hero
Bicsérdi-Fülöp Ádám 2022. január 07. 11:01
Hiába ajánlja 10-ből 9 tudós, attól még nem biztos, hogy jó egy film
Akinek nem tetszett a Ne nézz fel!, az nem is veszi komolyan a klímaváltozást – állítja egy kritikusokra dühös csoport. Egy 52 éves dal vezeti a Spotify virális dalokat gyűjtő listáját Magyarországon – a háttérben már megint a TikTok áll. Új cikksorozatot indítunk, és ezentúl rendszeresen átböngésszük a streamerek országra lebontott toplistáit, hogy az adatokból egy-egy izgalmas sztorit is kihalásszunk.

Miután 2021 végén a Spotify és a Netflix is bárki számára elérhető, országokra bontott toplistákon számol be a legsikeresebb tartalmairól, ezentúl rendszeresen jelentkezünk olyan cikkekkel, amelyekben a legnépszerűbb globális tartalomszolgáltatók (a Spotify és a Netflix mellett országra lebontott listákat korábban is közlő HBO Go-t és a Youtube-ot is figyelni fogjuk) rangsorok érdekességeit mutatjuk be. 

Mivel ezeket a listákat mindegyik platform a legnépszerűbb tartalmai hirdetésére használja (tehát a rosszul teljesítő címekről nem számol be), az adatokat pedig nem ellenőrzi független közönségmérő cég, ezért nem a rangsorok közvetlen újrahasznosítása a célunk. Inkább azt mutatjuk be, hogy aktuálisan melyik film, sorozat vagy dal generál vitákat, vagy világít rá egy-egy fontos jelenségre a popkultúrában és a kreatíviparban.

Netflix Top 10 Hungary*:
Már második hete a Ne nézz fel! magasan az 1. helyezett a legnépszerűbb filmek között

„Csak gyűlölitek az igazságot. Pontosan ugyanaz történne a valóságban is, mint a forgatókönyvben” – rohant ki az egyik hozzászóló a filmes Letterboxd oldal fórumán a Ne nézz fel! negatív kritikáit látva. A Guardian filmkritikusa, Peter Bradshaw félig-meddig exkuzálta magát írása elején, amiért ez a nagyon fontos témáról készült film nem tetszett neki. Az Independent szerzője egyenesen védelmébe vette azokat, akik gyűlölik Adam Mckay rendezését. A Magyar Hírlapban véleménycikkben szapulja Bogár László a Ne nézz fel!-t. Emberek, mi történik itt?

Ha hihetünk a Netflix statisztikáinak, akinek van előfizetése, az karácsony és szilveszter között biztosan megnézte a Ne nézz fel!-t. Ebben, elnézve a szereplőgárdát (többek között Meryl Streep, Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence is főszerepben), semmi meglepő nincs, a Netflix hetek óta építette fel rövid részletekkel, nyilatkozatokkal, karakterplakátokkal legfontosabb karácsonyi megjelenésének kampányát.

Nagyjából mostanra el is felejtettük volna az egészet, csakhogy a film fogadtatása megint előhozta “a mit tudnak ezek a szerencsétlen kritikusok?” mantrát. Még ezen is túllépett volna könnyen a világ, csakhogy ott már tényleg érdemes egy picit megállni, amikor több meghatározó oldal is hosszasan magyarázza, miért nem egyenlő a film feletti negatív ítélet a klímaválság tagadásával. 

A film és az első negatív kritikák megjelenése után olaj volt az is a tűzre, hogy a Ne nézz fel! forgatókönyvét jegyző páros, a rendezésért felelő Adam McKay, és a Bernie Sanders kampánystábjában is megfordult újságíró, David Sirota Twitteren is védeni kezdte alkotását. Egy szürreális fordulattal végül odáig fajult a dolog, hogy a film elszánt védelmezői klímatagadónak, vagy szkeptikusnak tartják azokat, akiket nem érintett meg a katasztrófa-szatíra, melyben egy a Föld felé közelítő hatalmas meteor jelképezi a klímakatasztrófát.

Később, a Ne nézz fel!-lel szembeni kritikusi fanyalgást látva, tudósok is védelmükbe vették a filmet, mondván a film tökéletesen mutatja be, hogy az emberi kapzsiság és hülyeség hogyan keseríti meg a munkájukat. 

A rendező, McKay és társ-forgatókönyvírója, Sirota így most már nem csak a pozitív kritikákat, hanem a tudósok lelkes írásait is megoszthatja Twitteren. Boldog lehet a Netflix is, és boldogok lehetnek az alkotók – a film immár hivatalosan is rekorder a felület történetében az egy hét alatti 152 millió órányi lejátszással (és már csak 2 film előzi az örökrangsorban); az alkotók pedig büszkén mondhatják, hogy micsoda parázs vitát generált a fimjük egy rendkívül fontos témában. Uralják a diskurzust, döngethetik a mellüket büszkén. 

Arról már kevesebb szó esik, hogy a film kritikusai valójában nem arról írnak, hogy nem elég sürgető téma a klímaválság, és emiatt jellegtelen az arról készült készült film is. Inkább azt nehezményezik, hogy a Ne nézz fel! – a kritikákat idézve – két csalódott Bernie Sanders-hívő dühös feszültséglevezetése, amelynek forgatókönyve leginkább egy Twitter hozzászólásláncra hasonlít.

