hero
Kreatív 2021. június 03. 09:14
Balatoni Zsófi: miért támogassuk a sajtót abban, hogy fáradt versenyzőkből csikarjon ki személyes sztorikat?
I stand with Naomi – mondja Balatoni Zsófia, az Uniomedia ügyvezetője Naomi Osaka teniszversenyző ügyéről, aki inkább feladta a Roland Garrost, mint hogy kötelezően az újságírók elé lépjen a meccsek utáni sajtótájékoztatókon.

Ha nem olvastad az alaphírt, pótolhatod például a 444-en!

Talán nem nagyképűség azt állítanom, hogy értem, hogy működik a sajtó, sőt, értem a sport és a média összekapcsolódását is. Értem, hogy ez a jelenlegi modell jó a teniszezőknek, jó a versenyek szervezőinek, ez működteti az üzletet, ebből élnek emberek. Nem akarok sem álnaivnak, sem egyenesen hülyének mutatkozni. A tenisz egy üzlet, és kicsit parafrazálva Shakespeare-t: mindenki, aki a salakra lép, ebben az üzletben vesz részt, partner, szereplő, már-már színész.

Amit nem értek az az, hogy miért nem vagyunk képesek elfogadni, hogy a világ és ebben a cégek és a sajtó szerepe is megváltozott. Mit tud ma adni a bulvár, amikor 11 millióan követik Rafael Nadalt az Instagramon és kapnak tőle első kézből információkat, képeket, sztorikat?  Miért gondoljuk, hogy a sporttudósítónak az a dolga, hogy a személyes sztorikat elhozza nekünk? Akkor is, ha ezzel tönkreteszi a szereplőket, ha összeomlanak a mikrofon előtt. Vagy talán főleg akkor? Normális az, hogy a sajtó egy része abból él, hogy amúgy szuper teljesítményt nyújtó, emberek százmillióinak példát mutató személyiségeket mutat be esendőnek? Kinek kell ez?

Naomi Osaka a 2018-as, győztes US Open utáni sajtótájékoztatón

Ma már odáig fejlődött (igen, fejlődésnek gondolom) a világ, hogy ha engem érdekel bármilyen híresség élete, magánélete akár, akkor azt saját magam megnézhetem a social csatornákon. Ezzel a hírességek visszavették a kontrollt a saját életükről kialakított kép felett és sokkal kevésbé lettek kiszolgáltatottak (mindamellett persze a social csatornákon is ömlik a szenny feléjük sokszor, de a kezükben marad az irányítás). Nem örülnünk kellene ennek?

És mit gondoljak arról a neves versenyszervezőről, amely ezt nem üdvözli, hanem éppen ellenkezőleg, támogatja a sajtót abban, hogy komoly, szakmai tudósítások helyett személyes sztorikat csikarjon ki fáradt és akár mentálisan éppen nem jó formában lévő játékosokból? Egy komoly szakmai szervezetnek, a világ legkomolyabb versenyét szervező szuper szakmai klubnak nem védeni kellene a játékosokat és magát a játékot népszerűsíteni?

Azok a szervezetek (és cégek), amelyek számára az üzleti logika előrébb való, mint az általános emberi értékek, a tagjaik, partnereik jóléte, amelyek küldetése pusztán az üzleti logikára épül, ma már idejétmúltakká váltak. Mi, a társadalom azt várjuk, hogy a cégek, szervezetek értékvezéreltek legyenek (lásd a frissen kijött Havas Meaningful Brands Report 2021-ot, amely szerint a fogyasztók 73%-a azt várja, hogy a márkák tegyenek az emberek és a Föld jólétéért). Túl vagyunk – legalábbis reméljük mi, Magyarországon – egy tragikus járványon, amikor az általánosan használt köszönés az lett: Vigyázz magadra! Igen, vigyázzunk magunkra, egymásra, mert csak akkor lesz jó élni ebben a világban. Mindannyiunknak ez a feladatunk. Elmúlt az idő azok felett a cégek és szervezetek felett, akik nem értik, hogy ez milyen fontos. I stand with Naomi.