hero
A hazai kreatívok elfordultak az izgalmas vizuális trükköktől
Amihez a nyugati reklámok és a hollywoodi blockbusterek miatt a szemünk hozzászokott, azt ilyen alacsony büdzsékkel és ilyen rövid határidőkkel csak ócskán, színvonal alatt lehet utánozni - véli Erdélyi Róbert, a Gyár utómunkastúdió vizuális effektekért felelős vezetője, a Craft Award versenyünk zsűritagja. 

Hogyan változott a reklámok produkciós színvonala az elmúlt években? Mennyire képes a reklámgyártási ipar nemzetközi színvonalú munkára?

A két kérdést a saját szakterületem szempontjából vizsgálva szerintem, érezhető egy jelentős színvonalbeli visszaesés az elmúlt években. Ez a visszaesés elsősorban a hazai reklámfilmek tervezési folyamataira és költségvetésére vezethető vissza. Ha magas színvonalról beszélünk és nem egyszerűen, gyorsan és olcsón megoldható feladatokról, akkor az elvárások és szolgáltatások köszönőviszonyban sincsenek egymással. Természetesen egy hasonlóan kis piacon mint a hazai, ezeknek a gyors, olcsó és egyszerű megoldásoknak is óriási piaca és szerepe van. Mióta a különböző cgi-technológiák elérhetővé váltak akár egy otthoni számítógépen is, megjelentek a kis költségvetéssel “otthonról" dolgozó vállalkozók is a szakmánkban. Ugyanakkor az “otthonról” vállalkozói kör rendkívüli gazdasági kihívás elé állította az utómunkával foglalkozó valódi cégeket, hiszen olyan torz piaci árverseny alakult ki amelyben lehetetlen érvényesíteni a korábban megszokott árakat. Márpedig egy cég esetében az árak nemcsak a munkaerő bérét fedezik, hanem fejlesztéseket, az infrastruktúra müködtetését is és olyan összeszokott csapatmunkának a kialakítását és koordinálást, aminek egyre kevesebben értik a szükségességét. Habár a technológia látszólag elérhetőbbé vált az elmúlt években, a minőségi elvárások rendkívüli magasságokba emelkedtek. Ez a nyugat-európai, tengerentúli reklámokban és a hollywoodi blockbusterekben látható vizuális effektek magas megvalósítási színvonalának köszönhető, egyszerűen hozzászokott a szemünk ehhez a kidolgozott látványvilághoz. Csakhogy ehhez rettentő sok nagy tudású szakember összehangolt, időigényes munkája szükséges. Márpedig ilyesmi a hazai alacsony piaci árak és rövid határidők mellett egyszerűen megvalósíthatatlan, ezek csak alapszinten utánozhatók, ócska, színvonal alatti megoldásokkal. A színvonal esése és a nemzetközi színvonaltól való fényévnyi távolság mellett még nagyobb bajnak látom azt, hogy a hazai rendezők és kreatívok nagy része elfordult az izgalmas vizuális trükköktől a sorozatos csalódások következtében.

Mit gondolsz a Craft Award mennyire járulhat hozzá a produkciós munka általános színvonalának az erősödéséhez?

Azt gondolom, hogy minden új kezdeményezés segít és izlésformáló hatása van. Nagyon sok tehetséges ember dolgozik Magyarországon én fontosnak tartom, hogy ne csak a reklámblokkokban lássuk egy-egy pillanatra a munkájukat.

Milyen munkákat vársz az idei versenyen?

Elsősorban szeretnék meglepődni :)

Milyen szempontok szerint értékeled majd a leadott munkákat?

Megpróbálom egyben értékelni a filmeket, mint önálló műalkotásokat. De VFX szupervizorként alapvetöen a vizuális megvalósítás érdekel a legjobban. Nagyon szeretem, ha a trükk nem öncélúan elnyomja, hanem kiegészíti a történetet és szinte észrevétlenül olvad a dramaturgiába.

A Craft Award a Kreatív produkciós versenye. A versenyre még lehet nevezni, tudjon meg mindent itt!