hirdetés
hirdetés
hirdetés

Szigorítaná a Google a külsős cégek targetálási lehetőségeit

Az adatvédelem körüli egyre erősebb aggodalmak miatt a Google azt fontolgatja, hogy szigorítaná a külsős, úgynevezett 3rd party vállalatok számára a targetálási lehetőségeket - írja az Adweek. Ez kiterjedne  a felhasználók követésére, a hirdetői eszközök felhasználhatósági módjára is, amelyek együttesen komoly változásokat idézhetnek elő az online média monetizálhatóságában.

hirdetés

A Google-ön belül több munkacsoportot is megbíztak azzal az Adweek szerint, hogy modellezzék, hogyan fog fejlődni a reklámozás a Google Chrome böngészőn, valamint Google Marketing Platform nevű, hirdetők részére kifejlesztett eszközönön belül. Ezek közül van, amelyik a felhasználókra, míg mások a hirdetői ökoszisztémára gyakorolt hatást vizsgálják. A Google 2018 negyedik negyedévében 32 milliárd dollár bevételt szerzett hirdetésekből - emlékeztet az Adweek.

Ha adott esetben a Google lekorlátozza, vagy egyenesen letiltja 3rd party cégek számára a célzott reklámokat, az komoly változásokat hozhat az online hirdetési piacon, és adott esetben egyes szereplőket teljesen el is lehetetleníthet. Ezt egyébként már az EU-s adatvédelmi törvény, a GDPR bevezetése is megmutatta, és nem lehet elvonatkoztatni ettől a törvénytől, amikor a Google mostani lépését nézzük. Ugyanakkor bizonyos szereplők kizárása trösztellenes eljárások lehetőségét is felvetik, mint ahogy a Google éppen egy ilyen vizsgálat miatt kapott múlt héten, az elmúlt két év során harmadszor, 1,5 milliárd eurós bírságot az Európai Bizottságtól, amely kimondta, hogy törvényellenes volt reklámipari riválisainak hirdetéseit nem megjeleníteni (itt írtunk erről).

Nemcsak az EU, hanem az amerikai elnökválasztásra készülő elnökjelöltek is befogták célkeresztjükkel a vállalatot. Elizabeth Warren demokrata szenátor kampányának középpontjába helyezte a nagy techcégek feldarabolásának szükségességét (a Facebook esetében itt írtunk erről), és elképzelhető, hogy a Google ezt figyelembe véve modellezi a számba vehető lehetőségeit.

„Végső döntés még nincs, de források szerint megvan a lehetősége annak, hogy változások fognak beállni az adtech szereplők számára abban, hogyan kereskedhetnek a Chrome böngészőn belül, amely jelenleg a piac 63 százalékát birtokolja" - írja az Adweek. A lap szerint egyes iparági szereplők azt várják, hogy bizonyos szigorítások már az év végén bekövetkezhetnek, sőt, sokan arra számítanak, hogy a Google akár egy, az Apple Safari böngészőjében nemrég implementált intelligens követésblokkolóval is előrukkolhat. A Safari szigorúbb retargeting szabályairól itt írtunk.

Ha nem készülünk fel, magunkra vessünk

Az online hirdetési iparág érdekképviselő szerve, az IAB Tech Lab nevű részlege (amely a programmatic hirdetések piacterének alapot adó OpenRTB-rendszert is kidolgozta) azóta közölte, hogy munkacsoportot hozott létre, amelynek feladata felkészülni ezekre a változásokra. „komoly lehetőség van rá, hogy ez (mármint a Google szigorítása - a szerk.) meg fog történni" - mondta Jordan Mitchell, az IAB Tech Lab egyik alelnöke. Hozzátette: „ha nem történik semmi, legalább fel voltunk készülve. De ha megtörténik, és a Chrome követi a Safari és a Firefox példáját, mi pedig nem voltunk felkészülve, akkor magunkra vessünk".

A Safarin kívül ugyanis a Firefox böngésző is komolyan korlátozza a követő cookie-k felhasználhatóságát, és lényegében anonim (adatgyűjtésmentes) böngészést biztosít a felhasználóknak. Nemrég néhány szereplő felkavarta az állóvizet azzal, hogy azt állították, a programmatic hirdetési piac nem átlátható, és nem a GDPR szellemében működik, és az IAB Europe-ot tették felelőssé, hogy nem tudja megoldani a helyzetet. Erről itt írtunk, az IAB Europe részletes cáfolatát pedig itt közöltük.

