hero
Kreatív 2022. január 21. 06:07
Senki sem tudja, mi történik a színpadon a következő másodpercben
Nagy Nikolett, a Positive Adamsky senior PR-ese a Recharge-ban!

Most hétfőn életmentő szívműtétet végeztem, mert a főorvos részeg volt. Múlt héten egy ismeretlen univerzumba csöppentünk, ahol a levegő cuppogósan zselés volt, mi pedig csápos, idegen lényekként úgy húztuk magunkra az emberi kinézetet, mint valami kezeslábast. Azelőtt az elérhetetlen üveghegy-anyukaként jelentem meg, akinek a munkája a minden, a gyerekeit pedig folyton csak kritizálja. Korábban Buldózernek hívtak, egy aluljáróban éltünk a haverommal Mongúzzal és egy sor klasszikus bűncselekményt követtünk el ketten.

Nagy Nikolett / Fotó: Tóth Ilona

A Fórum Színházi Közösség Impró csapatában az alkalmazott színjátszás módszereit (drámapedagógia, fórumszínház, improvizáció) használva rögtönzött jeleneteket alkotunk. Ahogy a próbákon, úgy az előadásokon sem tudjuk, mi fog történni a következő másodpercben. Van egy formai keret, de a jelenetek mindig a közönség bevonásával, a nézők ötletei alapján születnek meg. Jelenleg az RS9 és a Budapest Jazz Club színpadán játszunk, az utóbbiban legközelebb február végén lesz előadás.

Az improvizációs színháznak két fontos szabálya van. Az egyik, hogy derüljön ki viszonylag hamar, hogy kik vagyunk, hol vagyunk és mit csinálunk. A jelenet kezdő másodpercei kulcsfontosságúak: észben kell tartanunk a közönség ajánlatait, figyelnünk kell a másik játszó legapróbb rezdüléseire és persze a zenei ajánlatra is. Amint elindult a jelenet, bejön a képbe a másik fontos szabály, az “Igen, és...”. Ez annyit tesz, hogy a játék során többnyire fogadjuk el egymás ajánlatait és menjünk azzal, ami ott és akkor történik a színpadon. Biztos megvan az az Office rész, mikor Michael elmegy egy impró estre, de teljes diszharmóniában van a többiekkel, mert minden jelenetben kizárólag fegyveres akcióhős akar lenni. A mi csapatunkban nyolc imprós, két tréner és egy zenész dolgozik együtt. Mára már nagyon összeszokott a társaság, ezzel együtt is azt gondolom, hogy a jó impró alapja az egymásra figyelés: közösen festünk fel egy helyszínt, hozunk létre egy viszonyt, alakítunk bonyodalmat. Egy hidegebb pillantást, váratlan arcrándulást is észre kell vennünk a másikon, miközben játszunk.

Fotó:Juhász Éva

Éppen ezért a rugalmasság és a kreatív rögtönzés képessége is elengedhetetlen, hiszen percről-percre változhat, hogy egy megkeseredett cba-s pénztárost vagy a Szent Péter téren beszédet mondó pápát játszod. A tréningek folyamatosan fejlesztik a helyzetfelismerést, a döntési képességet és a dramaturgiai érzéket. A gyakorlatok nagy része a verbalitásra, a történetmesélésre, valamint a testtudat-fejlesztésre is fókuszál. Mivel nem használunk kellékeket, így a jelenetekben mindig törekednünk kell a könnyed és kifejező mozgásra. A közös játék terápiás jelleggel is bír, az imprós technikák és a művészi kifejezőeszközök elsajátítása mellett önismeretet is tanulunk. Az ügynökségi munkám mellett saját projektként sokat foglalkozom önismeret-fejlesztéssel, coachinggal, ennek ellenére imprózás közben újra és újra meg tudok lepődni azon, hogy hogyan működik az agyam, mit hív elő bennem egy adott karakter, egy helyzet, egy jelenet.

Fotó:Juhász Éva

Ezt az őrült, játékos világot nem cserélném el semmi másra. Feltölt, kikapcsol és elképesztően szórakoztató. Az impró nekem nem csak színházi forma, hanem szemléletmód is: odafigyelésre, beleérzésre és a pillanat megélésére tanít.