hero
Győri Zsófia 2022. május 26. 09:05
Családi cégben folytatja a Café-tól 20 év után távozó Viniczai András
A Café csoport távozó kapcsolatmarketing és kontentmarketing igazgatójával beszélgettünk jövőről, múltról és szülés utáni hasizom-regenerációról is.

30 éve van a reklámszakmában, és abból 20 esztendőt a Café Communicationsnél töltött el Viniczai András, aki azt mondja, ennyi idő alatt bőven lett volna alkalom arra, hogy kiszálljon. Érlelődött is benne egy ideje, hogy szeretné magát valami másban is kipróbálni, ám a megfelelő pillanatra várt. 

„A cég iránti felelősségvállalás nem engedi meg azt, hogy az ember olyankor álljon fel, amikor úgy érzi, lenne még teendője annak érdekében, hogy dolgok jól működjenek. Most van az a pillanat, mikor úgy érzem,  nyugodtan lehet felállni és hátralépni, különösen, hogy az ügynökség történetének egyik legsikeresebb évét zárta” - magyarázza a Café egykori kapcsolat -és kontentmarketing igazgatója, aki április végén állt fel a cégtől. 

Viniczai András a Magyar Iparművészeti Főiskola Menedzser- és Továbbképző Intézetében végzett művészeti menedzser szakon, kommunikációs –és médiaipari karrierjét pedig újságíróként kezdte még a ’80-as években. 1992-ben csatlakozott a McCann-Erickson Budapesthez szövegíróként. 1994-től a McCann Erickson kapcsolati marketing leányvállalatának ügyvezető/kreatív igazgatója volt, majd 2000-ben saját tanácsadó céget alapított. 

Ezzel csatlakozott 2001-ben az akkor induló Café Csoporthoz. Ezen belül Café Contact néven hozta létre az ügynökség direktmarketinggel, kapcsolatmarketinggel és később online marketinggel foglalkozó leányvállalatát. 2014 óta –mikor a csoporton belül öt cég összeolvadásával létrejött a Café Communications –vezette az ügynökség kontent –és kapcsolatmarketing divízióját egészen 2022 áprilisáig.

Viniczai távozása nem az egyetlen változás a csapat életében, ezzel egyidőben az általa vezetett Content divíziót szorosabban integrálják a kreatív részleghez, a két terület ugyanis egyre több ponton fonódik össze. Az integráció egyébként különösebb szervezeti átalakítással nem jár, a csapatok közötti kooperáció lesz csupán hangsúlyosabb.

A volt divízióvezető egyébként résztulajdonos is volt a cégben, ám azzal, hogy felállt, a tulajdonrészétől is megvált. Ahogy fogalmaz, így tiszta a lezárás. „A vállalatban lévő tulajdonrészeimet – ez a Café Communications és a Café International tagvállalatokat érintette – az ügynökségben maradó tulajdonostársaim vásárolták meg. Meggyőződésem, hogy így a legjobb helyre, a további sikeres működésben leginkább érdekelt és motivált kollégákhoz kerültek ezek az érdekeltségek. Egyébként, bár nem előírás, de szinte hagyomány a Caféban, hogy a cégcsoportból távozók megválnak érdekeltségeiktől. Ha úgy tetszik, én is ápolom tovább ezt a hagyományt.”

És, hogy mennyire érinti furcsán az embert, mikor egyik napról a másikra megváltozik a 20 éves rutin? Nos, Viniczai András úgy fogalmaz: a Covid-járványnak „köszönhetően” annyira nem élte meg sokkolóan, hogy egyszer csak nem kellett már bejárni, hiszen az elmúlt két évben eleve megváltoztak a bejárási szokások. 

„Persze az azért fura, hogy a heti találkozások, meetingek kikerültek a naptáramból, és vannak olyan feladatok, helyzetek, döntések, amik már nem hozzám tartoznak” - mondja, és hozzáteszi, láblógatás azóta sincs, hiszen már belekezdett az új munkába, mostantól felesége családi cégükben dolgozik, a SzuperAnyuka csapatát erősíti. A vállalkozás pedig a cafés tulajdonrész eladásának hála, biztosabb lábakon és nagyobb lendülettel foghat neki a piaci építkezésnek.

A Pannon GSM-től szülés utáni regenerációig

Viniczai András egyike azoknak, akik átélhették a hazai reklámszakma hőskorát, mikor a rendszerváltás után az akkori reklámosok gyakorlatilag napról napra tanulták és találták ki, mi is ez az egész. 

Kezdetben a McCann-Ericksonnál szövegíróként például a Pannon GSM első kampányain dolgozott, később pedig vezetőként vett részt olyan nagy márkák bevezetésében, mint az Eskimo (ma már Algida) vagy a Nestlé. 

