hero
Kreatív 2021. június 10. 16:39
A reklámból és a médiából is éjszakára szorítanák a homoszexualitás ábrázolását a kormánypárt képviselői
Csak 22 és 5 óra között lehetne a homoszexualitást egyáltalán megjeleníteni a tévében.

A törvényalkotási bizottság kormánypárti tagjai (25-en vannak, a fideszes Hende Csaba vezeti őket és a bizottságot) új javaslatokkal egészítenék ki a májusban pedofiltörvényként napvilágot látott törvényjavaslatot.

Ez a szexualitás és a homoszexualitás „népszerűsítését vagy ábrázolását” is tiltaná vagy súlyosan korlátozná a reklámok esetében, a javaslat szó szerint így fogalmaz: „Tilos az olyan reklámot tizennyolc éven aluliak számára elérhetővé tenni, amely a szexualitást öncélúan ábrázolja, illetve a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérést, a nem megváltoztatását, valamint a homoszexualitást népszerűsíti, jeleníti meg.”  (A Kreatív kiemelése. A teljes javaslat egyébként itt olvasható)

A média esetében is hasonló korlátozást indítványoz a javaslat, itt a homoszexualitás a nemváltoztatás és az erőszak társasáságban szerepel: „Azt a műsorszámot, amely alkalmas a kiskorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy meghatározó eleme az erőszak, a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megváltoztatásának, valamint a homoszexualitásnak a népszerűsítése, megjelenítése, illetve a szexualitás közvetlen, naturális vagy öncélú ábrázolása, az V. kategóriába kell sorolni. Az ilyen műsorszám minősítése: tizennyolc éven aluliak számára nem ajánlott.”

A médiatörvény V. kategóriája nem csupán egy figyelmeztetést jelent az adott műsor előtt, hanem azt is, hogy csak 22 és 5 óra között kerülhet adásba, így például nem lehetne kora esti Híradóban Pride-beszámolót sugározni.

A módosítástervezeteket már jövő heti ülésén (a június 14-ei és 15-ei ülésnapokon) tárgyalja az Országgyűlés, ahol a beterjesztő kormánypárti frakcióknak kétharmados többsége van.

Így indokol a történytervezet

„Vannak ugyanis olyan tartalmak, amelyeket a gyermek − bizonyos életkor alatt − félreérthet, illetve amely károsan hathat a fejlődésére az adott életkorban, vagy egyszerűen a gyermek nem tud vele mit kezdeni, ezért összezavarja a fejlődő erkölcsi, morális értékrendjét, vagy épp az önmagáról és a világról alkotott képét. A módosítás ebből kiindulva, az Alaptörvény szellemében és a gyermekek egészséges testi, lelki fejlődésének a megóvása érdekében meghatározza azon tartalmak körét, amelyek kapcsán biztosítani kell, hogy a gyermekek ne találkozzanak ezekkel a különböző felületeken (lsd. média, reklám).”

Love is love, a család az család

A reklámos módosítások hatókörét jelzi, hogy a Coca-Cola korábbi fotósorozatára vagy a A család az család kampányra is kiterjedt volna. A Coca-Cola még 2019-ben indította el Love is Love jelmondattal a Sziget Fesztivál elé időzített, előítéletek elleni plakátkampányát, amelyen meleg párok szerepeltek. A kiállás a politikai csatározások kereszttüzébe került, és odáig fajult, hogy a fogyasztóvédelem érdi tagozata egy állampolgári panasz nyomán pénzbírságot szabott ki a vállalatra. Másrészt arra kötelezték a céget, hogy „a továbbiakban ne használjanak gyerekek és fiatalkorúak fejlődését károsítható reklámot”.

Szintén hasonló utat járt be az egészen az RTL Klub reklámsávjáig eljutó A család az család kampány is, amelyben szivárványcsaládok, szakértők válaszoltak kérdésekre, kommentekre. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa a gyerekek védelmére hivatkozva eljárást indított az RTL Magyarország ellen, mivel a médacég csatornáin is futott A család az család kampányfilm. 

A további, ilyen jellegű szpotokról is egészen konkrét szabályra tesznek javaslatot:

„(4a) Nem minősül közérdekű közleménynek vagy társadalmi célú reklámnak az olyan műsorszám, amely alkalmas a gyermekek megfelelő fizikai, szellemi és erkölcsi fejlődésének a kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy meghatározó eleme a szexualitás öncélú ábrázolása, a pornográfia, továbbá a születési nemnek megfelelő önazonosságtól való eltérésnek, a nem megváltoztatásának, valamint a homoszexualitásnak a népszerűsítése, megjelenítése.”

Civil szervezetek reakciója

A Budapest Pride, az Amnesty International Magyarország, a Háttér Társaság, a Labrisz Leszbikus Egyesület és a Prizma Transznemű Közösség által aláírt közlemény szerint „orosz mintán alapuló, Európában példa nélküli propagandatörvényt vezetne be a Fidesz”.  

„A szólásszabadságot és a gyermekjogokat is súlyosan korlátozná a Fidesz a javaslattal, amivel betiltaná az iskolai LMBTQI témájú oktatási programokat és társadalmi célú reklámokat. Május közepén Budapesten egy 13 éves fiú azért oltotta ki saját életét, mert környezete kiközösítette melegsége miatt. Az új törvényjavaslat tovább mérgezné a közvéleményt” – áll a közlemény indoklásában.