hero
Nagy Zsolt 2021. szeptember 27. 14:29
Vödörből öntik a pénzt a politikusok a facebookos hirdetésekre
A Fidesz és az ellenzéki összefogás tagjai is bőkezűen etetik az algoritmust.

Nehéz ma úgy megnyitni a Facebook hírfolyamot, hogy ott kapásból ne valamelyik párt üzenete fogadja a felhasználót. Véletlenekről szó sincsen, az ellenzéki előválasztás miatt és a 2022-es parlamenti választásokhoz napról napra közeledve a hazai politikusok úgy döntöttek, hogy itt az ideje begyújtani a rakétákat. 

Az Átlátszó megpróbálta feltérképezni, hogy kik milyen összegben költenek hirdetésekre, ám az eredeti elképzelést nem tudták átvinni, mert túlságosan követhetetlennek bizonyultak a pártok tagszervezetei, azok szimpatizánsai és magánszemélyek által fizetett hirdetések. A megoldás az lett, hogy csak a politikusok  ezen belül is csak az országos politikusok Facebook-oldalára koncentráltak. Azt írják: ebbe a kategóriába sorolták "a parlamentben ülőket és az oda igyekvőket, tehát a jelenlegi képviselőket, az előválasztáson résztvevőket, és amennyiben tudjuk, úgy az ellenzéki körzetek fideszes indulóit, illetve, ahol a Fidesz cserélt, az új aspiránst). Országos politikusnak tartjuk még a kormánytagokat (minisztereket és államtitkárokat), akik közülük nem valódi politikus, szakmai, háttér feladatot lát el, az nincs is fenn hivatalos oldallal a Facebookon. Idesoroltuk még az EP-képviselőket, a megyei jogú városok és a fővárosi kerületek polgármestereit.) 

 A vizsgált időszak 2019-től 2021 szeptemberéig tart, azóta a számok kicsit változtak, mindenesetre az Átlátszó adatai szerint ezek a politikusok öntik a legtöbb pénzt abba, hogy megjelenjenek a Facebookon.

A portál elemzése szerint az, hogy ki mennyit költ a Facebookon, nincs összefüggésben azzal, hogy a választáson hányan szavaznak majd rá, sőt, arra is emlékeztettek, hogy Nyugat-Európában a politikusok nem is szoktak  a közösségi médiában hirdetni, így tulajdonképpen ennek a hatalmas pénzégetésnek nem sok értelme van.