hero
Kenderessy Szabolcs 2021. június 07. 18:34
„Ragaszkodunk az alkotói szabadságunkhoz és a nézettségi adatok diktálta úthoz”
Az Exatlon Hungary a TV2 Csoport elmúlt évtizedének egyik legmeghatározóbb műsora lett. A produkció megálmodójával, Fischer Gábor programigazgatóval és a műsorvezetővel, Palik Lászlóval (aki egyben az egyik kreatív vezető is) a kezdetektől végigvettük azt, hogy az ötletből hogy lett magyar megvalósítás, és mik voltak az elmúlt évek legérdekesebb műsorkészítési aspektusai.

Ez az cikk a Kreatív hamarosan megjelenő, júniusiszámában szerepel majd. A Kickoff beszélgetésen Steiner Kristóf és Varga Sixx Attila lesz a vendégünk 10-én, csütörtök este. Éves print és online előfizetések itt.  // Az interjú Dominikán készült, a szerző a forgatási tapasztalatokról a SorozatWikin számol be.

Az Exatlonra 2018 első negyedévében először egy török partner, majd a NATPE Miami rendezvényen több nemzetközi szereplő is felhívta a figyelmet – kezdte a felidézést Fischer Gábor a Kreatívnak. Nem sokkal később megkapták a mexikói változat első részét, majd megnéztek több más nemzetközi verziót is, és elkezdtek egyre jobban hinni a formátumban. A tavaszi cannes-i vásáron meghívást kaptak a műsor helyszínére, 2018 júniusában pedig el is látogattak a Dominikai Köztársaságba, ahol elképesztő méretű nemzetközi hub és közel 1000 fős stáb fogadta őket. Ekkor forgatták az amerikai Telemondo tévétársaságnak készülő Exatlon első adását. A felvételek után elképesztő tempóban, 48 óra alatt meg is vágták a nagyszabású sportvetélkedőt. Fischeréket meghívták Acun Ilicalihoz, a formátum kitalálójához és tulajdonosához a tengerparti házába, ahol az amerikaiaknak és nekik meg is mutatták az első teljesen kész adást. Ekkor döntötték el, hogy biztosan el akarják készíteni a magyar verziót is, fél évre rá, 2019 januárjában pedig el is indult az Exatlon Hungary 1. évada.

Palik László

Így tért vissza Palik a tévézéshez

A műsor egyik nagy meglepetése a házigazda, Palik László személye volt, aki addigra már 7 éve teljesen visszavonult a televíziózástól. „Arra számítottam, hogy az Exatlon egy különleges formátum, amelynek hatalmas szerepe lesz a magyar televíziózásban és így a TV2 Csoport életében. Mindenképpen egy olyan karaktert szerettem volna, aki méltón tudja képviselni ezt a műsort. Hajdanán nagyon sokat néztem a Forma–1-et, és hallgattam Laci kommentálásával. Látva az itteni futamokat, azt gondoltam, hogy bármi történik, erre a műsorra meg kell győzni őt!” – idézte fel a programigazgató. Nagyon nehéz feladat volt, de tudta, hogyha sikerül, az sokat hozzáadhat a műsorhoz és annak hírveréséhez.

Palik László először nemet is mondott a felkérésre, de Fischer megkérte, hogy legalább nézzen bele a műsorba. Nem sokkal később újra hívta, hogy megkapta-e a linket. „A telefon kihangosítón volt, így a két gyerekem is hallotta a beszélgetést, és a nagyobbik fiam megkérdezte, hogy ez mi volt. Mondtam neki, hogy semmi, csak egy televíziós felkérés. Kérdezte, hogy mit fogok rá mondani. Azt válaszoltam neki, hogy már nemet mondtam. Erre visszakérdezett, hogy miért? Mire azt mondtam neki, hogy azért, mert nekem most azt a dolgom, hogy veletek legyek. A fiam gondolkozott kicsit, majd közölte: erre igent kell mondanod! Azt már megtanítottad nekünk, hogy kell edzeni, azt viszont még nem mutattad meg, hogy miként kell versenyezni”– meséli az Exatlon műsorvezetője. Megnézte a mexikói változat első adását, harmadnap pedig már Budapesten beszélgetett róla a programigazgatóval.

