A Mérték az állami reklámköltést vizsgálta

A Mérték Médiaelemző Műhely a magyarországi lágy cenzúráról készített jelentése után az állam 2008 és 2012 közötti reklámköltési gyakorlatát vizsgálta a most publikált tanulmányában.

Azért is jó az évek megválasztása, mert két kormányzati ciklus közepét tudták így összehasonlítani, így némileg ellensúlyozni is lehetett, hogy a kormányzati ciklus vége felé az állam jobban megtolja a számára szimpatikus piaci szereplők felé a reklámköltését.
Az elemzésben igazából nincs nagy meglepetés, de dokumentumértéke nagy, legalább megint egy új, adatokkal és számokkal operáló tanulmány bizonyíthatja, hogy a jelenlegi kormánypártok a korábbihoz képest is aránytalanabbul költi a baráti médiumoknál az állami reklámpénzeket, ezzel jelentősen torzítva a piacot és olyan szereplőket kedvezményezve, amelyek valós teljesítménye egyébként piaci körülmények között nem váltják ki a hirdetők ekkora figyelmét.

Az elemzés külön foglalkozik a tulajdonosi szerkezet változásával, a médiatípusokkal, és arra jutnak, hogy jelentősen koncentrálódott az állami reklámköltés a jobboldali médiában. Eközben a gazdasági válság hatására a kereskedelmi szektor költései is visszaestek, így a baloldalra sorolható, vagy független médiumok reklámbevételei két forrásból is apadtak. Eközben a jobboldali média az állami hirdetéseknek köszönhetően gazdaságilag is könnyebben vészelték át az elmúlt éveket.

A teljes tanulmányt ezen a linken lehet elolvasni.