Inkább Odüsszeusznak, mint Akhilleusznak tartja magát

Noha sosem tervezett előre, itthon és külföldön is mindig megtalálta a helyét. Egyre nagyobb volumenű feladatokat pipál ki, legutóbb ezt nemzetközi aranyak kísérték a szaúd-arábiai Ogilvynél. Most épp Barcelona van a soron, a DDB új ügynökségénél januárban nevezték ki creative supervisornak. A Kreatív magazin 25. születésnapi számának cikke.

Ha csak az egy kampánnyal elnyert díjak számát nézzük, akkor valószínűleg az egyik legsikeresebb magyar kreatívigazgató Nyéki Attila. Az eredményhez kellett egy külföldi kiruccanás is, a szakember két évig a szaúd-arábiai Ogilvy & Mather kreatívjait vezette Jeddahban. Visszatérő ügyfelük az IKEA, 2015-ben a svédek elérhető árait kommunikálták. Született egy egyszerű metafora (hat tubus fogkrém áráért náluk kisasztalt is vehetsz), ehhez egy letisztult vizuál, és a dubai ogilvysekkel közösen tető alá hozott kampány sorra nyerte a legfontosabb reklámos díjakat. Tavaly a New York-i Clio, a londoni LIA és D&AD szobrocskái, ceruzái mellett Cannes-ban három arany és egy ezüst oroszlánt is begyűjtöttek.

Nyéki Attila

De ebből semmi sem látszik Nyékin, aki a karácsonyi szünetben ugrott haza családjával Magyarországra, immáron az új bázispontjukról, Barcelonából. Nyugodt, fegyelmezett, közben kedvesen laza is, affektálásnak, nagyzolásnak a nyoma sincs, mikor a karrierjéről beszélgetünk. Karakteréhez illik a kék kockás inge (a nem unalmas fajtából!), a táskanélkülisége, meg az a szénsavmentes víz, amit mindösszesen rendel a kávézóban.

Most vagy soha

Mikor bő egy éve Szaúd-Arábiából visszakívánkoztak Európába – „nem akartam, hogy a két kisebbik fiam egy ilyen luxusbörtönben nőjön fel” –, Spanyolország több szempontból is adta magát. Nyéki tíz évvel ezelőtt már élt ott, spanyol nyelvtudása sem fakult fehérré. A felfutó barcelonai startupközeg is vonzotta, a legtöbbet a latban viszont az ottani közhangulat nyomta, ami sokkal közelebb áll hozzá, mint a magyar. „Itthon, ha csak végigmész az utcán, azt hallod, hogy mindenki panaszkodik, és sajnos többnyire joggal”, de a kormány „idegengyűlölő” óriásplakát-hadjáratát is nehezen vette be a gyomra. „Fontosabb, hogy a gyerekek vidáman, nyitott szemmel és szívvel nőjenek fel” – meséli, és Barcelona, ahol az önkormányzat homlokzatán óriási „welcome refugees felirattal fogadják a menekülteket”, erre jó terep. Volt benne egy most vagy soha típusú löket is: „25 éve vagyok a szakmában, ha most öt évet Magyarországon töltök, akkor utána már nem valószínű, hogy elindulok bárhova is.”

Az egyéni stílusjegyekre vonatkozó kérdést először elhárítja, mondván, egy kreatívigazgató mindig a márka stílusához igazodik, de aztán elismeri, hogy van egy alapelve: „Ha valami nem egyszerű, az nem elég hatékony.” Jó példa erre még a magyar WWF-nek készített vírusvideó, amit már az Akció360-nal rakott össze 2011-ben. A környezetvédő szervezet 1 százalékos kampányát büdzsé hiányában két pandajelmezbe öltözött fiatalemberrel és egy nyomtatott lappal oldották meg. Az egyik panda odaadta a bevásárlóközpont mozgólépcsőjénél a támogatásra felhívó lapot az arra járónak, a másik pedig a mozgólépcső tetején ugyanazt a lapot beszedte. A minimálprojekt egy aranyat és egy ezüstöt ért a Golden Drumon, és Cannes-ban és a Crestán is shortlistre került.

Az Akció360-nál 2012-ig maradt, utána egy rövid ideig tanácsadó minőségben részt vett az Umbrella projektjeiben is, de akkor már külföld felé kacsingatott. Már ebben az időszakban is nagyon érdekelték a tech-újdonságok, a startupok világa. „Azok a módszerek, amelyek a startupvilágban elterjedtek, egyre inkább beszivárognak a nagyobb cégekhez és a kommunikációba is” – véli. Szerinte főleg projektek előregörgetésének módját, az agilis fejlesztést lehet a startupoktól tanulni. Az újfajta munkaszervezésről felszedett tudását aztán Szaúd-Arábiában kamatoztathatta 2013-ban. „Első körben a káosz felszámolása volt a feladatom” – mondja. Közvetlenebbé tette a cégen belüli kommunikációt: márkaalapú, horizontális csoportokat hozott létre, amelyben a kreatívon át az accountig az ügyfél is benne volt. „Elég jól sikerült, két év alatt 28 százalékkal nőtt a forgalmunk, mi lettünk a második legnagyobb iroda a hálózatban Dubai után” – nyugtázza Nyéki.