„A ’90-es években nemcsak az arculatépítések és a márkabevezetések aranykorát éltük, hanem a technológiai fejlődés is elkezdte felforgatni a reklámozás addigi gyakorlatát. Az ügynökségi íróasztalokon egyre több lett a számítógép, a piacon pedig egyre több olyan technológia jelent meg, amelyek segítettek a márkáknak egyre közelebb kerülni a fogyasztóhoz. Az pedig egészen lenyűgözött bennünket - és pláne az ügyfeleket -, hogy az eredmények, a fogyasztói reakciók is egyre jobban láthatóvá és mérhetővé váltak. 

1994-ben még nem volt Magyarországon a nagyközönség számára is elérhető internet-szolgáltatás, de enélkül is lehetett faxbankot, különböző célcsoportokra targetált és perszonalizált többváltozós DM kampányokat indítani, vagy éppen promóciókból és fogyasztói visszajelzésekből sokszázezres fogyasztói adatbázisokat építeni. Majd ezekre márkamagazinokat fejleszteni a Nestlének vagy az Opelnek.

Utóbbinak 1997-ben készítettük el az ország első autós weboldalát. Az autókiállítás Opel-standjáról pedig öt napos internetes élő közvetítést is szerveztünk országos rádiós promócióval egybekötve. Mindezt egy olyan időszakban, amikor a .hu kiterjesztésű domainek száma a kétezret sem érte el Magyarországon, konkrétan végig lehetett nézni a teljes listát egy weboldalon lefelé görgetve. 

Ezeket a rendhagyó, és a maguk korában innovatív megoldásokat az ügyfelek nagyra értékelték, hiszen sokat hozzáadtak egy-egy márka arculatához. Az épülő adatbázisokat és a fogyasztók közvetlen elérésének lehetőségét pedig gyorsan elkezdték felhasználni az értékesítés közvetlen támogatására is” – idézi fel, milyen volt a ’90-es évek magyar reklámszcénája.

Véleménye szerint az ezt követő 2000-es éveket egyfajta kettősség, valamint a specializálódás jellemezte. Mint mondja, ez volt az a korszak, mikor megjelentek a különböző fókuszú ügynökségek, a Café is ebben az időszakban vált különböző területekre szakosodott ügynökségek csoportjává. 

Így mesél erről az időszakról: 

„A kétezres években az egyik legnagyobb szakmai sikerünk az Unilever CRM programjának megnyerése, újrafejlesztése és nemzetközi kiterjesztése volt, felhasználó-specifikus weboldallal és online tartalmakkal, kapcsolódó márkamagazinnal és hipermarketekben beváltható kuponokkal, amelyek feldolgozásához saját clearing house-t építettünk. 

De hatalmas lökést adott az ügynökség fejlődésének a Vodafone márkamagazin-tenderének megnyerése is, majd az itt megszerzett referenciák nyomán a teljes kiadványpark tartalmi és formai megújítása, amit a Café Design (ma BrandBár) csapatával közösen fejlesztettünk és működtettünk 5 éven át, lényegében 0-24 órás üzemmódban, a telekommunikációs piac pörgő ritmusában.

Ez a két, külön-külön is jelentős projekt jól mutatja az erre az időszakra jellemző kettősséget, amikor a print és az online eszközök párhuzamosan vannak jelen az ügyfelek és a fogyasztók életében, s bár van már iWiW, de nincs még itt a magyar piacon a Facebook-típusú közösségi média, amely a tartalom-aggregációból épít maga köré milliárdos követőbázist.

És most, hogy erről beszélek, eszembe jut az első magyar kereskedelmi rádiók egyike, a Danubius számára készített entertainment portál is, amelyet 2003-tól a rádió megszűnéséig működtettünk és gyártottunk különböző tartalmakat. Köztük online videókat is, amelyeket később az Origo.hu is folyamatosan átvett. Vagy említhetnék egy másik izgalmas, máig tartó projektünket, az OTP belső kommunikációs tartalomfejlesztését a bank intranet felületén, amelyet a Café Content csapat legnagyobb szakmai teljesítményének tartok, nem csak a több mint 10 év alatt elkészült több ezer anyag számossága, hanem megkérdőjelezhetetlen minősége okán is.”

Az elmúlt bő évtized nagy tanulságának pedig azt érzi, hogy a 2008-as gazdasági válság miként tanította meg a válságkezelésre, kríziskommunikációra. Ennek köszönhetően mind az ügynökségen belül, mind az ügyfelek irányába magabiztosabban tudtak mozogni a Covid okozta váratlan válsághelyzetben.

Most pedig mindazt a tudást, amit az évtizedek alatt begyűjtött, a családi cégükben, a SzuperAnyukában szeretné kamatoztatni. „A reklámügynökségi munkának hála nagyon sok ügyféllel, több százzal dolgoztam együtt, és ezek kapcsán mindig új dolgokba kellett beletanulni. Most úgy állok hozzá, hogy ez jelenleg a szülés utáni regeneráció” - magyarázza.

Felesége, Viniczai Dóra ugyanis nyolc évvel ezelőtt, a hármas ikreik megszületése után a saját testén tapasztalta meg a szétnyílt hasizom okozta problémákat, valamint az eltelt évek során rengeteg tapasztalatot és szakembereket gyűjtött maga köré a kisgyerekek mozgásfejlesztése terén is. Mindezt a megszerezett tudást pár éve egy saját vállalkozásba, a SzuperAnyukába integrálta, amelyben online tornavideókon és tanácsadáson keresztül, várandós és kisgyermekes anyáknak segít szülés utáni regenerációban és mozgásfejlesztés területén.