Fischer hatalmas lelkesedéssel érkezett az ebédre, de a végén Palik közölte vele, hogy ugyan lát fantáziát a műsorban, de már teljesen visszavonult a tévézéstől. Erre azt mondta neki, hogy olyan emberre van szükségük, akinek a szemében ott van a tűz. Mire a következő választ kapta. „Én már mindent elértem, amit el akartam érni, az én szememben már nincs ott a tűz, csak az emléke a tévézésnek.” Erre Fischer közölte vele, hogy biztos benne, hogy még megvan benne az tűz. Ez az elmúlt években pedig végül bebizonyosodott, és aki a három évadban benne volt a műsor készítésében, az szerinte ezt pontosan láthatta is.

„Én tévedtem, Gábornak volt igaza! Viszont ez alatt a két és fél év alatt valószínűleg többször megbánta, hogy a tűzzel játszott. Ugyanis az elején megegyeztünk, hogy mi megyünk és égetünk, ő pedig Magyarországról tüzet olt. Ezt pedig a világ vállalati kultúrájában nagyon nehéz megvalósítani. A hátországot azonban számunkra mindig tisztességesen biztosította, ami elengedhetetlen a műsor sikeréhez” – mondja most a műsorvezető, hozzátéve, hogy soha nem voltak hajlandóak alkotói kompromisszumot kötni. „Pont ezért nehéz velünk, hisz foggal-körömmel ragaszkodunk az alkotói szabadságunkhoz, és a nézettségi adatok, a számok diktálta úthoz” – tette hozzá. Az elmúlt években Gáborral is nagyon sokat veszekedtek, de a programigazgató mindig hitt benne, hogy amit ők 8 ezer kilométerről mondanak, az úgy jó, és segítette ebben őket. Fischer ezt megerősítette, és azt mondta, hogy azért vitatkoznak, mert jót akarnak, és ezek hozzájárulnak a műsor eredményeihez. „Elképesztő munkát végez az Exatlon stábja, ami valójában egy maratonfutás. Csak az idei évad alatt 5 hónapot kellett az embereknek távol lenni az otthonuktól, és sok nehézséget megélni. Ők vannak a helyszínen, ők készítik a műsort, így oda kell figyelnünk, hogy miként látják a dolgokat.” Palik itt beszúrt egy jótanácsot: „Ha egyszer valaki látja, hogy Fischer Gábor hívja, akkor azt fejben kell tartani, hogy nem rendelkezik időérzékkel. Amikor először felhívott, akkor azt mondta, hogy néhány hetet kellene tölteni a Karib-térségben. Ehhez képest az elmúlt két és fél évből több mint egy teljes évet itt töltöttem.”

Fischer Gábor stábtagokkal

Így alakulgatott a magyar formátum

Amikor 2018 végén megérkeztek Dominikára, az elején roppant nehéz volt Paliknak: ugyan elméletben tudta, hogy mit kell tenni, de a gyakorlatban ez nem működött. Ebben az időszakban minden második nap szteroidos injekciót kapott, hogy visszanyerje a hangját, és minden este ájult fáradt volt. Másfél hónap volt, mire felvette a ritmust. „Ekkor jöttem rá, hogy jó pár dolgot nem jól csinálunk. Volt egy hosszú, magyar idő szerint éjjeli beszélgetésem Gáborral. Ő meghallgatott, majd amikor lehiggadtam, újra elmondtam neki, hogy ez így nem mehet tovább. Megértette, és otthon hajnali 3-kor elindult egy mechanizmus, amely után másnap megváltoztak itt a dolgok. Ezután már a saját forgási sebességemben tudtam dolgozni. Az első évad végére vettem fel azt a tempót, ami a régi önmagam.”

