hirdetés
hirdetés
hirdetés

Komlóágyúba is be kellett ruházni az Óvatos duhajhoz

Már kapható az újságárusoknál a Kreatív január-februári száma, amelyben a Soproni elmúlt bő egy évtizedes márkatörténetét dolgozzuk fel. Egyrészt azért, mert az M+ Listán és a PR Toplistán a Soproni kreatív- és pr-ügynöksége, az ACG és az Uniomedia is első helyezett lett, másrészt saját jogon is: soha nem lett elmondva a márka fejlődésének története, amely 2017-ben óriási húzott az Óvatos duhaj nevű IPA-val. Kedvcsináló cikkünkben ennek születését mutatjuk be.

hirdetés

„2011 óta a radlereken kívül nem volt sikeres innovációnk. Se a Frissencsapolt, se az újragondolt alkoholmentes sör, a Maxx nem hozott áttörést, miközben az egész sörpiac egyre inkább a különlegességek felé mozdul el. Ezért is szerettük volna, ha a Sopronival vissza tudunk térni a sikeres fejlesztésekhez” – mesélte cikkünkben Molnár Orsolya, a Soproni brand managere.

Forradalom a sörpiacon

2016 nyarán kezdtek el azon gondolkodni a Soproninál, hogy milyen úton indulhatnának el. A fogyasztói kutatások azt mutatták minden célcsoport esetében, hogy attól függetlenül, ismerik-e a kisüzemi sörök világát, a fogyasztók azt érzékelik, hogy forradalom megy végbe a sörpiacon. És bár nem tudják megmondani, mire vágynak, de szeretnének valami újat, különlegeset, ami szélesíti a választási lehetőségeiket. Tehát az látszott, hogy a trendeket már a kisüzemi sörök diktálják, és a Heineken Hungária szerint egy nagy sörgyárnak is jobb izgalmas, prémium söröket, mint olcsó, gyengébb minőségű termékeket eladni.

Sopronit csapolnak a 400-ban (fotó: Egry Tamás)

Hamar kitalálták, hogy Indian Pale Ale-t (IPA), tehát egy erősen komlózott, jellegzetesen kesernyés ízű, szűretlen felsőerjesztésű sört szeretnének, amely teljesen különbözik a magyarok által évtizedek alatt megszokott lágerek, tehát alsóerjesztésű sörök ízvilágától. Érdekes feladat volt ez a sörgyár számára is, hiszen a sörfőzők nincsenek hozzászokva ahhoz, hogy a napi munkájuk ennyire kreatív legyen. Szeptemberben kóstolták az első főzetet, és februárra lett meg a végleges változat. Ez lett az Óvatos duhaj.

Szódásszifonból sört?

A termékfejlesztés fázisairól rengeteg adalékot tudtam meg. Így például az egyik első főzetet, amely még nem volt elég szénsavas, szódásszifonba töltve mutattak meg a csapatnak, hogy meglegyen az érzet. A másik az, hogy komoly beruházást kellett eszközölni ahhoz, hogy elkezdhessék nagyüzemi szinten gyártani az Óvatos duhajt. A felsőerjesztésű sörökhöz használt élesztő sokkal vadabb, magasabb hőfokon erjed, mint amit a lágereknél használnak, ezért ez a két fajta élesztő nem találkozhat egymással, ezek elválasztását meg kellett oldani.

A másik, ami komolyabb finanszírozást igényelt, az a hidegkomlózáshoz szükséges komlóágyú volt. Az IPA-hoz ugyanis a lefőzés után, immár hidegen is kell még komlót adagolni, és amíg a komlóágyút nem szerezték be, addig a sörfőzőknek létráról kellett belapátolni a komlót a tartályokba. „A képviselők néha megkérdezték a fejlesztés során, hogy akkor ez most kézműves sör lesz-e, de persze hogyan lehet valami kézműves, amiből többszázezer hektolitert akarunk gyártani? Viszont ha az akkori technológiát nézzük, akkor kézműves sör, hiszen a fiúk ott kevergetik a létrán állva a sört” – mondja nevetve Molnár Orsolya.

És még egy érdekesség: Palkó András szerint az első nagy, már palackozásra kerülő 500 hektós főzet lett a legfinomabb mind közül.

Egy nagy magyar sörmárkától kissé szokatlan az Óvatos duhaj név, bár ha megnézzük a kézműves söröket, az első hallásra furcsa, nyakatekert nevek szinte kötelezőek. Maga a név pedig azért lett ez, mert a keményvonalas IPA-khoz képest ennek jóval visszafogottabb az ízvilága, úgymond ugródeszkaként szolgál az átlagos magyar fogyasztónak a különlegesebb sörök világába. Ettől függetlenül rendkívül rizikós lépés volt a Soproni részéről láger helyett felsőerjesztésű sört gyártani, mert ha van valami, ami távol áll a magyar fogyasztó ízlésétől, akkor az az IPA – miközben a Soproni úgy építette fel magát, mint a magyarok söre. 