Ebbe a vállalkozásba csatlakozik be most a férje is, aki abszolút nem légből kapva mondja azt, hogy beletanul ebbe is, hiszen nem csupán elméleti síkon követi felesége munkásságát, de volt már, hogy egy-egy tornát ő is végigcsinált. Az viszont, hogy pontosan, hol is lesz a helye a cégben, még kialakulóban van.

„A vállalkozás mostanra nőtt meg annyira, hogy már elkél még egy kéz. A szerepek pedig egyelőre viszonylag átjárhatók. Tornavideókat és gyerekek tornáztatását nem én fogom csinálni, de remélem, hogy tudom majd hasznosítani az online, kontent -és kapcsolatmarketingben szerezett tapasztalatomat, hogy a márka új szintre tudjon lépni. Komoly, több éves stratégiánk van, ami nem csak a magyar piacra szól.”

Persze felmerül a kérdés, hogy mennyire lehet súrlódásmentesen becsatlakozni egy eddig nélküle épülő cégbe, de Viniczai András szerint egyrészt már korábban is belebeszélt néha a SzuperAnyukába, folyamatosan közelről követte nyomon, hol tart és merre halad, így ezek alapján harmonikus együttműködésre számít. Volt kollégái elmondása alapján pedig a Café volt vezetőjével valóban nagyon jól és hasznosan lehet együtt dolgozni.

Mindenkiből a legtöbbet kihozni

Viniczai búcsúajándékaként egykori kollégák idézték fel meghatározó emlékeiket vele kapcsolatban egy podcastban. Ebből pedig az körvonalazódik, hogy a kontentdivízió vezetőjére egyrészt a humor és a higgadtság jellemző, valamint az, hogy mindig érdekelte a kollégák egyedi személyisége, hogy ez alapján a legtöbbet tudja kihozni belőlük. Ennek érdekében előfordult olyan is, hogy egy személyes állásinterjú előtt lecsekkolta a potenciális új kollégát Facebookon, és az alapján kérdezgette az interjún, amit az adatlapján látott belőle.

„A HR munkában a közösségi médiát használjuk, és hozzátartozik a recruiter munkához a közösségi médiában információgyűjtés. Engem vezetői működésemben az extrémitás, a másság, a különlegesség soha nem tántorított el attól, hogy valakire kíváncsi legyek. 

Sőt, úgy vélem, valamennyire tudatosan kell keresni a hétköznapi konvencióktól eltérő embereket, mert sokszor ők fűszerezik meg a gondolatokat, koncepciókat, hoznak be új látásmódokat. Én sokszor kerestem is az extrémitásokat. Persze hozzá kell tenni, hogy a Facebook adatlap átnézése csak egy többedik köre a kiválasztásnak. Hiszen először kapunk egy önéletrajzot, aztán vannak próbafeladatok, és ezek alapján hívjuk be a jelentkezőket” 

- magyarázza Viniczai, akinek a gondolataival Károly Eszter, a Publicis Groupe Hungary producerének, a Café korábbi produkciós vezetőjének szavai is összecsengenek.

Károly Eszter világ életében úgy érezte, kicsit más, mint a többiek, és erre a Café kontentcsapatában nagyon jó reakciókat kapott. Hiszen azt élte meg, hogy a főnöke mindig segítette abban, hogy a legtöbbet, sőt mindent is kihozzon magából. Erről a “meglátta bennem a lehetőséget, és segített abban, hogy ezzel éljek” vezetői attitűdről többen is beszámolnak a felvételen, és ez összhangban van azzal, amit Viniczai magáról, mint vezetőről mond.

„Számomra mindig fontos volt, hogy támogató vezető legyek. Igyekeztem az embereket mindig helyzetbe hozni. Ezért szerettem a kollégákkal egy szorosabb kapcsolatot kialakítani, ahol ráláttam a működésükre és jobban meg tudtam érteni a motivációikat. Azt gondolom, hogy jó tudni a kollégákról, hol tart épp az éltük, és mi lehet az, ami egy adott helyzetben hátráltatja vagy segítheti őket. Nagyon fontos, hogy egy főnök, miként tudja segíteni azt, hogy egy-egy projekt végén az ügyfél is elégedett legyen, és a kolléga is jól érezze magát” - foglalja össze Viniczai András, aki azt is hangsúlyozza, a távozásával nem égetett fel minden hidat a Café-val, a kialakult jó kapcsolatokban lát még jövőt. 

„Nem kizárt, hogy dolgozunk majd még együtt, hiszen eljöhet az a pont, mikor a SzuperAnyukával is szükségünk lehet ügynökségre. Ezen belül pedig vannak olyan területek, ahol lehet majd esetleg szó bizonyos mértékű kooperációról a Café-val.”