Fischer Gábor több év távlatából már elmesélhette, mekkora küzdések voltak, hogy elindulhasson az Exatlon első évada. Visszaemlékezése szerint Mikulás napján még „hatalmas erők” vonultak fel a TV2 székházában, akik azt mondták, hogy semmi értelme ennek a műsornak és inkább készítsenek helyette egy game show-t. Amikor megjöttek az első nézettségi sikerek, és már látható volt, hogy ez nem csak pár hétig fog tartani, akkor kezdték a folyamatokat véglegesíteni. Másfél hónap után volt a stábban egy „komoly konszolidáció”, mely után kialakult az a készítői csapat, aki azóta is meghatározza az Exatlon Hungaryt.

Palik arról mesél, hogy napi szinten részletesen, rétegre, korcsoportra bontva elemzik a nézettséget, ez alapján alakítva a produkció menetét, és emiatt méltatta a TV2 Csoport pár éve megújult kutatási osztályát. „A modern tervezésben nincs olyan, hogy jó műsort csináltunk, csak az emberek nem nézik. Ez ma már nem működik, így nem lehet dolgozni!” A kutatás mellett az elképesztő méretű isztambuli utómunkastábot is kiemelte. Nekik köszönhető, hogy a felvételek és az adásba kerülés között nem telik el nagyon sok idő, így közelről követhetik a nézői reakciókat, és még időben tudnak azokra válaszolni.

Az Exatlon indulása előtt nemcsak a megrendelő, de szinte a teljes szakma hitetlenkedve fogadta a műsor bejelentését. A programigazgató szerint azonban ez nem meglepő. Szerinte ez azért lehet, mert ők nem foglalkoztak annyit vele, mint ő, nem látták a dominikai forgatásokat, az elképesztő isztambuli utómunkaközpontot, és nem értették ennek a sportpszichológiáját. „Én 150 százalékban hittem ebben a műsorban, és akik ismernek, tudják, hogyha valamiről ezt gondolom, akkor szembemegyek mindenkivel, hogy az megvalósuljon. Nagyon örültem, amikor az első napok nézettségi adatai ezt visszaigazolták. Fontos tanulság lehet mindenkinek, hogy nem a YouTube-on látott fél-egy perces trailerekből kell megítélni egy műsort, hanem munkát kell fektetni a megismerésébe. Az Exatlon magyar verziója végül azt adta, amire sokan vágynak. Rengeteg sporteredményünk van, a magyarok szeretik nézni ezt a műfajt. Fontos példa is lett a gyerekeknek, mely a mozgás szeretetét erősíti bennük. Végül a nézők még jobban megszerették ezt a műfajt, mint azt gondoltuk.”

„Amikor az Exatlon Hungary képernyőn van, akkor a két nagy csatorna nézői tábora lecserélődik” – tette hozzá Palik. „Mi szólunk a fiatalokhoz, és az RTL Klub az egy kicsit idősebbekhez. Ezt pontosan így látja Kolosi Péter is, hiszen elmondta a SorozatWikinek adott évértékelő interjúban. Ezen szerintem mindenki meglepődött, hisz a fiatalok tévé általi megszólítása mostanában szinte lehetetlen, nekünk is nagyon fontos a 18–49-es korosztály. Ezenkívül viszont az Exatlonnak van egy közszolgálati funkciója is, ami a misszióink is. Ahogy Gábor említette, minket nagyon sok gyerek is néz, és láthatóan szeretik a műsorunkat. Az első szezon után az iskolákban sok testnevelésóra helyett Exatlon-órákat tartottak, és a gyerekek lelkesen mentek rájuk. Olyan példákat láthatnak nálunk, ami az egész életüket megváltoztatja, mint például hogy sportolj, küzdj, érj el eredményt, képes vagy rá!”

Az első szezon elején elég sok szakmai kritika érte a produkció utómunkáját, így erre is rákérdeztünk. „Nem véletlenül meséltem az első szezon alatt bekövetkezett változásokról” – válaszolja erre a műsorvezető. „Az utómunka terén akkor lettem nyugodt, amikor féltávnál megérkezett Wágner Tamás, aki azóta is a műsor kreatív producere. Úgy éreztem, hogy érkezett egy olyan alkotótársam, akivel valóban együtt tudunk gondolkodni.”

Fotó: Kenderessy Szabolcs

Tényleg a nézők döntik el egy évad hosszát?

