A jövő okosablakaihoz már redőny sem kell

A fényre beszíneződő és az ablaküvegből tükörré váló felületek technikáján már régóta dolgoznak a csatlakoztatott háztartási eszközök tervezői. A Stanford Egyetem kutatói azonban most egy olyan intelligens ablakot fejlesztettek, amelynek üvege egy perc alatt besötétedik, és még energiát is képes spórolni.

Vége a redőnyhúzogatásnak, a stanfordi mérnökök végre feltalálták azt a technológiát, amely az üveg színét a fénytől függően, egyetlen gombnyomásra képes megváltoztatni. Ráadásául mindezt alig hatvan másodperc alatt – írja a Digital Trends.

Az okoscuccok évtizede ugyanis nemcsak az intelligens otthonok wifin vagy bluetooth-szon keresztül vezérelt háztartási berendezéseiről szól, de az épületek klíma-rezsijén spóroló dinamikus ablakokról is. Így jelentek meg az elmúlt években a távirányításra besötétedő okosablak-ötletek, és a telefonos alkalmazással vezérelhető, méretre vágható és ablakra ragasztható fóliák, amelyek szintén néhány kattintásra változtatják opálossá az üveget. A Popular Science magazin ezek már jelenleg is működő példájaként említi a Boeing 787 Dreamliner elektrokromatikus ablakait, ahol az utasok egyetlen gombnyomásra sötétíthetik be maguk mellett az üveget.

A Stanford Egyetem mérnökei azonban abból indultak ki, hogy egy olyan természetes színű ablaküveget tervezzenek, amely nemcsak a fényért, de a hőért felelős sugarakat is szűri, és minden eddigi okosablaknál gyorsabban képes teljesen besötétedni. Ezért a napelemek és a telefonok érintőképernyőin is használt indium-ón-oxidot tartalmazó üvegtábla felületét fémion-ráccsal hálózták be, amely az üvegre érkező fénysugarakat képes megszűrni. Világos üzemmódban a természetes fény 80 százalékát engedi be, sötétített üzemmódban pedig kevesebb, mint öt százalékát.

„Ezek az okosüvegek már arra is képesek, hogy előzetes beállítás után optimalizálják a szobában a fényt és a hőt, ennek köszönhetően pedig akár húsz százalékot is megspórolnak a hűtési és fűtési költségeken” – idézi a Stanford News Michael McGehee professzort, aki közben azt is hozzáteszi, hogy a korábban fejlesztett intelligens üvegek még mindig drága alapanyagból készülnek, jellemzően indigókék színűek, húsz percig is eltart, amíg teljesen elszíneződnek, és egy idő után már nem is sötétítenek rendesen.

„De ez igaz az ilyen üvegből készült napszemüvegre is, amely hiába képes a napfény hatására elszíneződni, a viselője nem tudja a sötétedés mértékét és színét befolyásolni. A most feltalált üveggel azonban komfortérzete szerint állítgathatja azt” – utalt a professzor arra, hogy a technológiát a jövőben nemcsak házakban, de kocsikban és napszemüvegekben is lehet majd használni.

És bár már vannak tervek olyan intelligens ablakokra is, amelyeknél azt is beállíthatjuk, hogy a fény vagy csak a meleg jöjjön át rajta, egy darabig még biztosan nem kell lehúzni a rolót a redőnybizniszben utazóknak. Az egyetem kutatócsoportja ugyanis bár benyújtotta az okosüveg szabadalmaztatására a kérvényt, sőt, asztalhoz is ült néhány autó- és repülőgépgyártóval tárgyalni, még csak most kezdtek azon dogozni, hogy az alig 25 négyzetcentiméteres üvegtáblát jelentő prototípusukat normál kereskedelmi méretben is le tudják gyártani. Mert a céljuk az, hogy a jelenleg kapható dinamikus ablakokhoz képest ezek már jóval megfizethetőbb áron kerülhessenek be a háztartásokba.

 A sorozatot a Telenor támogatja.

 

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Az első benyomás megismételhetetlen. Légy rá felkészülve! Konferencia a POME-ról és fontosságáról szeptember 21-én

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Meghosszabbított nevezési határidő: szeptember 22.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Hosszabbított nevezési határidő: 09.22.

Szeptember 28-án ismét Gyógyszerkommunikációs konferencia. Fókuszban a technológiai fejlődés előnyei és kihívásai: E-recept, Data Science, okos eszközök.

A 2017. október 4-én megrendezésre kerülő rendezvényen a nyomdaipar és marketing találkozik egymással!

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 6.

Mindennapi marketing a turizmusban – adatelemzés, szegmentálás, termékfejlesztés és kommunikáció a gyakorlatban. Turisztikai marketing konferencia 2.0 október 10-én.

Workshop a Kreatív szervezésében a Sakkom Interaktív szakmai támogatásával. Október 11.

Október 12-én ismét Youtube hajó a Google és a Kreatív szervezésében!

Elindult a Lollipop 2017 nevezési időszaka. A verseny célja: kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok díjazása. Nevezési határidő: 2017.10.13.

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 27.