig 63%.

A fiatalokra szintén ugynez vonatkozik, az 50-60%-os reach helyett a kutatás azt állítja, hogy a fiatalok több mint 85%-a elérhető rádióval heti szinten.

A megkérdezettek szerint egy átlagos ember 60-90 percet tölt egy nap rádiózással, az adatok szerint ez viszont 256 perc a 15 év fölötti lakosság körében.

Az ügynökségek és hirdetők szerint csökkent az elmúlt években az összhallgatottság, az Inspira szerint viszont 2014-16 között 10 százalékkal nőtt a rádiózók száma (5,5 millióról 6 millió főre). Szintén adja magát, hogy a rádió az elsődleges hírforrás, hiszen sokan reggelente hallgatják a rádiót, még mielőtt bekapcsolnák a tévét vagy kinyitnák a kedvenc hírportáljukat. A hirdetők és az ügynökségek ezt se tudták eltalálni.

 

 

 

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Darabjuk megvalósulásért egy közösségi kampányt is indítottak. Egy éve dolgoznak a Leányálmon.

A K&H mobiltárca bevezető reklámkampányában használják a digitális technikákat.

A Don't stop me now a korlátlanságot fejezi ki, amely a személyre szabható mobilnetcsomagokat jelenti náluk.

Spoiler: nem biztos, hogy végig ők énekelnek.

Andacs Botond, a port.hu eddigi irányítója az Index új kiadóvezetője. A távozó Pusztay András a Sziget marketingfőnöke lesz.

hirdetés
hirdetés

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

Időstressz: Hogyan győzhető le? Energiamenedzsment 4 lépésben. 2017.12.01.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.

A legsikeresebb digitális kommunikációs kampányokat és megoldásokat keressük, pontszerzés a Kreatív-MAKSz M+Listán. Nevezési határidő: 12.08.

Tippek és trükkök a prezi.com használatáról. Workshop 2017. december 13-án.