Az első évad alatt több – nem csak tartalmi – változás volt, egyre hosszabb adásokat is készítettek, és a pletykák szerint többször is meghosszabbították az évadot. Fischer Gábor erről azt mesélte, az indulás előtt nagy vívódás volt bennük, hogy az esti első vagy második sávba tegyék a műsort, de végül a családok miatt a korábbiba került. Így utána a //Legyen Ön is Milliomos// ment, aminek nem tett jót, hogy késő este volt látható. Tudták, hogy az alatt a 6 hét alatt, míg megy a Milliomos, nem akarnak 70-75 percnél hosszabb Exatlont készíteni, mert akkor a vetélkedő éjszakára került volna. Utána azonban már volt lehetőség elnyújtani, és mint elmondta, ő kifejezetten szeret hosszú tévéműsorokat képernyőre tűzni, amennyiben az adott tartalom változatlan színvonal mellett elbírja.

„Az Exatlonból minden évben annyi epizód készült, amennyit az indulás előtt elterveztünk. Azok csak téves piaci pletykák, hogy mi állandóan hosszabbítgatunk. Az akkori főnökeim és néhány kollégám pontosan tudhatja, hogy az első szezont eleve úgy terveztük, hogy április közepéig fog tartani. Viszont annyian küzdöttek házon belül a műsor ellen, hogy kellettek kiszállópontok. A törökökkel és a műsoron dolgozó közreműködőkkel ezért első körben csak 40 körüli epizódra szerződtünk, de pontosan tudtuk, hogyha a műsor sikeres lesz, akkor jóval tovább lesz képernyőn.” Palik visszaemlékezése szerint ezt vele sem osztották ezt meg. Január végén épp ült a stáb dominikai éttermében, amikor a semmiből leült vele szembe Fischer Gábor és néhány kollégája. Ő azt sem értette, hogy kerülnek ide Budapestről, amikor közölték vele, hogy még egy kicsit maradni kéne.

A programigazgató szerint a hosszabb kifutás azért is volt szerencsés, mert kevesebb adással nem tudták volna elmondani azt a történetet, amit végül be tudtak mutatni az évad végére. Az első évad során Huszti Kata kiesett egy párbajon, azonban egy sérült játékos helyére végül visszahívták. Később megnyerte az Exatlont, emiatt nagyon sokan kiakadtak, és igazságtalannak érezték.

„Ez egy hiba volt!” – jelentette ki Palik. „Mi is érzékeltük ezeket a nézői reakciókat, meghallottuk a hangjukat, és ennek következtében a későbbiekre két fontos döntést is hoztunk. A következő évadtól női és férfi győztest is hirdettünk az Exatlonban. Valamint a későbbiekben soha többé nem fordult elő – és amíg mi készítjük a műsort, nem is fog megtörténni –, hogy egy kiesett játékos később visszatérjen a versenybe. Ez lett nálunk a Huszti Kata-szabály. Később több olyan ikonikus szereplő volt, aki sérülés miatt nem folytathatta az Exatlont, és a nézők és mi is örültünk volna neki, ha visszatér, de a szabály az szabály, amihez tartottuk magunkat. Egy hibát el lehet követni, kétszer ugyanazt viszont nem szabad.”

Az Exatlon első évada a Dominikai Köztársaság északi részén zajlott, de logisztikai okokból a jogtulajdonos Acun Medya az egész gyártóbázist áthozta délre, és ezzel együtt 20 vadonatúj pályát építettek. Az első évad sikerei és e miatt az újítás miatt Fischer szerint nem volt kérdés a TV2 Csoportnál, hogy folytassák-e a műsort. A 2. évad további újítása volt, hogy lett egy riportere a műsornak. A programigazgató az első szezon alatt többször hiányolta ezt a szerepet, több más Exatlon-változatban is volt már riporter. Gelencsér Tímea az első etap egyik legnépszerűbb játékosa volt, és egy casting során őt tartották erre a legalkalmasabbnak. A döntés bevált, Timi jól szerepelt, a 3. évadban is őt választották erre a feladatra.

