hirdetés
hirdetés
hirdetés

I szív Hivatalos Közlemény

Egy hete közöltük Kaszás György véleményét, ami a közterületi reklámok korlátozásáról szólt. Pénteken a közterületi médiások szövetségének közleménye jelent meg. Kaszás György további kérdéseket fogalmazott meg.

hirdetés

Egy vallomással tartozom. Nagyon szeretem a hivatalos közleményeket. Ellenállhatatlanul vonzanak. Kamaszkoromban gyűjtöttem őket, és azzal csábítottam fel magamhoz a lányokat, hogy nézzék meg a kollekciómat. Azóta is vadászom a hivatalos közleményekre, és amit csak lehet, elolvasok közülük. Ami nagyon tetszik, azt többször is. A barátaim a születésnapomra is mindig hivatalos közleményekkel lepnek meg.

Most azonban az MKMSZ hivatalos közleménye (Magyar Közterületi Média Szövetség - A szerk.) nyomán kissé megkavarodtam, bevallom.

Azt tudom, hogy ez a hivatalos közlemény biztosan átgondolt, és a szakma érdekeit képviseli. Tehát az én felfogóképességemmel van valami, amikor az erről a hivatalos közleményről szóló tudósítás olvastán számos kérdés tolul fel bennem. És, minthogy a közlemény felbátorít, hadd tegyem fel őket!

Kijelenthető-e a MKMSZ szerint, hogy dezinformált a HVG, a Napi Gazdaság, a Világgazdaság Online stb. a 8 -10 százalékkal? 

Ha mindenki tévedett (azok is, akik ezen orgánumok kapcsolódó tartalmai alapján alkottak szakmai véleményt), és ezt jól látta, akkor miért csak a törvény kihirdetése után két héttel szólalt meg az első outdoorszakmai tömörülés? Másként fogalmazva: Megengedhető-e a két hetes reakcióidő egy ilyen témakörben, amikor vezető orgánumok sora interpretál rosszul a véleményünk szerint?

Egyébiránt egy szakmai érdekvédelmi szövetségnek nem kellene harcolnia, de legalábbis azonnali állásfoglalásban kiállnia minden, a tagjai és ügyfelei számára káros forgalomölő politikai/törvénykezési restrikció ellen?

Nem kellene egy kommunikációs szakmai érdekvédelmi szövetségnek egy ilyen esetben nyilvánosan számon kérnie az érdekelteken a gazdaságélénkítés választási ígéretét? Egy olyan helyzetben, amikor például a köztéri reklámpiacnak az elmúlt években a válság miatt /is/ százalékban kifejezve dupla számjegyű zsugorodást kellett elszenvednie? (Hacsak nem dezinformált korábban erről az MRSZ és több szakmai orgánum.)

A „csak” 2 százalékos össz-szakmai szintű forgalomcsökkenést okozó politikai restrikció nem gond egy szakmai érdekvédelmi szövetség szerint? Ebben az esetben hány százaléknál húzódik a már elfogadhatatlanság határa a szakmai érdekvédelmi szövetség szerint? 3? 4? 5? 50 százalék?

Vajon a „csak 2 százalék” - a hivatalos közlemények hű olvasója számára határozottan beletörődőnek, s ezzel támogatónak tűnő - reakciónak nincs-e negatív hatása az amúgy is hatalmas bajban lévő reklámszakma egészére, esélyeire egy újabb, hasonló színvonalú törvényalkotási eset kapcsán?

A közlemény betűje és szelleme hogyan vág egybe az MKMSZ honlapján a szövetség öndefiníciójának következő részleteivel, miszerint: „A Magyar Közterületi Média Szövetség célja, hogy /…/ mozdítsa elő a közterületi reklámozás területén tevékenykedők érdekeinek egyeztetését, képviseletét és védelmét /…/ Főbb üzeneteink a szakma és a reklámfogyasztók felé: /…/ A köztéri reklám a magyar gazdaság része, a köztéri reklámozók a gazdasági élet nélkülözhetetlen szereplői. A Szövetség erősíti a kereskedelmi szólásszabadságot, annak érdekében, hogy a magyar fogyasztók tájékoztatása ne csorbuljon, és a Magyarországon kereskedő termelő cégek üzenetei időben és térben pontosan eljuthassanak célcsoportjaikhoz."?

Hogy magyarázható meg a reklámozóknak, akik marketingkommunikációs céljaik miatt az utak mentén az eddigi módon szeretnének hirdetni, az a szövetségi álláspont, hogy hirdessenek inkább városban?

Valóban megnyugtatja az ügyfeleket és a szakmát, ha egy szakmai érdekvédelmi szervezet a szakma egy részének érdekeit – a kisebbeket és az érintett családokat – deklaráltan negligálja? És, hogy e tárgyban nem tartja korábbi nyilatkozatát?

Tényleg hihető az a szakmai érdekvédelmi szövetségi megnyugvás, hogy habár most pont leszart minket az előkészítéskor a döntéshozó politika, de azt ígérte, hogy legközelebb majd nem? Nem szánalmas ez?

