hero
Bicsérdi-Fülöp Ádám 2021. szeptember 23. 14:25
Szigorúbb fellépés jön a márkák alaptalan zöld állításaival szemben
A Ryanair már kapott büntetést greenwashing miatt, de a brit reklámhatóság még erősebb fellépést ígér a jövőben.

A brit reklámhatóság (Advertising Standards Authority/ASA) körültekintőbben vizsgálja a jövőben a hirdetések környezetvédelmi, fenntarthatósági állításait. A szervezet ígérete szerint először az energia-, fűtés- és a szállítóipar reklámait nézik meg közelebbről, arra figyelve, mennyire valósak a vállalatok klímaváltozás ellen tett lépései.

A szigorítás ősszel indul, 2022 tavaszán pedig újabb iparágakkal bővítik majd a vizsgált területeket. Kiemelten figyelik például a cégek szemétfeldolgozásról tett kijelentéseit, főleg az újrahasznosíthatónak, lebomlónak vagy az egyszer használatos műanyagot helyettesítőnek titulált termékek esetében. 2022 második felében pedig a fókusz a húsmentes élelmiszereket árusítókra, vagy a magukat felelős állatartóként hirdető vállalatokra kerül át. 

A reklámhatóság emellett kutatásokat is indít például arról, mit is ért a lakosság a karbonsemleges vagy a nulla szén-dioxid kibocsátású kifejezésekalatt, de szintén vizsgálni fogják az autóiparban használatos hibrid kifejezés kritériumait is.

Miles Lockwood, az ASA panaszokat kezelő csapatának vezetője szerint a fenti jelzők nagyon divatosak a mai marketingben, ám szerinte ezek a kijelentések néha alaptalanok, vagy félrevezetőek. Ezért is akarják jobban megérteni, mit is takarnak a különböző zöld vállalások pontosan, így hatékonyabban szűrhetik ki a hamis állításokon nyugvó hirdetéseket a médiában.

Az ASA legutóbb a Ryanairt büntette meg, mivel a cég hamisan hirdette magát a legkisebb károsanyag kibocsátású légitársaságként. A hatóság jelenleg egy Land Rover Defender reklámot vizsgál, amelyben a panasztevők szerint az erdőben furikázó főszereplő és a szlogen (Az élet sokkal jobb korlátok nélkül) felelőtlen viselkedésre ösztönöz és elhallgatja a terepjárók környezetre káros hatásait. Nemrég Magyarországon hasonló okokból lett hír a Magyar Turisztikai Hivatal erdei terepjárós hirdetéseiből. (nyitóképünkön.)

Via: Guardian