2008. június 25. 16:44
Kapolcs - bűvészkedés névvel és pénzzel
Harmadszor nevezték át idén a 19 éve futó Balaton-felvidéki fesztivált, a „Völgyet”. Márciusban kiderült, nem Művészetek Völgye, hanem Bűvészetek Völgye lesz, most pedig már Kapolcsi Bűvészeti Napoknak hívják a rendezvénysorozatot. Az esemény költségvetését 60 millióra becsülik, de hogy ez honnan folyik majd be, egyelőre nem tudják a szervezők.
Mint arról a Kreatív Online korábban beszámolt, anyagi okok miatt idén elmarad a 19 éve megrendezett Művészetek Völgye. Márta István főszervező, a Magyar Fesztivál Szövetség elnöke úgy fogalmazott, idén az összes pályázati lehetőségtől elestek: az Önkormányzati Minisztérium és az Oktatási és Kulturális Minisztérium 50 millió forintnál nagyobb költségvetésű, kiemelt rendezvényeket támogató pályázatától azért, mert ezen a balatoni régió nem indulhat, a régiót érintő pályázaton pedig azért, mert az Európai Unió egyik rendelkezése kizárja őket. A megszokott fesztivál helyett megrendezendő, annál alacsonyabb költségvetésű (a tavalyi 197 millió forinttal szemben 144 millióra tervezett) Bűvészetek Völgyét márciusban jelentették be a szervezők. Miután kiderült, hogy az akkor megnyerhetőnek tűnő, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium által kiírt ifjúsági és gyermekrendezvényekre kiírt pályázaton sem indulhatnak, a költségvetést 60 millióra faragták, és egy jóval szerényebb volumenű, „öntevékeny” fesztivált találtak ki Kapolcsi Bűvészeti Napok néven. A vendégek „zsíroskenyérért” és útiköltségért lépnek majd fel, a programok döntő többségét a helyi önkormányzatok önköltségen igyekeznek megvalósítani. A fesztivál új, a korábbinál interaktívabb honlapján elhelyezett adománylapon keresztül magánszemélyektől is érkeztek, és érkeznek még felajánlások. Mint Márta István elmondta, még reménykednek abban, hogy – ha csak a rendezvény után is, de – nyernek öt-hat millió forintot az NKA Kiemelt Kulturális Programok Kollégiumának március végén kiírt pályázatán, illetve hogy megkapják az Önkormányzati Minisztérium turisztikai szakállamtitkárától beígért 20 millió forintos támogatást. Az állami támogatás eddig a fesztivál költségvetésének egyharmadát fedezte.

Az állami pénzek kiszámíthatatlansága miatt a szponzorszerzés is nehéznek bizonyult – tudtuk meg a szervezőktől. Az idei rendezvénysorozatot a tavalyihoz hasonlóan a Heineken, a Magyar Telekom (MT), a Margitszigeti Kristályvíz és a Bomba Energiaital támogatja, de Pallagi Anikó programigazgató közlése szerint, a pénzügyi szponzorálás töredéke csupán az elmúlt évek összegeinek. Idén a hangsúly a termékforgalmazók támogatására tolódott, akik a forgalom arányában fognak fizetni, illetve akik termékekkel segítik a fesztivált. A Szentendrei Papírgyár például a fesztivált szervező Kapolcsi Kulturális és Természetvédelmi Egylet levélpapírjait és borítékjait, a Symbol a „völgymunkások” pólóit, a Karton-Art papírbútorokat, a Ceramic Center pedig a kézművesfoglalkozásokon használt agyagot bocsátja a szervezők rendelkezésére. A Volksbank várhatóan nagyobb összeggel támogatja majd a fesztivált, és annak főtámogatója lesz.

„A szponzorok hagyományos reklámmegjelenése a Völgyben elvi okokból nem működik, mert a helyszínek nem semlegesek, hanem létező, élő falvak, amelyeket nem akarunk kitakarni hatalmas molinókkal és logókkal” – fogalmazott a programigazgató.

A médiamegjelenést az Outdoor Közterületi Reklámügynökség ingyenesen felajánlott 100-120 óriásplakátja jelenti majd, illetve Márta István mobiltelefonnal készített 38 másodperces szpotja, amelyet a főszervező reményei szerint a közszolgálati televíziókban és az Art mozihálózatban TCR-ként fognak levetíteni. (Márta István egyébként máskor is készített már a mobiltelefonjával kisfilmeket, szerinte a legolcsóbb reklám a mobilfilm, hiszen elkészítése nem kerül semmibe.) Országos terjesztésű műsorfüzet, Pesti Est és Súgó különkiadás az anyagi gondok miatt idén nem készül, az információkhoz a fesztivált megelőzően csak annak honlapján juthatnak az érdeklődők.

A Kreatív Online kérdésére válaszolva a főszervező elmondta: a névváltozásnak semmilyen negatív üzleti hozadékát nem látja, a Völgy ugyanis szerinte nem márka, és nem érdekli a kereskedelmi értéke, sem annak sérülése.

A Kreatív szeptemberi száma az előző évekhez hasonlóan foglalkozik a márkák nyári fesztivál-megjelenéseivel.