Nem emlékeztet ez az egész ama bizonyos József Attila nevű copywriter által megfogalmazott „fortélyos félelem igazgat”-ra?

Mondom, odavagyok a közleményekért. És néha a közleményektől.

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Hozzászólások (5 db)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 
#
félreértés ne essék, Kaszás György ezen írása renben van, sőt! jogosan teszi fel a kérdést az MKMSZ szakmai és érdekérvényesítő mivoltával kapcsolatban. amire
utaltam, az inkább az ujjagyúság című írás, ami gazdasági properítást említ, utalva a törvény által érintett 8-10%-ra. ezen a ponton kérdés az illegális táblák
eltűrt megléte, mivel ezen táblák jelentős része nem állja ki a törvényesség próbáját, tehát nem oké ezen táblák gazdasági hatásaival foglalkozni.
rend ezen a téren nem lesz, mert egyelőre ez senkinek nem érdeke, amit a törvény szolgál, az az egyik oldal, másik oldal aktuális harca. álszentség lenne nem látni,
hogy mely cégeknek hátrányos ez a módosítás, illetve az is beszédes, hogy az MKMSZ kiknek, milyen érdekekeit képviseli. amilyen a "szakma" olyan az érdeképviselete. és
valóban, sok mindenről lehetne még e témában beszélni....
#
Szerintem nem baj, ha kevesebb közterületi reklám van. Külföldön sok helyen sokkal kevesebb van, pl. Skandináviában alig látni. Látni helyettük az épületeket, fákat,
stb. És a magyar plakátok, óriásplakátok nagy része igénytelen, vizuális szomorúság. Lehetne kevesebb. A reklám úgyis átmegy a webre, ott lehet több.
válasza hozzászólásához
#
Az illegális táblák létén túl még számtalan létező szakmai és nem szakmai gond, "anomália" kihagyását számon lehetne kérni Kaszás Gyuri megszólalásain, de úgy
gondolom, nem érdemes, mert tévútra vinne (és belefulladnánk a részletekbe!). Én őt olyan szakembernek ismerem, akit legalább annyira felháborít a "szakma" inkorrekt
viselkedésű "vadhajtásainak" létezése (azaz a szakma önarculcsapása), mint az "ujjagyúság". Azonban itt, ezen a fórumon -többek közt a helykorlátok okán is-
kénytelen volt a szűk lényegre koncentrálni.
Ez pedig egyrészről a probléma szakmaszerű törvényi megoldása helyett bevetett szimpla,"hübelebalázs ellehetetlenítés", másrészről pedig a szamkmai érdekeket
állítólag "kivont karddal, utolsó csepp vérig" képviselő szervezet, "szövetség", legalábbis furcsa hivatalos közleménye, hozzáállása. KGY erre a lényegre
összpontosított, talán pont azért, hogy gondolatébresztő legyen, további átgondolásokat, vélekedéseket, hozzászólásokat generáljon - azaz felébressze a szakmai
közgondolkodást (ami azért lássuk be, többet ér, mint a folytonos sírás-rívás, begubózótt, öncélú méltatlankodás, folyton másokat okoló "magánmorgás"!).
Nem Kaszás Gyuri fogja a gondokat megoldani, ő csupán nem bírt ezek mellett elmenni szó nélkül, mint tettük azt mi, többiek oly sokan (ki-ki okolja meg magának!)! Mi
csöndben "belenyugodtunk", hogy már megint hoztak egy törvényt (ahogy szokták...), de majd valahogy "megoldjuk okosban" (ahogy szoktuk...). Ő meg a nevét vállava, tisztán
szakmai alapon "fölhorgadt", rávilágítva arra az egyszerű tényre, amit azután a kiváltott vélemények is visszatükröztek: hogy tudniillik ez így, ebben a formában
továbbra sem a valódi megoldás (sem a "hatalom", sem a szakma részéről!), csupán egyszerű "továbbdagonya"!
És én ezért értek maximálisan egyet KGY-val: beszélni kell végre a közös dolgainkról, nyíltan, higgadtan, szakmai alapon, érvekkel kritizálva, egyszersmind kellő és
jogos önkritikával szemlélve magunkat és a reklámszakmát is. (Mert mi magunk is vastagon benne vagyunk abban, hogy ide jutottunk - folytak már erről polémiák itt a
Kreatív fórumain is korábban. De lassan be kell látni, a "duma", a jópofa kommentelés korszaka véges, ideje a cselekvésnek. KGY csupán a gondolatébresztő, megoldani
nekünk kell a saját problémáinkat - Ébresztő reklámszakma!)

Abban teljességgel egyetértünk, hogy "természetesen a törvény sem ezt a problémát kívánta rendbe tenni", pont ezért "horgadtunk fel" jópáran, mondván a szimpla
tiltás ostobaság, mert nem hoz eredményt, ha minden egyéb (az egyenlők között "egyenlőbbek" léte marad a régiben...).

