A kkv-k nem adnak sokat az arculatra
A hazai kis- és középvállalkozások döntő többsége nem tekinti fontosnak a profeszionális arculatot.

Egy friss, a Magyar Formatervezési Tanács felkérésére elvégzett kutatás arra kereste a választ, hogy létezik-e dizájnszemléletű üzleti gondolkodás a hazai kis- és középvállalkozások körében.

A felmérést a Medián Piackutató Intézet végezte 2011 szeptemberében, 200 működő, hazai KKV megkérdezésével. A felmérés főként arra irányult, hogy egy-egy vállalat sikerességében mekkora szerepet játszik a dizájn.

A hazai kis- és középvállalkozásokon belül a döntéseket előkészítő alkalmazottak és a középvezetők arról számoltak be, hogy meg vannak győződve a formatervezés jelentőségéről. A vállalkozást irányító menedzserek azonban szkeptikusabbak, jellemzően olyan értéknek tekintik a dizájnt, amelyre a válság idején nem lehet költeni. A valóság azonban az, hogy nagyobb eséllyel lesz sikeres egy portéka a fogyasztók körében, ha dizájntöbblettel bír.
A kérdésre átlagban öt pontot adtak a válaszadók egy tízes skálán, de a válság előtt alakult középvállalkozások erre magasabb értékkel válaszoltak.

Ez azt mutatja a jelentés szerint, hogy egy nehezebb időszakot túlélt cég már látja, hogy üzleti szempontból döntő jelentősége lehet a dizájn tudatos alkalmazásának, ez a versenytársakhoz képest is előnyt jelenthet.

A felmérésben vizsgált három dizájnelem - névjegykártya, logo, honlap - illetve a teljes arculat közül a cégek 94 százalékában használnak legalább egyet, azonban csak 53 százalékuk tervezteti ezeket az elemeket szakember közreműködésével.

„Ez utóbbi értéknél legalább 75 százalékot kellene elérnünk, ha az Európai Design Management-Díjban tapasztalt osztrák, portugál vagy cseh jelenléthez szeretnénk közelíteni. Az a tapasztalat, hogy dizájnra fordított összeg, akár 12-18 hónap alatt, a teljes technológiára fordított költségekkel együtt megtérül” – mondja Dr. Bendzsel Miklós, a Magyar Formatervezési Tanács elnöke és az Európai Design Vezetőtestület tagja.

Ezzel szemben a most vizsgált vállalatok csak közel negyede vélte úgy, hogy a dizájnra fordított költségek valóban rövidtávon megtérülnek.