A kiskerben átvette a vezetést a diszkont
18000 boltban közel 2300 milliárd forintot hagytak ott a magyarok 2018-ban a hazai kiskereskedelemben a Nielsen adatai szerint FMCG termékekre, ami 7 százalékkal haladja meg a 2017-es összesített éves forgalom mértékét.

A mennyiségi eladás 1 százalékkal emelkedett. A gyártói márkák viszik el az értékbeli forgalom mintegy háromnegyedét, és a diszkont a legnépszerűbb bolttípus, derül ki a Nielsen 90 élelmiszer- és 80 háztartási vegyiáru- és szépségápolási kategóriát monitorozó kiskereskedelmi indexéből.

A kutatócék szerint pozitív mérleget zárt a hazai kiskereskedelem: 2018. január-december között élelmiszerkategóriákra 1800 milliárd forintot költöttek a magyarok, ami 7 százalékos értékbeli növekedés 2017-tel szemben. Értékben gyakorlatilag változatlan a top kategóriák sorrendje: feldolgozott hús a legnépszerűbb, ezt követi a sör és a sajt. Legnagyobb mértékben, 50 százalék fölötti értékbeli forgalomnövekedéssel a növényi alapú joghurt jött fel, de a gin (+40 százalék) sem szégyenkezhet. Élelmiszerből az értékesítések több mint 70 százaléka gyártói márkás termék.

A háztartási vegyi áruk és testápolási termékek még ennél is nagyobb ütemben, 8 százalék fölött bővültek; ezekből mintegy 450 milliárd értékbeli forgalmat realizált a hazai kisker a tavalyi év során. A mennyiségi forgalom nem változott. Az értékbeli forgalom királya a mosószer, közvetlenül mögötte következik a vécépapír és az öblítő. Emellett erőteljes növekedést mutatott pár kisebb kategória, úgymint kozmetikai törlőkendők vagy arcmaszkok. Itt is a gyártói márkák vezetnek, ezeket vette a vásárlók több mint négyötöde, sajátmárkás termékek itt az értékbeli forgalom 18 százalékát teszik ki.

„A magyar fogyasztók bizalma közelít az európai átlaghoz, ez pedig tükröződik vásárlási hajlandóságukban is" – mondta Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen ügyvezető igazgatója. „A hazai kiskereskedelem lendülete Európa élbolyában van több negyedév óta, és nem látjuk jelét, hogy e dinamika lanyhulna."

A hazai kiskereskedelem boltszámát tekintve 18 000 kereskedelmi egységről beszélhetünk, ez a szám gyakorlatilag változatlan maradt 2017-ről 2018-ra. Ami a csatornák értékbeli összforgalomből kivett részesedését illeti, 25 százalékkal a diszkont vette át a vezetést.