hero
Fülöp István 2022. január 12. 03:19
Hét környezetvédelmi kampány, amire felkapod a fejedet
A legjobb ökotudatos reklámok a közelmúltból.

A cikk eredetileg a Kreatív decemberi számában jelent meg. A teljes szöveget előfizetőink érik el online. 

Gyerekkoromban sosem szerettem a természetfilmek végét. Mindig volt egy kötelező 5-10 perc, ahol az állat- és növényvilág bemutatása után jött a kötelező kijózanító pofon, és amiben elmondták, hogy nem sokáig lesz ez már így, ha ilyen tempóban pusztítjuk a bolygót. Eltelt 25 év, és a helyzet egyre rosszabb, így hát mondhatjuk cinizmussal telve, hogy az alábbi kampányok pontosan annyira elegendőek, hogy javítsák a vállalatok image-ét, de arra már nem, hogy valódi hatást érjenek el. De ha arra gondolok, hogy az életemben meghatározó szerepet játszott a vészharangok kongatása, akkor lehetünk optimisták: ha minden üzenet, ami a környezetvédelem fontosságára hívja fel a figyelmet, csak néhány felnőttben és gyerekben indít el változásokat, már közelebb jutottunk ahhoz, hogy unokáink is részesülhessenek a bolygó nyújtotta csodákból. 

A globális ipar negatív környezeti hatásaira már egy 1910-es években megjelent amerikai újságcikk is figyelmeztetett, 1947-ben a New York Times a sarkkör furcsa felmelegedéséről írt. Sőt, az extenzív szénégetés és a klíma katasztrofális felmelegedéséről már 1902-ben cikkeztek egy svéd professzor, Svend Arhenius számításai alapján. A sajtótörténelem lapjain sokszor sok szó esett már a klímaváltozásról, a pusztuló erdőkről, a globális felmelegedésről és egy élhetetlenné pusztított Földről, de a kapitalizmus profitorientációja sokkal lassabban (vagy sehogy sem) tudott lépést tartani azzal az igénnyel, hogy a következő generációk élhető környezetet örököljenek. 

Természetesen voltak cégek már régebben is, akik a kommunikációjukban hangsúlyosan említik a problémahalmazt, persze csak azok, amiknek a profilja összevág a környezetvédelemmel. Ezek között élen jár a túrafelszereléseket gyártó Patagonia, a reklámjait rendszeresen listázzák a legjobb zöldhirdetések között. Ilyen alacsonyan lógó gyümölcsért mi most nem nyúltunk, ehelyett kicsit hátrébb léptünk, és megnéztük, hogy a közelmúltban milyen hazai és nemzetközi reklámokban esett szó a klímaváltozásról, a fajok és a környezet védelméről és a fenntartható fogyasztásról.

A TELJES CIKK CSAK ELŐFIZETŐINK SZÁMÁRA ELÉRHETŐ. KÉRÜNK, LÉPJ BE A FELHASZNÁLÓNEVEDDEL!