Jacob Oller mutatott rá egy remek cikkben a Paste-en arra, hogy a Ne nézz fel! körüli torzsalkodás mélyebben gyökerező problémákat is a felszínre hozott. Főleg abban a témában, hogy hogyan beszélgetünk mostanában filmekről vagy bármilyen kulturális jelenségről. A Paste szerzőjének legfontosabb állítása: egy mozit, vagy bármilyen műalkotást ne kizárólag az alapján ítéljünk meg, mennyire aktuális vagy fontos a témája; lehessen arról is beszélgetni, hogy ezt a témát hogyan dolgozza fel. 

Meryl Streep a Ne nézz fel!-ben (Forrás: Netflix)

Ez a típusú, csak az alkotások üzenetére koncentráló szemlélet már így is elég kárt okozott Oller szerint. A filmek marketinggépezete előszeretettel alkalmazza a legerősebb alkotás a meetooról/klímaválságról/Covidról alapsémát a hirdetésekben, ami bármennyire elcsépelt is, működik. Emellett a Rotten Tomatoes, vagy a Metacritic is eleve a filmek gyors, pontszám alapú megítését támogatja, csakis a zseniális vagy a bűnrossz kategóriákat ismerő szemlélet felé tereli a közönséget. Mint ahogy egyre inkább elmosódik a határ a filmes pr-szövegek és a kritikák között is. Az sem sokat segít az értelmes vitakultúra fenntartásában, hogy még mindig elterjedt az a sztereotípia, miszerint a kritikusok az orrukat magasan hordó, fogadásokon parádézó ingyenélők, akik szimplán örömüket lelik a fikázásban.

Ha viszont már ide jutottunk, mit tehetünk, ha valami mást is olvasnánk az adott filmről a vagdalkozásokon vagy az alkotók melldöntögetésén kívül? Oller tanácsa megfontolandó: a buborékokat fenntartó algoritmusok korában nehéz feladat, de keressünk olyan szerzőket, akik új megvilágításba helyeznek bizonyos műveket számodra, vagy esetleg szembemennek a véleményeddel, akik gondolkodásra sarkallnak. Akik többet és izgalmasabbat mondanak egy sima pontszámnál.

* A Netflix Top 10 a megtekintett órák száma alapján rangsorolja a tartalmakat. A listát hetente frissítik országonként és globálisan is. Ezek a netflix saját adatai, azokat nem hitelesíti független közönségmérő cég.

A Top 5 film a Netflixen december 27. és január 2. között:

1. Ne nézz fel! (Don't Look Up)  
2. Megbocsáthatatlan (The Unforgivable)
3. Lulli  
4. Különösen veszélyes bűnözők (Red Notice)
5. Irány a vadon! (Back to the Outback)

Spotify Daily Viral Songs In Hungary*:
8 napja egy 52 éves dal vezeti a virállistát itthon

Globálisan már a Disney Encanto című animációs filmjének egyik betétdala a legfrissebb virállista-vezető, Magyarországon azonban még tartja magát az Edison Lighthouse 1970-ben kiadott száma, a Love Grows a lista elején. 

A szám a maga idejében is nagy rádiós siker volt, hetekig vezette a brit listát, de a TikToknak köszönhetően 52 év után újra az egekben a dal ismertsége.

A szám főleg a dalszöveg első sorai miatt lett ronggyá használt hangminta a TikTokon („She ain’t got no money/ Her clothes are kinda funny/ Her hair is kinda wild and free/ Oh but love grows where my Rosemary goes”), miután a legtöbben ezzel a zenével mutatták be saját stílusukat, ruhatárukat, vagy csak csináltak viccet magukból.

A Billboard cikke szerint  a szám december 25. és január 3. között az összes audio platformon 2,7 millió online streamet ért el. Csak összehasonlításképpen: előző héten ezzel szemben a szerény 170 ezres streamet érte el az Edison Lighthouse dala. Ez a hirtelen jött siker a Spotify napi globális toplistáján is látszik, ahol a dal jelenleg a 100. hely környékén mozog, de  valószínűleg megy majd bőven feljebb is a következő napokban.

Persze repült már a listák elejére a TikTokos felfutásnak köszönhetően 5 évtizede készült dal korábban is, elég csak a marketingosztályoknak is muníciót adó Fleetwood Mac-szám, a Dreams sikerére gondolni. 

Azonban azt már a Billboard teszi hozzá, hogy a Fleetwood Mac  rendkívül ismert zenekarnak számít még ma is, az Edison Lighthouse nevet viszont valószínűleg jóval kevesebben ismerik ma.

*A Spotify virál listái automatikusan generálódnak (a cég állítása szerint). Három adatot vesz figyelembe a virál lista összeállításánál az algoritmus egy szám esetében: mennyire ugrott meg az utóbbi időben a hallgatottsága, mennyien fedezték fel újonnan, és milyen gyakran osztják meg akár más platformon.

A Spotify viral toplistája Magyarországra szűkítve január 7-én:

1. Edison Lighthouse : Love Grows (Where My Rosemary Goes)
2. ercsé. GNOV, PoPa: Szőke hajú lány
3.Encanto: We Don't Talk About Bruno
4. Emma Louise: Jungle
5. Bruno X Spacc: Hátmasszázs

 

 

Borítókép forrása: Netflix