Fülöp István 2021. március 23. 15:28
Kötelezővé teszi a személyre szabott hirdetések elfogadását a TikTok

Váratlan lépéssel rukkolt elő a kínai ByteDance tulajdonában álló TikTok, amikor múlt hét végén bejelentette: április 15-ől kötelezővé teszi a perszonalizált reklámok megjelenítését a felhasználóinak – írja a Vox. A jelen felállásban a user beállíthatja, hogy nem kér a személyre szabott reklámokból, amit a TikTok az összes fellelhető saját adataiból állít össze – vagy ahogy a cég fogalmaz, a felhasználó érdeklődése, tehát a platformon mutatott magatartása alapján.

Akik azt választották, hogy csak általános reklámokat kapjanak, az alábbi üzenetet kapják a TikToktól:

Ebben kifejtik, hogy az oldal azért ingyenes, mert reklámokat jelenítenek meg, és április 15-től az is személyre szabott reklámokkal fog találkozni, aki ezt nem akarja. Biztosítanak mindenkit, hogy ezt követően tovább finomíthatja, hogy milyen hirdetésekkel találkozzon. Magyarul: a TikTok akkor is követi és felhasználja aktivitásunkat a platformon, ha ezt egyáltalán nem akarjuk. Az egyetlen valódi lehetősége a usernek az, hogy kikapcsolhatja, hogy a TikTok a külső reklámpartnerei által felhasznált adatok alapján szolgálja ki a hirdetéseket (magyarán az app így csak 1st party adatot használhat fel).

Az egész alól az Európai Unió tagországai az egyetlen kivételek, itt az EU-s adatvédelmi törvény, a GDPR miatt a cég kénytelen továbbra is a felhasználók beleegyezését kérni, hogy a személyes adatokat felhasználhassák.

With my mind on my money

A TikTok a Recode nevű techportálnak (a Recode és a Vox testvérlapok – a szerk.) küldött közleményében a szokásos semmitmondó üzeneteket helyezte el: fontos, hogy felhasználóinknak igazán kreatív megoldásokat szállítsanak, transzparensek lesznek eközben és tisztelik a felhasználóik biztonságát.

A hirdetők akkor kezdtek el özönleni a TikTokra, amikor Donald Trump, aki azzal riogatott, hogy kémkedés vádja miatt betiltja a TikTokot az Egyesült Államokban, elvesztette az amerikai elnökválasztást. Ezek a hirdetők pedig egyre többet költenek a perszonalizációra, így ha a felhasználók ezt kikapcsolják, a TikTok sokkal kevesebb pénzt tud csinálni. Azzal, hogy ezt kötelezővé teszi, pedig sokkal többet. 

Ez persze semmiben sem különbözik attól, amit a nagy amerikai riválisai tesznek: a Facebook (valamint a hozzá tartozó Whatsapp és Instagram), a Twitter vagy a Snapchat ugyan lehetővé teszi a külső partnerek adatgyűjtésének leállítását, de a felhasználónak semmilyen beleszólása nincs abba, hogy a platformok használata közben keletkező adatokkal mit kezdenek ezek a cégek. Ha a user minimalizálni akarja, hogy milyen adatait használják fel, kézzel kell kitörölni azokat az érdeklődési köröket, amiket ezek a platformok hoznak létre a böngészése alapján. Az egyelőre nem világos, hogy a TikTok lehetővé teszi-e ezt a manuális adattisztítást.

Az Apple lehet a „ludas"

A TikTok nem magyarázta külön, hogy miért van szükség erre a változtatásra, de nem lehet véletlen, hogy a bejelentés az Apple iOS operációs rendszerének azon frissítésével esik egybe, amely megköveteli az alkalmazásoktól a felhasználó beleegyezését, hogy más appokra is kövesse őt. Ez például a Facebooknak és a Google-nek fog fejfájást okozni, amely rengeteg, más alkalmazásból származó adatot használ fel a hirdetéskiszolgálás során. Ezzel nemcsak rengeteg pénzre, hanem rengeteg adatra is tesznek szert.

Mivel a cégek attól félnek, hogy a felhasználók semmibe nem fognak beleegyezni, ha erre lehetőségük van, komolyan fontolóra kell venni, hogy miként lehet ezt a tiltást valahogy megkerülni, és továbbra is hatékony, perszonalizált hirdetéseket mutatni a usereknek – ami eleve az üzleti modelljük sarokköve. Az Instagram például egy ideje olyan üzeneteket mutat, amiben arra ösztönzik a felhasználókat, hogy a „jobb élmény érdekében” engedélyezzék a jobban személyre szabott hirdetéseket az appon belül, amivel a user abba is beleegyezik, hogy az Instagram más applikációkra kövesse őt, és az ottani magatartásából származó adatokat beépítse a hirdetéskiszolgálásába.