Nem kell aggódni a trösztellenes eljárás miatt

Egy névtelenséget kérő iparági szakember az Adweeknek azt is elmondta, hogy mindez nagyon valószínű, és valóban a Safari és Firefox adja az alapot hozzá. Szerinte a Google-nek pont amiatt nem kell aggódnia a trösztellenes eljárás miatt, mert nemcsak ők, hanem a versenytársak is meglépték már ezen szigorításokat korábban. A Google-nek üzleti érdekek is fűződhetnek ehhez, hiszen kevesebb külső adtech szereplő a Google megoldásait kelendőbbé tehetik.

Ezt Wayne Bloodwell, a The Programmatic Advisory adtech cég vezetője ezt úgy fogalmazta meg, hogy a Google azt mondja, bizonyos helyi törvényeket (pl. GDPR), valamint a fogyasztói érdekeket szem előtt tartva korlátozná harmadik feles adatmenedzsment platformok (data management platform - DMP) lehetőségeit, távolít el azonosítókat log file-okból, miközben a DoubleClick rendszeren belül továbbra is lehetőségük van a felhasználók követésére (tracking), és továbbra is célozhatnak célközönségekre a GA 360 segítségével a YouTube-on.

Ciaran O'Keane, a WiredCorp vezérigazgatója szerint az, hogy a Google ilyen mélységekben elemzi ezeket a lehetőségeket, valamint az Atlanti-óceán mindkét felén egyre erősödő vizsgálatok arra mutatnak, hogy a Google hamarosan feldarabolhatja mindenható birodalmát. „Ez a Google Rubiconja. Túl nagyok lettek, hogy bárhova is elmozduljanak, és mostanra már mindenki a Google-től függ. Ez túl nagy hatalom egyetlen cég kezében" - fogalmazott O'Keane.

hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
hirdetés

Van olyan termék, amire 17 ezer százalékkal (!) nőtt meg a kereslet.

Igazolatlan állításokat tettek a szolárium egészségre való hatásáról.

Az Inspira és a DIMSZ két külön kutatása is erre utal.

Csupán hangbejátszásokkal elevenítik fel Kobe Bryant gyerekkorát, pályafutása csúcspontjait.

Seregi György kereskedelmi vezetői pozícióba érkezik.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Meghosszabbított nevezési határidő: március 13.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra február 27-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

Ismerd meg a legújabb üzleti trendeket és módszereket, majd próbáld ki a tanultakat március 4-én!

Hozd a laptopod! – Facebook és Instagram tréning HR-eseknek, lépésről lépésre, március 12-én!

Jöjjön el március 12-én a tavaszi Gyógyszerkommunikációs konferenciára! Inspirálódás, tanulás és tudásmegosztás nem csak gyógyszeripari szakembereknek az EGIS exkluzív, interaktív helyszínén!

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, nemzetközi kreatívigazgatók és szakújságírok a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 2020. március 13.

Mit tehet az ember a környezetért a saját munkahelyén - és hogyan tegye mindezt a vállalati kultúra részévé? Gyakorlati tippek, információk a témában.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop április 2-án, limitált létszámmal.

Milyen tapasztalatok vannak az egészségügyben a GDPR életbe lépése óta? Mit kellene tenni annak érdekében, hogy az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) használata megfeleljen az európai uniós szabályoknak? Hogyan lehetne adatvédelmi szempontból is jól (fel)használni a hazai adatvagyon

Digitális automatizáció a marketingben: Mire való a chatbot és mikor érdemes használni? Milyen lehetőségek vannak vele a márkaépítésben? Mi a szerepe az ügyfélkapcsolatban? Mi a jó chatbot stratégia?

A verseny célja, hogy egy olyan díjat indítson el az FMCG, és az ezzel a szegmenssel szorosan összefüggő Horeca-piac számára, amely felhívja a figyelmet az elmúlt év sikeres innovációira a fogyasztók, a kereskedelem, a vendéglátás és a szállodaipar területén. Nevezési határidő: április 3.

A nagy sikerrel zajló Év Gyára verseny ötéves jubileuma alkalmából egy egész napos konferenciával egészítjük ki díjátadó gálánkat, ezzel teremtve meg az év egyik kiemelkedő ipari eseményét. Ismerje meg a nemzetközi és a hazai év gyára verseny győzteseinek legjobb gyakorlatait!

SAVE THE DATE Vezetés és pszichológia konferencia április 28-án!

Nagy Kreatív Nap május 7-én! További részletek hamarosan...

Az FMCG és kereskedelmi szektor kiemelkedő éves eseménye! Dátum: 2020. május 13-14. Helyszín: Saliris Resort Spa & Konferencia Hotel, Egerszalók

hirdetés
hirdetés