Okosotthon, ahol mobilról indítjuk a rakottkrumpli sütését

Ma már okoshűtő mutatja meg, mit kell vásárolni, okosmosógépünket a munkahelyünkről indíthatjuk el, és az okosított kávéfőzőt is az ágyból kapcsolhatjuk be. Jelenleg is zajló ipari forradalom az okosotthonokban, ahol a connected funkció a tárgyak alaptulajdonsága. A Kreatív Telenorral közös Next rovatának legújabb cikke.

Ma már telekommunikációs és technológia-kutató cégek felmérései mutatják, hogy naponta több millió, egymással kommunikáló tárgyat kapcsolunk internetre, és a számok az egészen közeli jövőben csak még tovább nőnek. Mindezt pedig azért, hogy kényelmesebbé, biztonságosabbá és energiatakarékosabbá tegyék mindennapjainkat. Az amerikai informatikai és technológiakutató cég, a Gartner Group előrejelzése szerint, a tavalyi évhez képest idén 30 százalékkal több netre csatlakoztatott eszközt használunk, 2020-ra pedig mintegy 21 milliárd eszköz lesz része a tárgyak internetének (Internet of Things).

Startupok és óriás gyártócégek rendezkednek be a netre csatlakoztatható termékek gyártására, miközben néhány kütyünek hála ma már egy teljesen átlagos háztartás is okosotthonná alakítható. Olyan okosotthonná, amelyben az elektronikus háztartási eszközök internettel kapcsolódnak egymáshoz, működésüket pedig egy okostelefon, tablet vagy okostévé segítségével lehet vezérelni. Persze a teljesen automatizált intelligens otthonok a közeli jövőben már képesek lesznek feltérképezni lakóik szokásait is, és az alapján kielégíteni a tervezhető igényeiket.

És ez tényleg a nagyon közeli jövő

Mert a Samsungnak például már van is egy hűtője, amely három belső kamera segítségével készít fotókat minden alkalommal, amikor valaki kinyitja annak ajtaját - így tartva mindig aktuális leltárt a készletről. Telefonunkon elég csak kikeresni a legutóbb készített fotót a hűtőhöz tartozó applikációban, és ahhoz igazítani a vásárlást. A Samsung a Family Hub okoshűtő alapmodelljét jelenleg másfél millió forintért árulja, miközben az LG azon dolgozik, hogy intelligens hűtője a benne tárolt dolgok lejárati idejét is figyelje. Ez a hűtő már azt is jelezni fogja, hogy hány doboz tejfölt vegyünk estére a rakottkrumplihoz, ha a régiek szavatossága már lejárt.

Sőt, ezt a rakottkrumplit akár távirányítással is elkészíthetjük, a végeredményt pedig Facebookon is posztolhatjuk – még azelőtt, hogy több dimenzióban, illatozva és gőzölögve láttuk volna. Az Electrolux csoporthoz tartozó AEG ugyanis már legyártotta a világ legokosabbnak tartott sütőjét, amelyet sütőtérbe irányított kamerával és wifi-kapcsolattal szerelt fel. Egyetlen mobilos alkalmazással indíthatjuk el a sütést, szabályozhatjuk a hőfokot és a páratartalmat, miközben realtime képeken láthatjuk a készülő vacsoránk aktuális állapotát.

De hasonló elven működik az LG TrueStream technológiát használó okosmosógépe, amelyen a mosóprogramokat az okoseszközünkre feltelepített alkalmazással a távolról vezérelhetjük. Persze reggel munkába indulás előtt még ebbe a mosógépbe is nekünk kell bepakolni a szennyest és a mosószert, de ha mondjuk, délután a munkahelyünkről indítjuk a mosást, hazaérve már csak annyi dolgunk marad, hogy kiteregessünk. Elég csak kiválasztani, hogy milyen színű és anyagú ruhát szeretnénk mosni, mindezt hány fokos vízben, és milyen fordulatszámon járatva a mosógépet. Az egyetlen gombnyomással elindítható mosás végét pedig kijelzi a telefonunk.

