hero
-fi- 2021. április 16. 13:19
4 milliárd forinttal csökkent egy év alatt a print reklámpiac
Ennek ellenére a sajtópiac még mindig a harmadik legnagyobb hirdetési szegmens ma Magyarországon.

A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) összesítése alapján 2020-ban a „net-net” (ügynökségi és egyéb kedvezményekkel csökkentett) nyomtatott reklámpiac bevétele 36,851 milliárd forint volt. Összehasonlításul: 2019-ben ez még 41 milliárd forintot tett ki.

A sajtó összesített árbevétele, a lapterjesztésből származó 53,218 milliárd forinttal (2019: 55,6 milliárd forint) és a bevallásban szereplő online bevétellel (11,5 milliárd forint, szemben a 2019-es 9,6 milliárd forinttal) együtt 2020-ban 101,569 milliárd forint, szemben a 2019-es 106,5 milliárd forinttal. A magyar piacon csaknem 7200 kiadványt megjelentető, mintegy 500 sajtókiadó üzleti modellje az erős és stabil lapárbevételen alapul, a 2020-as tavaszi lockdown következtében a csökkenő forgalom és a nyitvatartási korlátozás éreztette hatását a terjesztési bevételeken is – olvasható az MLE közleményében.

Forrás: MLE

Az évről évre emelkedő digitális tartalomhoz kapcsolódó bevételek emelkedtek, a bevalló kiadóvállalatok a print költésen kívül 11,5 milliárd forint online hirdetési árbevételt is realizáltak: ez az összeg jól mutatja, hogy a kiadók az online tartalomszolgáltatói piac hirdetési szeletéből is jelentős részt tudhatnak magukénak. A tavalyi év pozitív trendje, hogy egyre több online szerkesztőség tudta monetizálni tartalmait és számos portál üzleti modelljében megjelent az olvasói támogatásokból finanszírozott bevétel is.