hero
Cultural Bites Podcast: Mire képes egy márka? Telekom&IKEA
Két szakember, két márka, két ország. A CB Podcast legújabb adásában Balogh Timi, a Magyar Telekom szakembere Somogyi Mátéval beszélget, aki az IKEA svédországi központjában dolgozik, digital assignment leaderként.

Balogh Timi, a Telekom content chapter leadje. Sok év ügynökségi lét után váltott az ügyféloldalra, jelenleg a Telekomnál a kampánymenedzserek szakmai csapatvezetője vezeti. 

Hosszú ügynökségi múlttal szerződtél le 2020-ban a Telekomhoz. Hogy ment a váltás? 

Az ügynökségi emberek mindig azt mondják, hogy jó, ha különböző ügyfeleken dolgozol, mert a többféle igény frissen tart és persze a kreatív megszületése is ott történik. Dolgoztam én is sok márkán (L’Oréal, Nike, gyógyszermárkák, bank), szerettem is őket és sokat tanultam belőlük. Amikor telkón kezdtem dolgozni, nem volt különösebb vonzalmam iránta, de már az első kampány behúzott. A DDB Budapestnél végig a Telekom accountja, később brand leadje voltam. Utána egy év ACG következett, majd visszatértem a Telekomba, ahol most is dolgozom. 

Mit szerettél meg a telkóban? 

A digitalizáció folyamatosan beépül az emberek életébe, a mindennapi rutin része. A Telekomnál pedig mindig is érezhető volt a nagyban gondolkodás. De ez nem azt jelenti, hogy nagyok vagyunk, hanem hogy a márkából többet akarunk kihozni. A társadalom hasznos részévé szeretnénk válni, amit jó pár éve a purpose-szel fejezünk ki. Ezzel azonosulni nekem külön motivációt ad a munkámban. 

Milyen aktuális projekten dolgoztok most? 

Karácsonyi időszak van, a csapat fele ezerrel ezen pörög vagy pont 2022 elején. Szeretem ezt a periódust, mert átfogóan kell rá tekinteni. Az benne az érdekes, hogy mit tudsz kihozni üzenetként egy ilyen időszakból, mire reagálnak jól az emberek, mi fontos most nekik és mit tud mondani a márka. Tudunk-e többet mondani annál, hogy boldog karácsonyt?

Azt látom, hogy a márkakommunikációban nem az a fontos, hogy minél több csatornát felsorakoztass egy kampányban, hanem az, hogy a koncepciót hogyan tudod belevinni az emberek életébe. 

 

Somogyi Máté öt éve dolgozik az IKEA svédországi központjában. Családjával Lomma városában él, ami 140 kilométerre van Älmhulttől, ahova a járvány előttig minden nap elvonatozott. A pandémia óta az alapvetés náluk is a home office. A svéd cég belső ügynökségénél dolgozik, digital assignment leaderként. 

Mióta élsz Svédországban? 

2016 szeptemberében költöztünk ki a feleségemmel és a kisebbik lányommal. A kiköltözéssel egyidőben ültem át ügynökségiről ügyféloldalra. Amikor egy fejvadász megkeresett, a Y&R digitális igazgatója voltam. 

Magyarországon korábban milyen pozíciókban dolgoztál? 

2005-ben kezdtem a pályámat a Neo Interactive-nál, egy szuper csapat volt, tempósan növekedtünk. Egy idő után szerettem volna hálózatos ügynökséghez csatlakozni, mert a nemzetközi karrier már akkor az egyik álmom volt. Így a Wundermannál folytattam, digitális igazgató voltam egy olyan ügynökségnél, ahol a legfőbb ügyfelek a Ford, a Novartis, a Microsoft és a Nokia voltak. 

2008 több szempontból fordulópont volt az életemben, egyrészt megszületett a nagyobbik lányom, de ezzel egyidőben a világválság is, ami igazán 2010-re ért el Magyarországra. Közben az első házasságom is véget ért. Szóval nem tűnt úgy, hogy a külföldi karrier megvalósul, de én ameddig lehet, kitartok az álmaim mellett. 

Ehhez képest milyen életszakaszban ért a fejvadász megkeresése? 

A Wunderman után kis időre visszatértem a Neohoz ügyvezetőnek, az IKEA-pozíció pedig a Y&R-nél ért. Őszintén úgy éreztem, ez az utolsó lehetőség a nemzetközi karrierre. A nagyobbik lányom már 8, a kisebbik 3 éves volt, és a feleségemmel úgy éreztük, ez egy jó pillanat a költözésre. Családilag döntöttünk úgy, hogy adunk egy esélyt ennek a dolognak. Szerettem volna kipróbálni magam egy olyan csapatban, ahol komoly stratégiai döntések születnek, egyben megmutatni a gyerekeimnek, hogy a világ milyen nagy és mennyiféle más kultúra is létezik. 

Mi volt a legnehezebb a váltásban? 

Hogy két nagy váltás volt egyszerre: a családdal országot váltottunk, be kellett illeszkednünk egy másik társadalomba, a munkában pedig ügynökségi oldalról ügyféloldalra kerültem. 

Kezdetben a cég globális digitális tartalmának szerkesztéséért felelős csapatot vezettem, a cég belső ügynökségének tagjaként. Ma egy 20-25 fős csapat vezetőjeként felelek a globális tartalom nappali szekciójának előállításáért. Mindenki Svédországban él, de egy nagyon nemzetközi csapat, amiben van copywriter, art director, grafikus, publisher, belsőépítész és lakberendező kompetencia is.