2019. március 22. 16:50
Három cég mind felett
A Google-Facebook duopólium együttes részesedése 61% fölé emelkedhet 2019-ben a globális reklámköltések terén. Incze Kinga (Whitereport) londoni kalandjai folytatódnak. 

Március közepi londoni utamat a globális digitális médiavállalatok témája szőtte át. Miközben legújabb adatainkat és modellezéseink eredményét mutattuk be szakmai körökben a globális médiacégek brit árbevételének becslését illetően, Amerikában és Nagy-Britanniában kormányzati szinten is újra napirendre került e téma.

Egy amerikai szenátor azzal lépett fel a Facebook, Google és Amazon ellen, hogy „Három vállalatnak óriási hatalma van a gazdaságunk felett... Ezek a Facebook, az Amazon és a Google. Mindannyian használjuk őket. De a felemelkedésük közben eltakarították az útból a versenytársakat, felhasználták a személyes adatainkat nyereségért, és maguk felé döntötték a pályát”. Mindeközben a brit pénzügyminiszter Nagy-Britannia digitális reklámpiacának áttekintésére szólította fel a brit versenyhivatalt. A WARC Global Ad Trends reportja szerint a 2018-ban 13,1 milliárd fontnyi reklámköltés idén tovább nőhet, s a Google- Facebook duopólium együttes részesedése 61% fölé emelkedhet 2019-ben a globális reklámköltések terén.

A digitális ökoszisztéma globális szereplői nem csak a médiapiacra vannak hatással (a fent említett hármasból a Google és a Facebook mindenütt domináns, az Amazon Prime Video Magyarországon nem túl ismert OTT-szolgáltatás, de a brit és más nagy piacokon a kereskedőóriásnak ezen üzletága is jelentős), épp ezért nem ez az első hullám, amelyben a tradicionális vállalatok, EU-s és országszintű hatóságok igyekeznek a régi világ rendjére szabni a diszruptív óriásokat.

Eközben e cégek igyekeznek tovább edukálni fogyasztóikat és olyan eszközökkel előrukkolni, amelyek a használatukból adódó problémákat kiküszöbülik– lásd a londoni citylightkampányok kreatívanyagairól készült amatőrfotókat lent. Bár itthon nem találkoztam ilyen kampánnyal (Londonban print- és köztéri reklámokat folyamatosan látni a Google és Facebook megbízásából), üzleti szempontból nem nagyon különbözik a hazai helyzet a közel negyvenszer nagyobb reklámpiaccal rendelkező britekétől.

A Google UK és Facebook UK tényleges árbevételét ugyanúgy homály fedi mint a magyarországiakat. Igaz, nagyságrendileg ezer fős alkalmazotti létszámaik és brit árbevételük látszólag a tradicionális médiapiaci nagyvállalatok nagyságrendjét mutatja és mindkét brit vállalat kb. 1,3 milliárd font árbevételt vallott be (és azok után fizetett - eltérő mértékű – adót), valójában nagyságrendekkel nagyobb bevétellel rendelkeznek e cégek. Az IAB UK és Magyarország is tesz becslést a globális szereplők együttes árbevételére vonatkozik, cégszintűt azonban nem publikálnak. Ugyanez a transzparenciakérdés vonatkozik a Netflixre, az Amazon Video Primera, a Spotifyra és számos más platformalapú, globális médiavállalatra, amelyek mindegyike új szolgáltatásokat, fogyasztói élményeket és üzleti lehetőségeket hozott, de árbevételt és sok egyebet pedig inkább visz az egyes országokból.

Bár Magyarországon még nehezebb megbecsülni ezen cégek súlyát mint a brit piacon, nagyságrendileg 1000 médiavállalat bevételének Whitereport-adatai, valamint a globálisakra vonatkozó becsléseink szerint mindkét országban a top 5 médiacég közt versenyez árbevételben a Google (beleértve a Youtube-ot is), sőt Nagy-Britanniában a Facebook is (beleértve az Instagramot is). Azaz a tradicionális televíziók és lapkiadók legnagyobbjaival versenyeznek árbevételi nagyságrendeket illetően.

Épp ezért lehet a levegőben a globális vállalatok szabályozásának kérdése, hiszen a már sokat emlegetett versenyt nagymértékben befolyásolja a szabályozásbeli egyenlőtlenség is, amely az internetalapú tartalomszolgáltatások és a broadcast média, illetve a kiadói szektor közt jelenleg húzódik. És hogy mikor várható változás e téren? Attól tartok, csak a Brexit után. Addig is érdemes megnézni a Brexit-filmeket, témánál maradva, a The Movie című 2016-os kampányfilmet ingyenesen a YouTube-on, vagy a 2019-es HBO-BBC-produkcióban készült filmet Benedict Cumberbatch-csel.

Sorozatunkban Incze Kinga, a Whitereport cross-médiapiaci adatbázis alapítója osztja meg velünk benyomásait, amelyeket a Budapest és London közötti ingázás során tesz. A szövegben foglaltak az ő szakmai véleményét tükrözik. Ez az ötödik rész, a korábbiak a kapcsolódó anyagoknál találhatók.