Ezért mondom én is, továbbra is rendíthetetlenül, hogy nem ellehetetleníteni kell egy szakmát egy-egy újabb rendelkezéssel, hanem először is a meglévő
jogyszabályokat mindenkivel(!!!) következetesen betartatni, ezenközben lefolytatni a szükséges (negyedszázada mindeddig elbliccelt...) szakami konzultációkat, megkötni
azon kompromisszumokat (közhatalom és szakma között...), amelyekre végre épülhet egy valóban optimális szabályozás. Erre alapulva megalkotni azt az áttekinthető
reklámtörvényt, ami azután a jelenlegi igen szövevényes, bonyolult (különösen igaz ez a közterületre, amit "jogszabály hegyek" szabályoznak, mégis tele van
"törvénytelenségekkel"...) szabályozás helyébe lépve tiszta vizet önt a pohárba. Ennek a "tiszta víznek" persze az a záloga, hogy a mindekori hatalom lészen majd oly
bátor, hogy MINDEKIvel következetesen betartatja a rendet, az összes kiskapukat jól bezárja, és szigorúan szankcionál minden "betörőt" (a kis besurranó tolvajt is, meg a
nagyrablót is...)!

A jelenlegi "illegális eszközökkel" teli káosz pontosan azért jöhetett létre (és burjánozhat parttalanul...), mert "oldaluralomtól" függetlenül a szabályokra fittyet
hányók között mindig ott voltak a "mieink" is, akiket meg ugye mégsem "bántunk komolyan"! Azután fordult a szél, és mások lettek a "mieink". És "valakik" mindig
"elintézték az ügyet", ha kellett. Ilyen dagonyában mit várunk? Persze, hogy mindenki a zavarosban halászik!
Hát ennek kell a végére járni -mindenkinek a maga helyén-, ennek kell végre véget vetni! Nem pedig azt elhinni és elhitetni, hogy majd a távolságok és a
felületméretek bármilyen léptékű meghatározása hozza meg a megoldást. Az még akkor is csak a valódi problémamegoldás egy kicsiny szeletkéje, ha szakmailag
értelmezhető (azt meg ugye senki nem gondolja komolyan, hogy az úttól 50-100 m-re, max. 4 m2-en majd "tolonganak" a hirdetők? Persze nem tilos... csak erősen kérdéses...).

Annyit azért még hozzátennék, hogy én magam sem vagyok híve az utazás közben a látképet rontó "összerendezetlen" táblahalmaznak. De anélkül, hogy ismételgetni
kezdeném önmagamat: a megoldás az egységes, szakmailag működő szabályozás (hol, hogyan, mekkora méretben, milyen formában? - hogy az még működő közterületi
hirdetés lehessen...), és a szabályozás kőkemény, "pártatlan" betartatása, kibúvók nélkül. Akkor rend lesz, akkor lesz rend az ország, a vidék, a határ látképében
is - és felsejlik tán végre a látóhatár, a jövőkép is...
#
Részben értek egyet.
mindkét megnyilatkozás elfelejti megemíletni a nem kis számban létező illegális táblák létét, azok sorsáról nem szól senki, természetesen a törvény sem ezt a
problémát kívánta rendbe tenni.
a szerző említést tesz az MKMSZ honlapján található videokról.
elszomorító volt meghallgatni a piacvezető cégcsoport vezetőjének előadását. ha ez a cég annyira innovatív, mint az előadás, akkor nem látszik túl fényesnek a
jövő....
#
Mélységesen egyetértek.
Pedig én egy bunkó vagyok, aki általában szándékosan nem ért egyet semmivel.

Kárpáti Márton, az Index egyik volt főszerkesztő-helyettese alapított új médiacéget.

Augusztus 17-től kapható Szeged első független hírportáljának, a Szegeder.hu-nak az első nem online kiadványa. 

A provokatív ökológiai találkozót Nógrád megyében tartják.

Pais Mónika került a budapesti multifunkcionális kompetencia központ élére – írja közleményében az alkoholos italokat gyártó és forgalmazó vállalat.

Részleges fizetőkapuval is terveznek, ami mögé exkluzív anyagokat szánnak.

hirdetés
hirdetés

Meg akarsz tanulni gyilkosan jó álláshirdetést írni? Tarts velünk szeptember 10-én online, a „Kreatív álláshirdetés” workshopon! Előadó: Földi Miklós Dániel, reklám- és neuropszichológus Minden résztvevőnek exkluzív ajándék: ingyen hirdetési lehetőség, ingyen szövegezés

Mentes-M Díj 2020-ban is! Idén is keressük a legkiemelkedőbb minőségű mentes termékeket hazánkban! Nevezési határidő: 2020 augusztus 31.

A HRKOMM Award célja, hogy díjazza a Magyarországon futó, munkáltatói tevékenységhez kötődő különféle kampányokat, kommunikációs aktivitásokat. Pontszerzés a PR Toplistán! Nevezési határidő: 2020. szeptember 4.

Jelentkezzetek új versenyünkre, hogy megmutassátok, a CSR-ral valóban lehet jót tenni! Bármilyen Magyarországon tevékenykedő vállalat jelentkezhet. Nevezési határidő: 2020. november 6.