Túl óvatosan

Nyilván egy új termék piacra dobásánál nagyon nehéz megbecsülni, hogy mennyi fogyhat belőle, de az is biztos, hogy a Soproni jócskán elszámolta magát – mondhatnánk, túl óvatos duhajok voltak. Palkó András szerint néztek piaci benchmarkokat, megvizsgálták a kézműves sörök piacát, és ezek alapján lőttek be egy volument, ami viszont szinte azonnal elfogyott, még azelőtt, hogy egyáltalán el tudták volna kezdeni az Óvatos duhaj kommunikációját. 

„A boltláncok kérték tőlünk, háromszor annyi vendéglátóhely jelentkezett, elfogytak a csapoló berendezések, sőt, elfogytak a hordók is, a környező országokból kellett több tízezer hordót kölcsönkérnünk. Ez volt a legjobb probléma, amivel az elmúlt években találkoztunk” – tette hozzá Palkó András. A sör egyébként nem csak a fogyasztóknál teljesített jól: az inkább kisebb sörfőzdék versenyeként számon tartott International Beer Challenge versenyen bronzérmet nyert az Óvatos duhaj az ale kategóriában. 

 

A Kreatív 2018/01-02 száma 1290 forintért kapható a lenti újságosoknál. Ha inkább postán rendelnéd meg ezt a számot, előfizetnél magadnak vagy a cégednek, azt itt tudod néhány kattintással, online fizetéssel megtenni!


Ezekben a Relay és Inmedio üzletekben keresd a Kreatívot!

Budapest: Allée, MOM, Mammut, Hegyvidék Központ, Aréna, Savoya Park, Campona, budaörsi Tesco, óbudai és soroksári Auchan, Váci utca, Városház utca, repülőtér T2

Batthyány tér HÉV, Deák tér, Kálvin tér, Ferenciek tere, Árpád híd, Örs vezér tere, Déli pályaudvar, Klinikák, Népliget, Nyugati pályaudvar, Lehel tér, Blaha Lujza tér, Ferenc körút megállók

Debrecen (Malompark, Tesco, Árkád, vasút), Győr (Árkád és Győr Plaza), Kecskemét (Március 15. utca), Komárom (Igmándi utca), Miskolc (Tesco, Auchan), Nagykanizsa (pláza), Nyíregyháza (Korzó), Orosháza (vásárcsarnok), Pécs (Árkád), Sopron (Széchenyi tér, Tesco), Szeged (Árkád), Székesfehérvár (Alba Plaza, Auchan), Szolnok (Volán üzletház), Szombathely (vásárcsarnok, vasútállomás), Tatabánya (Vértes Center), Veszprém (Kossuth utca, buszpályaudvar), Zalaegerszeg (Tesco, buszpályaudvar)

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

A 2018 tavaszi kollekciójukat népszerűsítik a tégladobálással.

A kínai új évre készült a szpot. 

A tartalommarketing-tagozat élére.

Lépésről-lépésre mutatták be egy panel felújítását a branded content sorozatban.

Egy gyógyíthatatlan betegségben szenvedő, filmrajongó fiatalembernek gyűjtenek pénzt.

hirdetés

Digital Pharma: gyógyszerkommunikációs konferencia március 1-jén.

Digital Branding Reggeli a Google-lel március 6-án!

Toborzásaink kiegészítése LinkedIn kampányokkal. Mire jó, hogyan használható, kinek érdemes, kinek nem? Március 6., 08:30

Gyakorlati Facebook útmutató: Recrutiment branding a gyakorlatban, eszközök és lépések több és releváns jelentkezőért. Március 6., 13:00

Amit egy hr-esnek a GDPR-ról tudnia kell. Konzultációval egybekötött workshop a Deloitte szakértőivel március 8-án.

Magyarország egyik legrangosabb kreatív reklámversenye, idéntől külföldi kreatívigazgatók is a zsűriben! M+Listán pontszerzés. Nevezési határidő: 03.09.

Keressük Magyarország legkiválóbb élelmiszert és egyéb FMCG-termékeket kínáló üzleteit! Nevezési határidő: március 09.

A Magyar Instagram Körkép 3.0 kutatás eredményeinek és az Instagram legfrissebb híreinek ismertetése. Március 21., 09:00

Ismét saleskonferencia április 12-én az Üzlet&Pszichológia és a Kreatív szervezésében.

Kétnapos konferencia az FMCG és a kereskedelmi szakma legégetőbb problémáiról és kérdéseiről április 26-27-én.

hirdetés
hirdetés