-fi- 2021. április 29. 12:59
Minden ötödik perc reklámmal telik a tévében
A Nielsen Közönségmérés adatai alapján 2021 első negyedévében naponta átlagosan 5 óra 12 percet töltöttek a magyarok a tévékészülékek előtt: a nők 5 és fél órát, míg a férfiak 4 óra 53 percet – derül ki a Nielsen Közönségmérés 2021. első negyedéves felmérésében. A műsorfogyasztásuk 11 százalékát hírműsorokra fordították, és minden ötödik percben reklámmal és/vagy műsorajánlóval találkoztak. Naponta átlagosan 37 percnyi reklámot néztünk, ami átlagosan 142 db reklámfilmnek felelt meg.

A teljes népesség körében a napi tévénézési idő 3 perccel haladta meg a 2020-ban mért értéket, és ugyanennyivel nőtt a 18-49 évesek ideje is, akik így naponta 4 óra 3 percet tévéztek. A legnagyobb növekmény az egyébként is legtöbbet tévéző 50 év felettieknél jelentkezett: 7 perccel növelték tévénézési idejüket, és így naponta átlagosan 7 óra 11 percet töltöttek a képernyők előtt. A 4-17 éves korosztály ezzel szemben 28 perccel kevesebbet tévézett egy átlagos napon, mint egy évvel korábban, ami esetükben 2 óra 54 perc tévénézést jelentett az idei első negyedévben.

2021. január - március közötti időszakban ezúttal is a 15-29 évesek tévéztek a legkevesebbet – átlagosan 2 óra 49 percet, míg a legintenzívebb tévénézők jellemzően a 60 év felettiek voltak, akik naponta átlagosan csaknem egy teljes munkanapnyi időt, 7 óra 51 percet töltöttek a képernyők előtt. Iskolázottság szempontjából az általános trendeknek megfelelően a diplomások tévéztek a legkevesebbet – 2 óra 53 percet – ami ugyanakkor 19 percnyi növekedést jelentett tavalyhoz képest. Nemek tekintetében ezúttal is a hölgyek felé billen a mérleg nyelve: napi átlagos nézett idejük 5 és fél óra volt, ami 37 perccel volt több, mint a férfiaké.

A nagyrészt kereskedelmi reklámokat és műsorajánlókattömörítő kategória a műsoridő közel egynegyedét  (24,1%) képviselte (ez 1-2 éve még csak 20 százalék körül mozgott – a szerk.), és a műsorfogyasztásunk minden ötödik percét ezekkel a műsorelemekkel töltöttük (20,6%). Ez pedig a hírműsorok vagy akár a szórakoztató műsorok fogyasztásának dupláját jelenti, de jelentősen nagyobb a mozifilmek arányához képest is.

Jelentősen nőtt a sugárzott reklámok száma

A sugárzott reklámok száma az utóbbi években dinamikusan növekedett, és ez a trend az idei évben tovább folytatódott. 2021. január – március között naponta átlagosan 41 281 db reklámfilm került adásba a Nielsen által szpotszinten vizsgált csatornákon, amely közel 10%-kal - 3 577 db reklámfilmmel - több 2020 első negyedévéhez képest, és 5 664 db reklámfilmmel haladta meg a 2 évvel korábbi mennyiséget. 

A sugárzott reklámok számának növekedésével párhuzamosan lényegesen több reklámot láttunk az elmúlt két évhez képest mind darabszám, mind pedig idő tekintetében. Egy fő naponta átlagosan 37 percnyi tévéreklámot látott 2021 első negyedévében, ami napi 142 db reklámfilmnek felelt meg. Mindez 1 perces növekedést és +7 db reklámfilmet jelentett 2020 azonos időszakához képest, és szintén 1 perccel több idő, illetve +9 db reklámfilm 2019-hez képest. 

A reklámfilmek naponta átlagosan 5,894 millió nézőt értek el legalább egyszer a 4 évnél idősebb, tévével rendelkező háztartásban élők körében, ami 250 ezerrel kevesebb, mint egy évvel korábban. Ugyanakkor a teljes, össz-tévépiaci GRP értéke az utóbbi 2 évben folyamatosan nőtt: az idei első negyedévben meghaladta a 870 ezres értéket, ami 20 ezres növekedést jelent tavalyhoz képest, és 38 ezerrel több, mint 2 évvel korábban. Ez pedig egyfajta nézői koncentrálódásra is utal, vagyis bár kevesebb nézőt értek el a reklámok, az elért nézők jellemzően több alkalommal láttak reklámfilmeket, mint a korábbi években.

A különböző termékosztályok nézettség (GRP) szerinti hirdetési rangsora egyértelműen tükrözi a vírusos időszak jelenlétét: az első négy helyen influenza, megfázás elleni készítmények, vitaminok, egyéb gyógyhatású készítmények illetve fájdalomcsillapítók állnak, őket követik az élelmiszerkereskedelem termékosztályának televíziós hirdetései a 2021 első negyedéves, teljes népességre vonatkozó összes GRP alapján.