hero
2012. október 02. 15:11
Tovább csökken a diploma értéke
Egyre alacsonyabb bérajánlatok, szűkülő karrierlehetőségek, növekvő tandíjak várják a fiatal marketingeseket a brit piacon. Szakemberek vészharangot kongatnak, ebben az évben 6 százalékkal kevesebb hallgató kezdte meg tanulmányait marketinges szakirányon. 

Hat százalékkal kevesebb hallgató kezdte marketinges szakirányon a tanulmányait az Egyesült Királyságban, köszönhetően a megemelt tandíjaknak, az egyre alacsonyabb bérajánlatoknak, a szűkülő karrierlehetőségeknek és az egyre kevesebbet kínáló gyakornoki programoknak – írja a Marketing Week brit szaklap. Ehhez még hozzájön, hogy szintén a Marketing Week júniusi cikkében egy kutatásra hivatkozva azt írta: a marketingvezetőket is egyre kevésbé érdekli, hogy a fiatal tehetségnek van-e papírja a szakmájáról, vagy nincs.

A lap most számos marketingszakembert kérdezett meg arról, hogy mit gondolnak a fejleményekről. Anna Stubbs, a Chartered Institute of Marketing nevű neves oktatási intézmény tanulmányi igazgatója úgy látja, hogy noha a vállalatoknak továbbra is nagy szükségük van jól képzett, problémamegoldó és szilárd tudással rendelkező utánpótlásra, a végzettséget és a papírt nem nézik, mert nem tartják szükségesnek.

„A munkáltatók olyan embert keresnek, akikről tudják, hogy képesek elvégezni a feladatot. Egyre több alternatív, és érvényes út kínálkozik a jelentkezők számára, hogy bizonyítsák alkalmasságukat a feladatra, ezért a marketingkarrier szempontjából korábban egyetlen járható útnak gondolt felsőoktatás kivételezettsége is megszűnt. És ezzel a fiatalok is tisztában vannak” – mondta az intézmény igazgatója.

Ian Cranna, a Starbucks marketingigazgatója sem a papírban látja a sikeres marketingkarrier kulcsát. „Számos hihetetlenül sikeres szakember rendelkezik a szakmában szakirányú végzettséggel, de számos ugyanilyen sikeres szakembernek más szakirányú végzettsége van, megint mások pedig más utakon kerültek be a szakmába. Az odaadás és a sikeréhség a fontosabb” – nyilatkozta.

A 2012-es év iskolakezdéséig minden évben nőtt a marketingdiplomások aránya, köszönhetően főként a munkáspárti kormányzat szociális intézkedéseinek, hogy minél több 18 éves fiatal mehessen a felsőoktatásba. Sokan illették kritikával azonban a kezdeményezést. A kritikusok azzal érveltek, hogy a tömegképzés elértékteleníti a diplomák értékét, és sokkal kevesebb olyan fiatal juthat majd munkához, akiknek szakmai, szakirányú képesítése van.

Camilla Woodhouse, a Marketing Week által támogatott, fizetett szakmai gyakorlatot kínáló Marketing Academy programigazgatója úgy látja, hogy a legnagyobb fejvadászcégeknek és tehetségkutatóknak fel kell készülniük arra, hogy egyre kevesebb papírral rendelkező fiatal lesz a piacon. Úgy véli ugyanakkor, hogy ezeknek a cégeknek át kell gondolniuk a kiválasztási folyamat metódusait, módszereit.

„Érthető, ha a vállalatok a legvilágosabb és legtisztább profilú embereket keresik, de a tudás sokszor nem derül ki ezekből a tiszta profilokból. Szükség van tehát átgondolni a módszereket, ha a felsőoktatási számok csökkenése hosszú távú trend lesz” – véli.

Vannak azonban olyan szakemberek is, akik számára még mindig a szakképzettséget igazoló papír a legjobb szűrő. Andrew Garrihy, a Samsung UK marketingigaztatója szerint a végzettség továbbra is kritikus pont egy vállalat számára. „A papír két dolog miatt fontos. Segíti a céget megtanulni tanulni. Másodszor pedig, ha jó egyetemről érkezik a tehetség, akkor rámutat az alapvető tudására, tehát egy nyelvet beszélünk” – mondta.

Tim Gilbert, a Robert Walters marketingutánpótlásért felelős igazgatója szintén ugyanígy látja. „A munkáltatók azért értékelik a végzettséget igazoló papírt, mert bizonyítja a tudományos megalapozottságot, az értelmi képességet és a tanulásra, továbblépésre való hajlandóságot. Ez nem azt jelenti, hogy egyetemi tanulmányok nélkül nem lehet valakinek sikeres marketingkarrierje, de azt igen, hogy általuk könnyebben nyílnak meg ajtók a tehetségek előtt” – zárta.