hirdetés

Az Uniomedia és a pr-elit mind stabilabb a pontversenyben

Még jobban be van betonozva az élboly, sőt az egész PR Toplistán mintha még kevesebb lenne a változás az elmúlt évekhez képest. Apró mozgások azért vannak. 

hirdetés

Az Uniomedia zsinórban ötödször nyerte meg a PR Toplistát, ami egyben azt is jelenti, hogy rajta kívül azt, a lista indulás óta nem nyerte még meg senki más. Az ügynökség, illetve a róla szóló portré került épp ezért a Kreatív első 2019-es lapszámának a címlapjára is.

Amúgy nem sok változás látszik az idei PR Toplistán. Tavaly az azt megelőző évhez képest még minimális mozgás volt az élbolyban, az ACG Pro és a Café PR váltották egymást a második és a negyedik helyen, de most egy az egyben azonos az első négy helyezett sorrendje – amivel tulajdonképpen csak annyi történt, hogy a 2014 óta szinte változatlan dobogó (Uniomedia-Café-Noguchi) mellé az ACG pr-osztálya bebetonozta magát a negyedik helyre. Sőt, ha azt vesszük, hogy az influencerekkel nagyokat villanó Adamsky épp olyan nyomtalanul tűnt el a listáról, amilyen látványosan tavaly felbukkant rajta, akkor igazából a Republic PR tavalyi hatodikról az idei ötödik helyre való feljövése is az elitügynökségek listás stabilizálódását mutatja.

Ami viszont a kommunikációs csatornák, eszközök, szervezeti egységek sokszor megidézett, vitatott, megfejtett összefonódását, keresztirányosan történő területfoglalását illeti, tanulságos azt látni, hogy először került a PR Toplistára a médiaügynökségek listáján az első helyen végző Wavemaker, illetve az alapvetően kreatívügynökségként működő Greenroom. Mindkettő helyezett az M+ Listán is (10. és 14.), mint ahogy egyébként az Uniomedia is (9.), illetve ahogyan állandó szereplője a pr-listának (idén 9.) a Mito is, amely évről évre feljebb végez az M+ Listán – idén a második lett.

Kevésbé látványos fejlemény, ám fontos, hogy a Sakkom két év után visszakerült a listára, nem függetlenül attól, hogy klasszikus pr-ügynökségként először elemezte itthon kampány formájában és szakmai szempontból a sokakat lázban tartó influencer-jelenséget. Illetve egy év kihagyás után tért vissza a listára a DeepInsight, amely tavaly egyedüli magyarként nyert a Sabre Awardson.

Visszatérve az élbolyra: ott annyi változás még van a tavalyihoz képest, hogy az Uniomedia előnye csökkent. Mind a pályáztatott kampányok számában (21 helyett 16), mind pontszámban (a két és félszeres helyett „csupán” közel kétszeres az előny a másodikhoz képest) eleve több mint tíz százalékkal kevesebb pontot szerzett, mint tavaly. A Café PR eggyel kevesebb kampánnyal közel másfélszeres pontot ért el magához képest, a Noguchi pedig 8 helyett 5 kampánnyal ért el ugyanannyi pontot. Nincsenek idén egypályázatos helyezettek, ebből a szempontból is összébb húzódott a mezőny, az ACG Pro esetében azonban látványos, hogy nekik volt az Uniomedia után a második legtöbb pályázott kampányuk.

Hogy ezekből milyen további trendek olvashatók ki, arra érdemes jövő ilyenkor visszatérni.

MÓDSZERTAN

A Kreatív PR Toplistára felkerül minden olyan ügynökség, amely döntőbe jutott vagy helyezést ért el az értékelt hazai és/vagy nemzetközi PR-versenyeken. A shortlistes/bronz/ezüst/arany/grand prix (év díja) pontarányok egy-egy verseny esetében: 0,5/1/2/3/4.

Ha egy alkotás ugyanazon versenyen grand prixt és egy kategóriagyőzelmet is kapott, akkor csak a grand prix pontszámot kapja meg. Ha több kategóriagyőzelme van egy kampány elemeivel, akkor grand prix esetén csak egy kategória fődíjért járó pontszámot nem számítunk bele.

A tárgyévben az összes listázott versenyen a döntőig eljutott munkák számosságát külön pontszámmal értékeljük. Mindezt azért, hogy a listában tükröződjön az, ha egy ügynökségnek egy évben több munkával is sikerült kiemelkedően kreatívat alkotnia. Egy kampány vagy kampányelem több kategóriában való indítása ebben a pontszámban egy munkának számít.

A Prizma és más hazai versenyeken kapott „Év ügynöksége” elismerésért nem jár külön pontszám a Kreatív PR Toplistán, mivel azok a versenyeken elért többi eredményből számítódnak.

2019-től amennyiben egy pályázó ügynökségnél társpályázó pr-ügynökség is meg van jelölve, az elért pontszám összege a nevezéskor leadott, nevezési űrlapon megjelölt százalék alapján oszlik meg a megjelölt ügynökségek között.

 

Puskár Krisztián
a szerző cikkei

(forrás: Kreatív Online)
hirdetés
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!