A Samsung is szinte pont ilyen okosmosógépet dobott idén piacra, de a négyszázezer forintért kapható WW8500 típusába bepakolt egy AddWash funkciót is. Ezzel a kimaradt fél pár zoknikat vagy a nagymamától karácsonyra kapott kötött kardigánunkat is bedobhatjuk utólag egy kímélő öblítésre, még pedig a nagy üvegablakon vágott kisebb ablakon keresztül. És ha persze bármilyen műszaki hiba felmerül, a hozzá tartozó app egyből riaszt minket, mielőtt még elárasztaná az alattunk lakó szomszédot.

Szinte bármi okosítható

Mindeközben persze van már kávéfőző, amely wifi helyett a kisebb hatótávolságú bluetooth-szal csatlakoztatható telefonunkhoz. De az ágyunkban fekve még így is időre beállítva egyetlen gombnyomással indíthatjuk a kávéfőzőt, hogy elmondhassuk, tényleg kávéillatra ébredtünk. A hatvenezer forinttól kapható Nespresso Prodigio gép kapott egy kapszulakészlet-nyilvántartási funkciót, és azt is jelzi, ha kevés tartályában a víz vagy épp karbantartásra szorul.

És akkor még nem beszéltünk a háztartási piacot elsőként meghódító okos robotporszívókról, a lakásunk vagy nyaralónk hőszabályozásáért felelős, távolról irányítható termosztátokról, vagy azok biztonságát őrző wifi-kamerákkal felszerelt megfigyelőrendszerekről, amelyek képét bárhonnan valós időben is megnézhetjük mobilunkról. A wifire köthető okoskütyük mellett pedig megjelent a használati tárgyakat okosító intelligens konnektor is, amely a mögé kapcsolt alkalmazásával még egy hagyományos kávéfőzőből is kihozza azt a legjobb tulajdonságot, hogy az ágyból irányítva főzi le a reggeli kávénkat.

És bár a jelenleg elérhető okoseszközök többségénél még mindig inkább az élményfaktor magasabb, ahhoz, hogy értékelni tudjuk minden előnyüket, tanulnunk kell működésüket és használatukat. Az okoseszközök elterjedésének hatására még tovább gyorsul a világ, még nagyobb szükség lesz a jó minőségű hálózatra, és egyre több háztartásban fog felértékelődni a stabil router, az applikációk kezelését befogadó okoseszköz-tárhely, és a vezérlőrendszerek biztonsága.

A digitális forradalom jegyében május végén a Telenor is elkezdte üzleteinek átalakítását, melynek köszönhetően egy egészen új típusú, digitális élménytérrel várja ügyfeleit az Árkád, Mamut és Aréna Pláza shopokban.

A cikk megjelenését a Telenor támogatta!

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Meghosszabbított nevezési határidő: október 20. A verseny célja: kreatív btl-megoldások és kapcsolódó kommunikációs kampányok díjazása.

Célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Díjátadó: 10.25. Kapunyitás: 19 óra

A verseny célja, hogy megtaláljuk és díjazzuk a legszebben tervezett és kivitelezett médiatermékeket Magyarországon. Weboldalakat, alkalmazásokat, tévéműsorokat, magazinokat és más nyomtatott kiadványokat lehet nevezni. Díjátadó: 10.26. kapunyitás: 19 óra

Cél: a reklám- és tágabb értelemben vett kommunikációs ipar gyártói oldalának legkiválóbb megoldásait jutalmazni. Nevezési határidő: október 27.

Workshop az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletéről, közismertebb nevén a GDPR-ról november 10-én.

Facebook és Instagram hirdetések kezelése a gyakorlatban november 16-án.

Prizma Kreatív PR Díj díjátadó: november 22. Helyszín: Akvárium Klub

Minden gallérhoz másképp kell szólnunk HR-eseként? Kiderül a november 21-i workshopunkon, ahová kék gallérosokra specializálódott HR-eseket várunk.

Hr-esként Ön hol nézi meg először egy jelölt profilját? És kiről mit árul el az adatlapja? És azt vajon tudja, hogy a jelöltek hol és hogyan keresnek a legaktívabban munkát? Workshopunkon mindenre választ kap. November 21. 09:00

A Kreatív hagyományos éves konferenciáján ismét a pr-szakma előtt álló legaktuálisabb kihívásokat járjuk körbe. Időpont: november 23.