hirdetés
hirdetés
hirdetés

Szigorítaná a Google a külsős cégek targetálási lehetőségeit

Az adatvédelem körüli egyre erősebb aggodalmak miatt a Google azt fontolgatja, hogy szigorítaná a külsős, úgynevezett 3rd party vállalatok számára a targetálási lehetőségeket - írja az Adweek. Ez kiterjedne  a felhasználók követésére, a hirdetői eszközök felhasználhatósági módjára is, amelyek együttesen komoly változásokat idézhetnek elő az online média monetizálhatóságában.

hirdetés

A Google-ön belül több munkacsoportot is megbíztak azzal az Adweek szerint, hogy modellezzék, hogyan fog fejlődni a reklámozás a Google Chrome böngészőn, valamint Google Marketing Platform nevű, hirdetők részére kifejlesztett eszközönön belül. Ezek közül van, amelyik a felhasználókra, míg mások a hirdetői ökoszisztémára gyakorolt hatást vizsgálják. A Google 2018 negyedik negyedévében 32 milliárd dollár bevételt szerzett hirdetésekből - emlékeztet az Adweek.

Ha adott esetben a Google lekorlátozza, vagy egyenesen letiltja 3rd party cégek számára a célzott reklámokat, az komoly változásokat hozhat az online hirdetési piacon, és adott esetben egyes szereplőket teljesen el is lehetetleníthet. Ezt egyébként már az EU-s adatvédelmi törvény, a GDPR bevezetése is megmutatta, és nem lehet elvonatkoztatni ettől a törvénytől, amikor a Google mostani lépését nézzük. Ugyanakkor bizonyos szereplők kizárása trösztellenes eljárások lehetőségét is felvetik, mint ahogy a Google éppen egy ilyen vizsgálat miatt kapott múlt héten, az elmúlt két év során harmadszor, 1,5 milliárd eurós bírságot az Európai Bizottságtól, amely kimondta, hogy törvényellenes volt reklámipari riválisainak hirdetéseit nem megjeleníteni (itt írtunk erről).

Nemcsak az EU, hanem az amerikai elnökválasztásra készülő elnökjelöltek is befogták célkeresztjükkel a vállalatot. Elizabeth Warren demokrata szenátor kampányának középpontjába helyezte a nagy techcégek feldarabolásának szükségességét (a Facebook esetében itt írtunk erről), és elképzelhető, hogy a Google ezt figyelembe véve modellezi a számba vehető lehetőségeit.

„Végső döntés még nincs, de források szerint megvan a lehetősége annak, hogy változások fognak beállni az adtech szereplők számára abban, hogyan kereskedhetnek a Chrome böngészőn belül, amely jelenleg a piac 63 százalékát birtokolja" - írja az Adweek. A lap szerint egyes iparági szereplők azt várják, hogy bizonyos szigorítások már az év végén bekövetkezhetnek, sőt, sokan arra számítanak, hogy a Google akár egy, az Apple Safari böngészőjében nemrég implementált intelligens követésblokkolóval is előrukkolhat. A Safari szigorúbb retargeting szabályairól itt írtunk.

Ha nem készülünk fel, magunkra vessünk

Az online hirdetési iparág érdekképviselő szerve, az IAB Tech Lab nevű részlege (amely a programmatic hirdetések piacterének alapot adó OpenRTB-rendszert is kidolgozta) azóta közölte, hogy munkacsoportot hozott létre, amelynek feladata felkészülni ezekre a változásokra. „komoly lehetőség van rá, hogy ez (mármint a Google szigorítása - a szerk.) meg fog történni" - mondta Jordan Mitchell, az IAB Tech Lab egyik alelnöke. Hozzátette: „ha nem történik semmi, legalább fel voltunk készülve. De ha megtörténik, és a Chrome követi a Safari és a Firefox példáját, mi pedig nem voltunk felkészülve, akkor magunkra vessünk".

A Safarin kívül ugyanis a Firefox böngésző is komolyan korlátozza a követő cookie-k felhasználhatóságát, és lényegében anonim (adatgyűjtésmentes) böngészést biztosít a felhasználóknak. Nemrég néhány szereplő felkavarta az állóvizet azzal, hogy azt állították, a programmatic hirdetési piac nem átlátható, és nem a GDPR szellemében működik, és az IAB Europe-ot tették felelőssé, hogy nem tudja megoldani a helyzetet. Erről itt írtunk, az IAB Europe részletes cáfolatát pedig itt közöltük.