Tavaly, amikor már elég volt a Közel-Keletből, és kontinenst váltva Barcelonában landolt családostul, először csak a helyszín volt meg, nem a munkát követte. Startupmentorként helyezkedett el másodállásban, ideje javát pedig a reklámos szabadúszás tette ki. Helyi kreatívigazgatókkal is felvette a kapcsolatot, mígnem ősszel fix munkát ajánlottak neki. A DDB tavaly megnyerte a Seatot, a feladatra pedig egy külön ügynökséget is felhúztak: a C14TORCE közel 120 munkatársa fog a márka globális kommunikációján dolgozni a katalán városban. Nyéki mint creative supervisor szállt be most januárban a csapatba, amit azért is vár izgalommal, mert az első néhány hónapban a DDB globális chief kreatívigazgatója, Amir Kassaei személyesen vezeti a céget. „Ilyen nagy-ágyúkkal pedig nem gyakran van lehetősége az embernek együtt dolgoznia.”

A personal branding másfelől nem izgatja. A Pannon GSM – Az élvonal szókapcsolat az ő fejéből pattant ki, de a ténytől, hogy a még ma is az egyik legismertebb szlogent (holott már a cég neve is teljesen más) ő alkotta, egyáltalán nem alél el: „az egész reklámszakma azért is vonzott, mert a munkáidat látják, mégsem tudják, hogy ki vagy” – mondja. Hozzáteszi, hogy a kitalált mondatokkal járó felelősséget ellenben nagyon is komolyan veszi: mély nyomot hagyott benne, amikor kisgyerekek egy tévéműsorban kórusban kezdték el énekelni egy csokimárkának írt rapszövegét. (És megnyugodva konstatálta, hogy semmi magyartalan nincs benne.)

Nyéki az írással, szövegekkel mindig is jó kapcsolatot ápolt, és bár édesanyja, Rapai Ágnes költő, szépírással sosem kacérkodott. Munkaidő után még blogot ír szívesen, jelenleg a Linkedinen osztja meg a kommunikációs stratégiával összefüggő gondolatait és olvasmányélményeit. „Hobbim? Beszélgetés barátokkal, meg az olvasás” – mondja. Pár éve elvégzett egy online egyetemi kurzust is, amelyen az ókori görög hőskultuszt és történetmesélést elemezték. Magát inkább Odüsszeusznak, mint Akhilleusznak tartja, az utazás egész életében fontos volt. „Ha az Iliász állna hozzám közelebb, gondolom, nem mozdultam volna el Magyarországról, hogy a hazai reklámos harcokból ne maradjak ki, de engem a hatalom sosem érdekelt. Inkább a kaland, és ebben a feleségem remek partnernek bizonyult.” 

Nyéki Attila mini cv

A vendéglátóipari főiskola reklám szakiránya után a Lintasnál, accountként kóstolt bele először a reklám világába, de pár hónap után átkérte magát a kreatívokhoz. Aztán huzamosabb ideig a Young & Rubicamnél állomásozott, senior copywriterből 1998-ban nevezték ki kreatívigazgatónak. A váltások kapcsán az ügynökségi csapatmunkát emeli ki, hogy ott szeretett lenni, ahol az ügyfélkapcsolati vezető és a kreatívigazgató jól kijött egymással. A Teamnél Bruckner György például ilyen társa volt. Mások mellett a Westel és ABN Bank márkákon dolgoztak együtt, de legnagyobb sikerüket egy Pöttyös Túró Rudi alsónadrágos újrabevezető szpotjával érték el.

Innen az Edisonhoz vette az irányt, majd egy évig a saját cégébe dolgozott haza Spanyolországból. Tovább nem is tervezte, hogy kint marad, így a Grey ügyvezető igazgatójának hívása éppen jókor érkezett. Kiss Viktóriával még a Lintasos időkből ismerték egymást, Nyéki a jó csapatmunka felől megint nem aggódott. Ismert közös munkájuk a Groupama Biztosítónak készült home-videó stílusú, low-budget reklámfilm, amellyel több hazai díjat is elnyertek, de az Allianznak és a Vodafone-nak is szállítottak nagy kampányokat.

Ez a cikk a Kreatív 25. születésnapi lapszámában jelent meg. Nyomtatva sokkal jobb olvasni, ráadásul ott még sok ilyen cikk van mellette! A szülinapi számból itt rendelhetsz online. 

  

 

Kandó Eszter
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!