Tablet hozta vissza egy stroke-os férfi hangját két év némaság után

„Megérintett Graham története, mert ugyanez bármikor megtörténhet az édesapáddal, a bátyáddal, vagy bárkivel a barátaid közül” – ezt Ruby Steel digitálissegédeszköz-tervező mondta, aki társával együtt hónapokat dolgozott azon, hogy egy ágyhoz kötött és beszédképtelenné vált 57 éves férfi a technológia segítségével újból saját hangján kommunikálhasson.

Graham Bullivant 55 éves volt, amikor 2014-ben stroke következtében teste szinte teljesen lebénult, és a paralízis a hangszálait is elérte. Azóta ún. locked-in szindrómában él, saját testének börtönében, és bár tudatánál van, sokáig az egyetlen kommunikációs lehetőség számára az iPad-je volt. Ezen keresztül egy toll segítségével próbálta lebetűzni kéréseit és gondolatait, ami korlátozott kézmozgása miatt csak nagyon lassan ment. „Ez a kis mozgás is annyira fárasztó és megterhelő volt már számára, hogy amikor először találkoztunk, és két órán át próbáltam beszélgetni vele, utána két teljes napig képtelen volt kommunikálni” – emlékszik vissza első, tavaly nyári látogatására Ruby Steel, aki hozzátette, hogy Graham aznap az iPad-je segítségével pontosan leírta azt is, hogyan éli meg két éve tartó állapotát a kórházban ágyhoz kötve.

Fotó: BBC
Fotó: BBC

Hogy egyre jobban zavarja, hogy nem érti a környezete, vagy, hogy a felesége válaszol helyette, ha egy nővér vagy orvos érkezik hozzá. Hogy nem tudja kifejezni, ha boldog, vagy reagálni arra, ha egyetért valakivel. Hogy nem képes jelezni környezete számára, hogy ő tudatánál van, hall mindent, és rosszul esik neki, hogy úgy kezelik, mintha semmit sem értene a világból. De legfőképp mégiscsak azt sajnálta, hogy már két éve nem tudta feleségének elmondani, mennyire szereti. Mindez a krónikus betegségekkel küzdőknek digitális segédeszközöket tervező Ruby Steel weboldaláról és a BBC egyik dokumentumfilmjéből derül ki, amelyben fiatal feltalálók a technológia segítségével igyekeznek megoldást találni fogyatékossággal élő embertársaik mindennapi problémáira.

Ruby ekkor Ross Atkin fejlesztő társával együtt azon kezdett gondolkodni, hogyan tudna úgy segíteni a férfin, hogy az minél egyszerűbben használhassa a tabletet, és minél pontosabban fejezhesse ki családja számára pillanatnyi érzéseit, gondolatait. Innentől kezdve aztán hosszú hónapokon át dolgoztak a projekten, rengeteg időt töltöttek a családdal, hogy megértsék, pontosan mi hiányzik a mindennapjaikból. Voltak napok, amikor nem beszélgetni mentek Grahamhez, csak megfigyelni, hogyan tud kapcsolatot teremteni környezetével. És közben rájöttek, hogy az ő kommunikációs problémájában az idő lesz a megoldás kulcsa.

Fotó: Ross Atkins
Fotó: Ross Atkins

Mert a férfit leginkább az keserítette el, hogy képtelen azonnal reagálni és jelezni a körülötte történő eseményekre. Aztán egy szerencsés véletlennek köszönhetően, amikor 2016 nyarán a kórházból hazaköltetés miatt át kellett alakítani a család házát, a padlásról előkerültek a régi közös nyaralásokról készült házi videók. Ezeket a kisfilmeket és Graham akkorra már kialakult legfontosabb kifejezés-listáját vették alapul, hogy megépítsék azt az eszközt, amivel gyorsan és egyszerűen közölheti környezetével, hogyan érzi magát az adott pillanatban. És mindezt olyan rövidebb mondatokkal teheti, amelyeket korábban ő maga is gyakran használt, és amelyektől minden kérdés vagy reakció egy kicsit Grahamasként lehet ismerős családja számára.

Ezért a Mettle Studioval közösen lefejlesztettek egy iPad-kompatibilis alkalmazást és egy Reaction Padnek elnevezett, személyre szabott, vezérelhető kommunikációs segédeszközt, amely az iPadhez csatlakoztatva amolyan tükörtabletként funkcionál. Utóbbi azonban jóval könnyebb anyagból készült és az érintésre is az átlagosnál érzékenyebben reagál, érintőfelületét pedig a nyíl- gombok használatára specializálták. Az alkalmazásban mintegy hatvan – a férfi számára a mindennapokban fontos – kifejezést rendeztek táblázatba. Mindezt azért, hogy még a tollat se kelljen az íráshoz hosszan tartania - ami számára az utóbbi időben egyre nehezebbé vált -, csak megnyomni vele azt a kifejezést tartalmazó ablakot, amit közölni szeretne.

A klóntabletet speciális méretre szabták – amit előtte egy kis kartondoboz segítségével modelleztek le Grahammel együtt –, hogy még kisebb helyet kelljen bejárnia kezeivel a képernyőn. Ezen a szöveg színét és fényerejét is könnyen lehet változtatni, hogy bármikor felhívhassa magára a környezetében lévők figyelmét. Az iPad hangerejének növelésére egy nagyteljesítményű, akkumulátoros Bluetooth-os hangszórót kötöttek. És mivel tudták, hogy a férfi korábban a házában környezettudatos megoldásokat szeretett volna kiépíteni, ezért az új tablet kijelzőjét úgy alakították ki, hogy azon keresztül hozzáférhessen a fűtés termosztátjához és a világítást vezérlő digitális kapcsolóhoz is.

Fotó: Mettle Studio
Fotó: Mettle Studio

Mindezzel felszerelve már sokkal egyszerűbben, és ami számára még fontosabb, azonnal képes reagálni mindenre, ráadásul a saját hangján. Ebben az új segédeszközben ugyanis a különböző személyi asszisztensként működő szoftverek szintetikus hangjai helyett a családi videókból kinyert hangját használták fel egy szoftver segítségével. Így végül Graham egy gombnyomásra ugyan, de ismét saját hangján mondhatta el feleségének azt, amire már két éve nem volt lehetősége. 

A sorozatot a Telenor támogatja.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Meghosszabbított nevezési határidő: október 20. A verseny célja: kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok díjazása.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: 10.25. Kapunyitás: 19 óra

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Díjátadó: 10.26. kapunyitás: 19 óra

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 27.

Workshop az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletéről, közismertebb nevén a GDPR-ról november 10-én.

Facebook és Instagram hirdetések kezelése a gyakorlatban november 16-án.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.

A Kreatív év végi médiakonferenciája mindig arra keresi a választ, mi vár a piacra a következő évben. Időpont: december 6.