További változás volt, hogy az utómunka már nem megosztva Dominikán és Törökországban zajlott, hanem teljes egészében Isztambulban, ezért több magyar kollégát is kiküldtek a török nagyvárosba. Ahogy Palik fogalmaz: az Exatlon Hungary ezzel a nap 24 órájában, 3 földrészen „forog”. Wágner Tamás kreatív producer, aki az utómunkáért is felel, akkor megy aludni (3 körül), amikor Palik a nézettségi adatok miatt felkel.

Gelencsér Tímea, Palik László

A vírus betörése után is forgott a műsor

2020 tavaszán először csak hírből, majd ténylegesen megérkezett a koronavírus. Magyarországon és az egész világon sorra álltak le a produkciók, de az Exatlon végig képernyőn tudott lenni. A Covid azonban jelentősen befolyásolta a forgatásokat. 17 órától kijárási tilalom volt a Dominikai Köztársaságban, ami a munkavégzésre is vonatkozott, így addig le kellett forgatniuk az adott napi játékokat. A helyi munkavállalóknak is haza kellett menniük, így este már nekik kellett magunkra még főzni is. „Leállt a turizmus, szinte minden helybeli elvesztette a munkáját, éhséglázadástól is lehetett tartani, így a korlátozásokat az utcára vonuló katonákkal tartatták be. Áprilisban volt egy olyan pont, amikor Gábor azt mondta, hogy mindent megmozgat, hogy kimenekítsen minket, de végül elfogadta, hogy mi addig el nem megyünk innen, amíg be nem fejeztük a dolgunkat” – mondja Palik. „Ezzel egyetértett a teljes stáb is. Azt a küldetésünket nem akartuk feladni, hogy amíg mindenki be van zárva, addig ne tudjunk kikapcsolódást nyújtani a magyar tévénézőknek. Nehezen, de elfogadta tőlem, hogy tudunk tovább dolgozni, és amíg ez nem lehetetlenül el, addig folytatjuk a munkát.”

A műsorvezető szerint az, hogy ez végül sikerült, a magyarok kitartása mellett a török kollégák elképesztő munkabírásának is volt köszönhető. Nagy segítségükre volt, hogy az első szezonnal ellentétben a pályák nagy része egy golfpálya területén épült, ahol ők és a játékosok is laktak. Hosszú ideig csak e területen belül forgattak, és a biztonság érdekében a női stábtagok egyedül a mai napig nem hagyhatják el a területet. Tavaly kidolgoztak egy részletes Covid-protokollt, melyet az idei évre is végig megtartottak.

Ezeken kívül még a dominikai lezárások után közvetlenül, márciusban elmondták a játékosoknak, hogy mi történt, és a stábon keresztül hetente üzeneteket kaphattak, hogy a szeretteik otthon jól vannak-e. Azt is elmondták nekik, ha épp valaki nem volt jól, így ezen nem kellett izgulniuk. „Nem sokkal később láttuk, hogy teljesen le fog állni a légi forgalom, így a legutolsó repülővel, ami a szigeten leszállt, még öt tartalék versenyzőt tudtunk idehozni, így tudtuk végigcsinálni a 109 adást. Onnantól a kiesett játékosok sem tudtak hazamenni. Az évad végén a törökök egy bérelt repülővel vittek minket vissza Európába, ami több hónap után a második repülő volt, ami felszállt innen” – mesélte Palik.

A második évad jóval hosszabb volt, mint az első: 81 helyett 109 részes. Vajon miért döntött így a tévétársaság? „Van a televíziózásban az az örök szabály, hogy ami működik, azt próbálják elnyújtani a döntéshozók, másfelől pedig az adott év programingstratégiáját ez szolgálta a legjobban” – kezdi a választ Fischer. „Az első évad után azt láttuk, hogy tartalmilag is lehet még hosszabb évadot csinálni. Amikor erről döntöttünk, akkor híre sem volt a Covidnak, de már akkor arra számítottunk Lacival, hogy a pluszadások az évad egészének közönségarányát is meg tudják majd növelni. Ez bejött, az utolsó héten már 20 százalék fölötti nézettségünk volt, és előtte is közel ilyen jó, amelyek a mostani televíziózásban parádésnak számítanak.” Palik hozzátette, hogy számára legmaradandóbb az volt, hogy a második évad utolsó 5 hetének minden egyes adása benne volt a heti 18–49-es lista top 10 helyezettje között, az utolsó héten pedig a hét öt legnézettebb műsorát az Exatlon adta.

