hero
-fi- 2021. július 16. 10:11
MRSZ-elnök: a márkák öncenzúrájához vezethet a pedofiltörvény homályos szövegezése
A Magyar Narancs legfrissebb, csütörtökön megjelent száma hosszabb cikket szentelt a homofób passzusokkal bővített pedofíliaellenes törvény körüli jelen állásnak, amelyet önmagában is ajánlunk olvasásra, a Kreatív szempontjából fontos passzust viszont Gulyás János, a Magyar Reklámszövetség elnöke hozta, amikor a törvény reklámokat érintő potenciális hatásáról kérdezték.

Gulyás szerint a törvény pongyola megfogalmazása rengeteg technikai kérdést vet fel, “teljes homályban hagyott minket a törvényalkotó” - fogalmazott a Narancsnak. Elmondta: az egész törvény mérhetetlenül káros, egyrészt azért, mert a márkákat a legbiztosabb megoldásokra és öncenzúrára sarkallja.

"Például, ha egy coming outolt közszereplő egy sörreklámban átölel egy másik férfit, az kimeríti a homoszexualitás megjelenítését? Ha ezt nem lehet a törvények alapján egyértelműen eldönteni, a márkák inkább más celebeket fognak szerepeltetni, ugyanis a reklámügynökségek vállalják a megrendelő felé, hogy megfelelnek minden szabályozásnak. De például a Pride-hónap hirdetésére egy újságban ki kellene tenni a 18-as karikát? Nincs semmilyen szabályozás arra, ezt hogyan kellene feltüntetni" - magyarázta az MRSZ elnöke a lapnak.

Gulyás azt is hozzátette, hogy bár a törvény értelmében minden reklámot el kell látni korhatár-besorolással, erre semmilyen előírás vagy ajánlás nem létezik, és úgy gondolja, hogy a közeljövőben nem is lesz. A reklámipart a Gazdasági Versenyhivatal és a fogyasztóvédelem ellenőrzi (illetve bizonyos tekintetben az NMHH - a szerk.), akiknek viszont nincs jogszabály-értelmezési kötelességük, és jellemzően állampolgári panaszok alapján indítanak eljárásokat.

Gulyás arra reagálva, hogy a törvény a homoszexualitás és nemváltáson átesett emberek bemutatását “felnőtt” tartalomnak minősítette, azok megjelnítését még a társadalmi célú reklámok esetében is megtiltotta, így fogalmazott: "a szexuális kisebbségek kirekesztése a tömegmédia műsoraiból éppen azt a felelősségteljes és sokszínű emberábrázolást akadályozza, amely lehetővé teszi a világ és a benne élő emberek változatosságának bemutatását, hozzájárulva a negatív sztereotípiák megszüntetéséhez".