Sérült emberekkel tesztelik az okoshangszórókat

Egy egyetemi önkéntesekből álló csapat egészen új értelmet adott az eredetileg okosotthonok automatizálására fejlesztett intelligens hangszórókba bújtatott virtuális asszisztenseknek. Néhány walesi településen élő családot bekapcsoltak egy olyan programba, ahol a házi gondozásra szoruló betegek a gondozóik helyettesítésére használhatják az Amazon Echo és a Google Home rendszerét. 

2015-ben jelent meg először az Amazon a mesterséges intelligencia alapú hangszórójával az Egyesült Államokban, egy éve pedig már több európai piacon is elérhetővé vált. Ezekre a piacokra csatlakozott rá a Google Home is tavaly májusban, amely Alexához, az Amazon virtuális asszisztenséhez hasonlóan, internetkapcsolattal, hangutasítás alapján vezérli otthonunk csatlakoztatott berendezéseit. De ha kell ezek az okoshangfalak ugyanúgy rendelnek pizzát, mozijegyet, vagy az Ubertől kocsit, mint ahogy feltekerik a fűtést, ébresztenek, beszámolnak az időjárásról, és kérésünkre kapcsolgatják a Spotifyt, a tévét vagy a lámpákat.

Ezeknek a tulajdonságoknak igyekszik új értelmet adni a Cardiff Egyetem önkéntes hallgatóiból álló Innovate Trust csapata is, akik mentális és fizikai fogyatékossággal élő emberek támogatásával foglalkoznak. Fél éve egy olyan projektbe kezdtek, amelyben azt tesztelik, hogyan képesek ezek az intelligens hangszórók a mentálisan sérült emberek mindennapjait megkönnyíteni.

Amazon Echo
Amazon Echo

Figyelemzavaros és autista emberek otthonába vitték el az Amazon Echo és a Google Home hangszóróit, majd hat hónapon keresztül vizsgálták, hogy milyen feladatokban lehetett ezeknek hasznát venni. A tesztidőszak célja az volt, hogy kiderüljön, a betegek otthonába becsatornázott digitális technológia képes-e kiváltani a 24 órás gondozói szolgálatot. Fél év után a betegek arról számoltak be, hogy a hangszóróba bújtatott virtuális asszisztensekkel képesek voltak önálló életet élni. A gondozójuk helyett már Alexa figyelmeztette őket a gyógyszer bevételére és a következő orvosi vizsgálat időpontjára, de Alexa segített nekik a netről vásárolni és a már felokosított háztartási eszközeiket is vezérelni.

„Korábban egész nap mások segítségére szorultam. Mindig emlékeztetniük kellett arra, hogy mikor, hova kell mennem, vagy hogyan kell az ebédet megfőzni magamnak. Amióta az Echot használom, nem kell másokra támaszkodnom. Szabadnak, függetlennek és sokkal boldogabbnak érzem magam” - fogalmaz a BBC videójában a figyelemzavarral és tanulási nehézségekkel küzdő 26 éves Samantha Snell, aki négy éve került be az Innovate Trust programjába.

Google Home
Google Home

„Ezek az emberek az önbizalmukat és saját életük irányítását kapták vissza. Ezért is fontos, hogy az ilyen jellegű technológia használata minél jobban elterjedhessen, amellyel az egészségügyi rendszer működését is fenntarthatóbbá tehetjük” – utalt Ron Woods a szervezet fejlesztési vezetője arra, hogy három walesi településen eddig 94 háztartásban építettek ki ilyen jellegű támogatói programot, amellyel tíz családra lebontva mintegy évi 248 ezer fontot (86 millió forintot) spóroltak meg az egészségügyi ellátó szektornak. Most azt reméli, ha a programot sikerül kibővíteni, hosszú távon ez több millió font megtakarítást jelenthet. „Egyelőre ez a technológia a hangvezérlésen alapul, de azon dolgozunk, hogy az olyan betegek is használhassák, akik nem tudnak beszélni. Számukra kézmozgásos vagy a tablet kijelzőjének érintésével szeretnénk vezérelhetővé tenni a technológiát” – tette hozzá Woods.

A projektet a walesi Cardiff Egyetem és a NESTA (Nemzeti Tudományos, Technológiai és Művészeti Alapítvány) finanszírozza, amely Y Lab néven kapcsolja össze a politikai döntéshozókat és a közszolgálatban dolgozó szakembereket a technológiai innovációs lehetőségekkel. „Egyre kevesebb pénz jut az állami költségvetésből az emberek házi gondozására. Ezért kell megtalálni a módját mielőbb, hogyan lehetne ezt a szolgáltatást hatékonyabbá tenni” – fogalmazott Rob Ashelford az Y Lab fejlesztési vezetője, miközben hozzátette, ha a walesi kormány is elismeri ezt a projektet, hamarosan még tovább bővíthetik támogatói programjukat.

A sorozatot a Telenor támogatja.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Meghosszabbított nevezési határidő: március 13.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Jöjjön el március 12-én a tavaszi Gyógyszerkommunikációs konferenciára! Inspirálódás, tanulás és tudásmegosztás nem csak gyógyszeripari szakembereknek az EGIS exkluzív, interaktív helyszínén!

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 2020. március 13.

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók