hirdetés
hirdetés
hirdetés

Pornókép a világról

Az online pornóoldalak legnagyobb szereplői között Youtube-hoz hasonló videómegosztókat és magyar webszájtot is találunk. Kik ők, milyen üzleti modellek működnek, egyáltalán mekkora a webes pornóbirodalom?

hirdetés

„Temérdek pornó van az interneten. Nem fog magától letöltődni.” – mondta a Doktor House című filmsorozat címszereplőjét alakító Hugh Laurie a harmadik széria 20. epizódjában. A forgatás óta eltelt években kicsit átrendeződött a helyzet. Most már nem kell illegálisan megszerezni a napi betevő filmmuníciót, pornóvideók megosztóin akár teljes filmek is megnézhetők azonnal, legfeljebb teljes képernyős módban kicsit homályosabbak a részletek. Az illegálisan letöltött filmek miatt is az iparág végét jósló tartalomgyártók most még nehezebb helyzetbe kerültek. Újabb pénzforrások kellenek. Annyi biztos, hogy a fogyasztótól egyre nehezebb pénzt kérni, a klasszikus hirdetők pedig hiába a hatalmas látogatottság egyelőre félnek az ilyen tartalmi közegtől. 

Másodvonal

Az Nmap hálózattérképező oldal az Alexa.com webstatisztikáit felhasználva informatív ikonposztert készített a világhálóról, ahol az ikon mérete a világszintű látogatottsági adatokat tükrözi, s ezen az ábrán jól látható, hogy a hagyományos óriások (Google, Yahoo, Facebook, Youtube, stb.) mögött felsorakozik egy kisebb, halványabb, ámde korántsem jelentéktelen mezőny: a pornó- vagy felnőttartalmas oldalaké.

Az Nmap ikonposztere
Az Nmap ikonposztere

Az Alexa webstatisztikái szerint látogatottsági szempontból nem kell szerénykednie Magyarországnak sem, ugyanis ebből a tartalomtípusból – még ha nem is klasszikus pornó, hanem live-videós oldal – az első helyet egy magyar tulajdonú szájt, a Livejasmin szerezte meg, mely cikkünk írásának pillanatában világszinten a 42. leglátogatottabb weboldal pozícióját birtokolja, ami annyit jelent, hogy globálisan naponta az internethasználók 2,5 százalékát érte el átlagosan az elmúlt három hónapban.

Ráadásul az Nmap listán a Livejasmin helyezése jóval előkelőbb, itt a 18. pozíciót foglalja el, mert az Nmap összesítette az olyan oldalcsoportokat, mint a Google, melynek különböző változatai – mint például a brazil vagy az indiai Google – önálló oldalként vannak rangsorolva az Alexán. A Livejasmin történetről és hátteréről bővebben is olvashat például itt.

Az Alexa webstatisztikája szerint a következő pornós oldal a listán az Xvideos, amely napi szinten a világ internetezőinek 1,36 százalékát érte el az elmúlt három hónapban, ezt pedig szorosan követik további hasonló oldalak, mint az Xhamster, a Pornhub vagy a Youporn, melyek mind 1-1,5 százalékos elérést produkáltak világszinten. Csak összehasonlításként: a felsorolt oldalak többsége olyan szájtokat utasított maga mögé, mint a New York Times online változata, a The Pirate Bay.

Hazai idomok

A magyar felnőtt tematikájú oldalak kevésbé tartoznak a hazai tartalomfogyasztás élmezőnyébe, legalábbis a nyilvánosan hozzáférhető Webaudit adatok szerint. Valószínűsíthető persze, hogy a külföldi pornós tartalmakat szívesen fogyasztják itthonról is, hiszen ebben a műfajban a nyelv fontossága másodlagos.

Pornó és webkettő

A 2010-es Barcamp-en külön kerekasztal foglalkozott a pornóval, ahol Kovi, Király Katalin színésznő és Antal Gergő, a Machomedia alapítója merengett el az interneten és a válságon, illetve ennek kapcsolatáról a pornóbiznisszel. Itt Kovi filmrendező hangot adott azon véleményének, hogy az internet egyértelműen tönkreteszi a felnőttfilmes ipart (a pornó szót nem szereti és nem is használja). Szerinte ugyanaz játszódik le a filmiparban mint a zeneiparban, az illegális letöltés pedig ugyanaz, mintha pénztárcát lopnának.

A szakember nem érti továbbá, hogy miért nem lehet megfékezni a torrentoldalakat, és nem ért egyet azzal, hogy az internet korlátozhatatlan és ingyenes legyen. Eközben Antal Gergő kiemelte, hogy szerinte az összes technológiai forradalmat a pornó idézte elő, ugyanakkor „a webkettő szelleme nem csapta meg” az iparágat, mert más típusú a tartalom.

A kifejezetten pornóra szakosodott szájtok közül a Goldengate szerepel az első helyen a Webaudit nyilvános adatbázisában, de 45. helyezésével ez a portál is éppen csak belefért a hazai top 50-be a látogatottságot tekintve. 2010 november és december hónapban egyaránt 1,89 millió látogatást és 312 illetve 315 ezer látogatót regisztrált a Webaudit a Goldengate-en.

Összehasonlítástként: a Webaudit első 4 helyezettjének (Origo csoport, CEMP csoport, Startlap és Iwiw) a látogatásszáma egyenként meghaladja az 50 millót, a látogatóinak a száma pedig a 3 milliót egy hónapban. A Goldengate után a havi százezres látogatószámot elérő oldalak között nem is szerepel más pornós tartalmú oldal a Webauditban.

Persze a top-oldalak bővebb portfoliójában is lehet találni pornós illetve felnőttartalmakat és -kategóriákat. Ilyen többek között a General Media portfoliójába tartozó Mellesleg vagy épp a CEMP portfoliójába, az Indexhez tartozó Indavideo erotika rovata, vagy az Origo videómegosztójának, a Vidának az erotika rovata.

A legnagyobb látogatottsággal ezek közül vélhetően a két vezető hírportálhoz kapcsolódó videómegosztó erotika tematikája rendelkezik. Az Indavideo erotika kategóriájában 2010 novemberében 10,2 millió oldalletöltést mért a Gemius Traffic. Az Indavideo saját mérése szerint havi 6-7 millió videóindítás van a felnőtt videókon, novemberben ez a szám 8,7 millió volt. A Videán november hónapban 12,46 millió videómegtekintés volt a felnőtt tartalomban a Medián Webaudit adatai szerint.

Szerettünk volna minkét videós oldaltól egyaránt kérni webauditos és gemiusos adatokat, hogy megfelelően lehessen azokat összehasonlítani, azonban nem várt problémákba ütköztünk. Az Indavideónak nincs webauditos videómérése és az oldal képviselői a tavaly lezárult online mérési tender miatt is megfelelőbbnek tartják a Gemis Traffic adatainak a publikálását. A tendert ugyanis a Gemius és az Ipsos konzorciuma nyerte a Medián Webaudit és a Nielsen Online-nal való versenyben, így elviekben a piac konszenzusosan azt a mérést fogadta el. A Videától viszont gemiusos adatokat nem sikerült szereznünk, az új mérési rendszer még nem működik tökéletesen, nem képes például a beágyazott videók mérésére az oldalon.

A hazai viszonyokra vonatkozóan további információt szolgáltatnak a Gemius/Ipsos Audience szoftverpaneles mérésen alapuló adatai. Ezek a látogatottsági adatok aggregált számok, melyek több hazai és külföldi szájt összlátogatottságát elemzik, melyek között megtalálhatók a Goldengate-hez hasonló hazai oldalak, szexpartnerkeresők és a külföldi videomegosztó szájtok egyaránt.

Ebből kiderül, hogy 2010 júliusában az összesen egymillió 990 ezer főnyi férfi internethasználó több mint 46 százaléka, vagyis 923 719 fő látogatott el a konzorcium által mért felnőttoldalakra, s fejenként átlagosan 1 óra 25 percet töltöttek el ilyen szájtokon. Nők esetében ez a szám 526 882 volt az összesen kétmillió 31 ezer főnyi női internetezőből ugyanebben a hónapban, ami az internethasználó nők 26 százaléka, és ők 1 óra 10 percet töltöttek el átlagosan ilyen tematikájú oldalakon.

A korcsoportokat vizsgálva a 15-24 éves korosztály böngész legszívesebben erotikát, közülük 430 ezren – a korcsoport internetezőinek 42 százaléka – látogattak el ugyanis felnőttoldalakra és átlagosan összesen egy órát töltöttek el júliusban az általuk látogatott különböző szájtokon. Őket a 25-34 éves korosztály követi 408 ezer fővel – a korosztály internetezőinek 40 százaléka –, ők viszont jelentősen többet: fejenként átlagosan 1 óra 53 percet töltöttek felnőttoldalakon tavaly július hónapban.

A webpornó hajnala

Az internetes pornográfia nem ma, de még csak nem is az ezredforduló előtt indult el hódító útjára. Már a 80-as években voltak ilyen jellegű tartalmak, bár még jócskán eltértek attól, amit ma online pornóként ismerünk. Az első erotikus-pornós képeket még ASCII karakterekből összeálló grafikák formájában küldözgették egymásnak a felhasználók. A world wide webnek (www) ekkor még természetesen híre-nyoma sem volt.

Ennek kapcsán – a machomediás Antal Gergelyhez hasonlóan – több internetes forrás is megemlíti, hogy a www fejlődéséhez jelentős volt a pornós tartalmak hozzájárulása is, hiszen a valódi képek küldéséhez és megtekintéséhez már komolyabb grafikus kapacitású számítógépekre és nagyobb sávszélességre volt szükség. Ezek a tartalmak eleinte főként print magazinokból beszkennelt fotók voltak.

Mike Jittlov: Meriday in the Morning
Mike Jittlov: Meriday in the Morning

Mennyi pénz?

Kevés becslést találni arról, hogy mekkora pontosan az a pénzmennyiség, ami a netes pornóból származik, hiszen az online tartalompiac egy kevésbé ismert, kevés reflektorfényt kapó szegmenséről van szó, ahol a cégek jelentős része nem szívesen osztja meg eredményeit, mert sok az offshore vállalkozás. Az iparágat ismerők szerint olyan értelmezési kérdések is felmerülnek, hogy tulajdonképp mi tartozik az online-pornó kategóriába (a live cam, az adult dating a pornóhoz számítható-e?), hogy a mobilt az internettel egybe vegyék-e, stb. A keretes írásunkban szereplő adatok sem minden esetben naprakészek, az abban feldolgozott források között vannak két-három évesek is. Ezek az információk arról számolnak be, hogy az internetes pornó éves forgalma világszerte 5 milliárd dollár, melyből 2,84 milliárd az Egyesült Államokban termelődik.

Többféle módja van a pénzszerzésnek online pornós területen, fizetős és ingyenes weboldalak tömkelege található ugyanis a weben. A fizetős oldalakon nagyfelbontású fotósorozatok, hosszabb, nagyfelbontású videók vagy komplett, letölthető dvd-k jellemzők, illetve a fizetős kategóriába tartoznak azok a live cam (élővideós) szolgáltatások is, amikor egy vagy több modell webkamerán keresztül teljesíti a pénztárcáját szélesre nyitó userek kéréseit. Mindez a legkülönfélébb fizetési metódusokkal (bankkártya, sms, paypal, stb.) működik.

Az ingyenes oldalak többnyire bemutatóképeket és néhány másodperces mintavideókat kínálnak és azokból a hirdetési pénzekből és jutalékokból élnek, melyeket olyan fizetős szájtoktól kapnak, melyek oldalaira átirányítják a felhasználókat. Ez a fajta, úgynevezett affiliate rendszer kapcsán egy korábbi cikkünkben Antal Gergő, a Machomedia pornós szakportál alapítója úgy fogalmazott, hogy ezt az internetes marketingben manapság már széles körben elterjedt rendszert tulajdonképp a pornósok találták föl.

Ma már azonban nem csak mintavideók, hanem teljes filmek is elérhetők ingyenesen és korlátlan mennyiségben, méghozzá különösebb erőfeszítés, torrentkliensek és más peer-to-peer technológiák használata nélkül, éppen a már korábban említett pornós videómegosztók (Xvideos, Pornhub, Youporn, stb.) révén. Ezekre kisebb felbontásban adott esetben nem csak videórészleteket, hanem teljes filmeket is feltöltenek. A feltöltést hivatalosan az oldal regisztrált felhasználói végzik, ahogyan a Youtube esetében is, azonban, mint azt Antal Gergőtől megtudtuk, a pornóipar szereplőiben komolyan él a gyanú, hogy ezeket a videókat gyakran maguk a szájtok töltik fel a userek nevében. Mint mondja, ha valaki észleli és jelzi, hogy a jogtulajdonát képező tartalom van fent egy ilyen oldalon, akkor az oldal tulajdonosai azt eltávolítják ugyan, azonban néhány nap múlva ismét visszakerül. Ez egyébként a fájlmegosztó rendszerekhez hasonlóan komoly fejtörést okoz az iparágnak, és Antal szerint erős iparági lobby folyik azért, hogy a pornós videómegosztóknak a működését is komolyabban szabályozzák.

Ezek a nagy videomegosztók alapvetően hirdetésekből élnek, melyek egy része hagyományos bannerhirdetés, másik része pedig egyes – általában rövidebb, 3-5-10 perces, leginkább bemutatónak, ízelítőnek szánt – videókhoz kapcsolódó reklám, amely az említett affiliate rendszer szerint a videók forrásoldalához irányítja a felhasználókat, ahol a teljes filmek is fent vannak, természetesen már fizetősen.

Pornóvideó,  pornókép

Több weboldalon, többek között az MBA Online és a Gizmodo nevű szájtokon is megtekinthető az a látványos infógrafika, mely több érdekes adatot gyűjtött össze több internetes forrásból az internetes pornóról. Néhány adatot szövegesen is kiemelünk:

  • Az internetes pornó éves forgalma világszerte 5 milliárd dollár, melyből 2,84 az Egyesült Államokban termelődik.
  • A webes keresőmotorokhoz intézett kéréseknek 25 százaléka kapcsolódik a pornóhoz, ami 68 millió keresést jelent naponta.
  • Az összes weboldal 12 százaléka pornós tartalmú, ami összesen közel 25 millió weboldalt jelent világszerte.
  • Minden másodpercben több mint 28 ezer internetező néz pornót és másodpercenként összesen háromezer dollárt költenek el.
  • A férfiak 20, a nők 13 százaléka vallotta be, hogy szokott pornót nézni a munkahelyén.
  • A netes letöltése 35 százaléka kapcsolódik a pornóhoz.
  • Három pornót nézőből egy nő.

A teljes grafika innen tölthető le.

Talán ennél a grafikánál is látványosabb az a videó, mely akár a „Pornóvilág számokban” címet is kaphatná és amelynek az adatait a wales-i pornóüdvöske, Kelle Marie formás idomaira írva mutatják meg a készítők.

Szerényi Szabolcs, főszerkesztő-helyettes
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés

Fileok

Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A trailer egészen új értelmet adott az angol BC kifejezésnek.

Március óta dolgoznak együtt és az eddigi tapasztalatok alapján még sokáig tart majd a közös munka.

„Ez még csak a kezdet” – nyilatkozta a siker kapcsán az Iposos elnök-vezérigazgatója.

35 kamionra kerültek fel azok a gyerekrajzok, amikkel a baleset-megelőzést szeretnék segíteni.

A színésznő elment egy castingra és beválogatták A Tanár című sorozatba.

hirdetés

A Pont Itt gasztro/szállás/utazás szaklap idén is meghirdeti a hazai Horeca-szakma körében legrangosabb, leglátványosabb design versenyét, a ma már igazi nemzetközi brandnek számító Gastro&Hotel Design Award-ot. Nyári ráadás! Végleges nevezési határidő: július 31.

Mentes-M Díj újra! Megújult és új kategóriákkal idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2019. augusztus 30.

Keressük Magyarország legszebb, legigényesebben kivitelezett kommunikációs és marketingcélú, vagy a médiában alkalmazott designmegoldásait! Nevezési határidő: 2019.08.30.

Találkozunk szeptemberben! Gyertek el, egyszerre két szakmai konferenciát is adunk a Nagy Kreatív Márkanap két hajóján. Egy egész nap az A38-on együtt! 2019.09.04.

Hogyan győzhető le az időstressz? Energiamenedzsment 4 lépésben. A szeptember 6-i tanfolyam során rövid, közös mindfulness gyakorlást tartunk, amit aztán beépíthetsz a hétköznapjaidba.

Toborzási kampányok létrehozása és eredményes működtetése a LinkedIn-en: gyakorlati workshop szeptember 12-én, limitált létszámmal.

Az Üzlet és Pszichológia és a hrpwr.hu ismét bemutatja a nagy sikerű „kékgalléros” konferenciát! Kékgalléros HR kihívások 3.0 szakmai konferencia szeptember 26-án.

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Gyere el „Kreatív álláshirdetés” workshopunkra október 9-én! Előadó: Földi Miklós Dániel reklám- és neuropszichológus

hirdetés
hirdetés