hero
El a kezekkel Attilától!
Szálljon le a média és a marketing a Csillag Születik győzteséről - ezt kéri Nagy Bálint, az IBS marketingtanszékének vezetője.

Az alábbi írás Nagy Bálint véleménye!

Szombat este csillag született, László Attilának hívják. Győzelméért egy éven át havi egymillió forintot kap, övé egy Opel és elmehet egy egzotikus utazásra nagyon messze. Emellett a Sony Music felajánlásának köszönhetően elkészítheti első lemezét, és június végén, egy világsztár előtt léphet fel a Kapcsolat koncerten. Attila 14 éves. Attila eddig alig mozdult ki szülővárosából. Angyalarcú és ízesbeszédű. Ártatlan és romlatlan.

Szombat este egy termék született, egy tizennégyéves kisfiú. Egy kölyökképű srác. Elég ránézni és akár el is hisszük, hogy még „sose volt szerelmes és szétszedik a tinilányok” , ahogy egy bulvár médium végtelenül jól informáltan sietett tudtul adni. Aki ma nagyobb veszélynek van kitéve, mint több tízezer hasonlókorú névtelen társa. Aki ezt nem tudja, nem is tudhatja, s talán nálánál jóval tapasztaltabb szülei sem sejtik. Ha tényleg így van, esélye sincs, hogy megóvják attól, ami előtt áll, erre ugyanis csak nekik van lehetőségük, mert csak nekik érdekük. Mindenki másnak Attila mostantól egy „celeb”, akit a média hirtelen felszínre hozott, hogy vonzását és ismertségét felhasználva a következő hónapokban felépítse, és valóban piacképessé tegye. A marketinggépezet az első lépést bekebelezésére megtette. Egyetlen embernek óriási, egyetlen cég számára mikroszkopikus méretű ajándékokkal halmozták el, megvásárolva az elmúlt hónapok médiapiaci jelenlétét, még mielőtt tudhatták volna kihez kerülnek felajánlásaik.

Mára azonban tudják. S talán azt is, itt az alkalom bizonyítani. Nekik is, más cégeknek is, és persze a média világának is. Jöhet a felelős gondolkodás. Jöhet a felelős marketing. Vállalatok, intézmények, médiumok hosszú sorának agyonmantrázott retorikája valósággá válhat végre. Az élet számukra szombat este addicionális marketinglehetőséget dobott, remek alkalmat felelős gondolkodásuk és tettrekészségük bizonyítására. Hogy komolyan gondolják, amit CSR konferenciákon előadnak, éves jelentésekben megzenésítenek és műsorokban nyilatkoznak. Ehhez azonban önmérsékletre lesz szükség. Mindenki részéről. Ne lehessen Attilát reggeli és esti showkban mutogatni, kamerával kísérni egzotikus útjára, különféle napszakokban és évszakokban arról faggatni éppen mit érez, kit szeret és kit nem, reklámfilmekbe „megvenni” és termékek, műsorok arcává tenni, éjjeli klubokban és megakoncerteken felléptetni.

A kézdivásárhelyi aligkamaszt békén kellene hagyni és ezzel kifejezni tiszteletüket tehetsége iránt. Segíteni neki megtanulni értelmesen megélni a sikert. Ha tényleg tehetséges, képezni és karrierképet rajzolni neki. Miért ne lehetne egyszer erre, azaz az önmérsékletre is kísérletet tenni? Hogy elmondhassuk, élete nem csak nagy fordulatot vett, de veszélyek helyett egy óriási lehetőség is feltárult előtte. Befektetni a tehetségébe, hogy évek múltán, esetleg egy bámulatos karrier részeként egy kialakult, marketingszempontból is tartósan értékes „termék” legyen belőle, majdani márkáknak is hasznot hozó csillag.

Szeretném, ha a közeljövőben vérciki lenne Attilát marketing ötletek szereplőjeként viszontlátni. Szeretném, ha az őt csillaggá tevő nép hasát megülné az Attila-sztoris bulvárlapok és más médiumok fogyasztása, és ezért attól tartózkodna. Szeretném, ha szupergáz lenne Attila nevét céges-bulik csalijaként meghívókon olvasni. Egyelőre. Amíg nem erősödik meg. Amikor már nem rombolják, hanem építik szereplései és benne is valódi erő lesz másokat építeni. Mondjuk egy márkát.

Szeretném, ha a felelős marketing látványos formát öltene. Csendet kívánok Attilának.

 

Nagy Bálint

marketingtanszék-vezető - IBS