Nem kell aggódni a trösztellenes eljárás miatt

Egy névtelenséget kérő iparági szakember az Adweeknek azt is elmondta, hogy mindez nagyon valószínű, és valóban a Safari és Firefox adja az alapot hozzá. Szerinte a Google-nek pont amiatt nem kell aggódnia a trösztellenes eljárás miatt, mert nemcsak ők, hanem a versenytársak is meglépték már ezen szigorításokat korábban. A Google-nek üzleti érdekek is fűződhetnek ehhez, hiszen kevesebb külső adtech szereplő a Google megoldásait kelendőbbé tehetik.

Ezt Wayne Bloodwell, a The Programmatic Advisory adtech cég vezetője ezt úgy fogalmazta meg, hogy a Google azt mondja, bizonyos helyi törvényeket (pl. GDPR), valamint a fogyasztói érdekeket szem előtt tartva korlátozná harmadik feles adatmenedzsment platformok (data management platform - DMP) lehetőségeit, távolít el azonosítókat log file-okból, miközben a DoubleClick rendszeren belül továbbra is lehetőségük van a felhasználók követésére (tracking), és továbbra is célozhatnak célközönségekre a GA 360 segítségével a YouTube-on.

Ciaran O'Keane, a WiredCorp vezérigazgatója szerint az, hogy a Google ilyen mélységekben elemzi ezeket a lehetőségeket, valamint az Atlanti-óceán mindkét felén egyre erősödő vizsgálatok arra mutatnak, hogy a Google hamarosan feldarabolhatja mindenható birodalmát. „Ez a Google Rubiconja. Túl nagyok lettek, hogy bárhova is elmozduljanak, és mostanra már mindenki a Google-től függ. Ez túl nagy hatalom egyetlen cég kezében" - fogalmazott O'Keane.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A lakásfejlesztő vállalat először indított televíziós kampányt.

A Wieden & Kennedy New York váltja a DDB által három éve létrehozott dedikált ügynökséget, miközben a W&K Portland tovább dolgozik a KFC-n.

100 millió fontos bevétel után. Ez kevesebb, mint amennyit egy magánszemély évi 120 ezer fontos fizetés után adózik le.

Az Alakreform és egyik hirdetője nem tartotta be az influencer marketingje kapcsán vállalt kötelezettségeit.

A jelenlegi tagok mandátuma két nappal az önkormányzati választások előtt jár le, így törvényes felügyelet nélkül marad a közmédia, ami befolyásolhatja a választások tisztaságát.

hirdetés

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

A MOST Fórum szeptember 26-i eseményén a híres testvérpárral, DTK-val, D. Tóth Andrással, valamint ismert szakértőkkel járunk utána, hogyan szolgálják a családi együttműködést a digitális eszközök és lehetőségek. Időpont: szeptember 26., 18.00 Helyszín: Magyar Telekom székház, Puskás konferenciate

Mentes hype: rend a trendben! Időpont: október 3., 09.30 - 16.00

A verseny célja, hogy megtaláljuk a legjobb hazai PR-projekteket és ügynökségeket, valamint hogy a PR kiemelt kommunikációs szerepét tudatosítsuk. Nevezési határidő: október 4.

Az eladásösztönző marketing titkai: élmény, adat, taktika. Hogyan ötvözzük az adatokat az élményekkel? Influencerek és eladásösztönzés tartalommarketinggel – jó és rossz példákon keresztül. Tudatos fogyasztó vs. Promo érzékenység – minden kiderül a proMO2019 workshopon! (x)

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Zöld marketing és kommunikáció Itt a zöldár! A tudatos fogyasztók már átlátnak a greenwashingon, de mi jön ezután? Save the date: 2019.10.10.

A legjobb márkaélményeket és aktivációkat keresi a 2019-es Lollipop! Nevezési határidő: 2019. október 11.

Gondolatok és példák a gyógyszermarketingről az ipar kommunikációs szakembereitől. 2019.10.29.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A december 13-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzás/kiválasztás konferencia DEMO-túrával egybekötve november 5-én. Az előadások hosszabb szünetében a kiállítók a gyakorlatban is bemutatják megoldásaikat.

hirdetés
hirdetés