Ebben az időszakban folyamatosan emelkedett a műsor nézettsége. Kíváncsi voltam, hogy szerintük ez amiatt volt-e, hogy ekkorra már az RTL Klubon nem ment komoly konkurencia, vagy mert akkora alig volt sportközvetítés, vagy esetleg azért, mert mindenki otthon ült, és nem volt mit nézni. Fischer szerint az Exatlon olyan erős volt, hogyha az RTL-nek lett volna erősebb műsora, akkor is nyert volna. Emellett szerinte minden felsorolt szempont együttes hatása lehetett ez. Palik említ még egy szubjektív dolgot is: szerinte eddigre a soknemzetiségű stáb, a kreatív vezetők és a versenyzők is kollégává értek, és mindenki tudta, hogy küldetésük van, mert otthon alig maradtak friss tévéműsorok. Így mindenki mindent beletett, olyan energiákat látott felszabadulni, amit előtte még sosem. Ez a lelkület pedig szerinte látszott a tévéműsoron is, és a nézők ezt pontosan érzékelték. „A néző tudja, hogy egy produkció valóban jó, vagy csak az alkotók hiszik azt, hogy jó.”

A harmadik évad már minden addiginál korábban, 2020 utolsó napjaiban elindult. „Arra számítottunk, hogy a Covid miatt kevesebb ünnepi családlátogatás lesz, és többen választják majd a tévét. Magunkat, a török félt és a készítőket is meg tudtam győzni, hogy érdemes lenne kipróbálni, az eredmények pedig végül magukért beszéltek. A kezdés még erősebb volt, mint az előző két évben” – mesélte Fischer. Palik hozzátette, hogy hónapokig titkolták ezt a döntést, sokáig csak ketten tudtak róla: szerinte ez csak akkor működik, ha ez valóban meglepetésként ér mindenkit.

A harmadik évad ugyan kimagasló nézettséggel indult, de az elmúlt két hónapban már a legtöbbször kikapott az ellenfeleitől. Erre a készítők azt mondják, mindig egy-egy szezont teljes egészében van értelme összehasonlítani a korábbiakkal, így ha befejeződött az évad, akkor fogják részletesen kielemezni az eredményeket. „Ha az Exatlon egy másik tévéműsor lenne, akkor már 10 évad készült volna belőle. Egy átlagos magyar produkció ugyanis 25-30 részes, mi pedig 3 év alatt a 300 epizódon is túl vagyunk. Ez önmagában hatalmas siker” – zárja a programigazgató.

Mindennél jobb iskola

„Az első évad a tanulás és a stáb összerázódásának időszaka volt” – kezdte Fischer. „A második szezonra mind a magyarok, mind a törökök már egy sokkal összeszokottabb csapatot alkottak, és az infrastruktúra is teljesen megújult. Én azt gondoltam, hogy ekkor elértünk a csúcsra, de a harmadik évadra a folyamatok még profibbak lettek. Aki most itt dolgozik, hatalmas tapasztalatot szerez a műsorkészítés terén.”

„Sőt: szerintem ezt a tapasztalatot a magyar szakemberek sehol máshol nem tudják megszerezni” – teszi hozzá Palik. „Itt évente 5 hónapon keresztül, egy profi rendszerben, egy nemzetközi stábbal kell együtt dolgozni, gondolkozni és élni. Az első évadban volt egy versenyző, aki a második etapra riporter lett, a harmadik szezon végére pedig hittel hiszem, hogy a következő 15 év egyik legfelkészültebb és leggyakorlottabb női műsorvezetője kerül ki a kezünkből. Gelencsér Tímea bejárta ezt a 303 epizódos utat, ráadásul papírja van róla, hogy Magyarország legszebb nője.”