hero
Kreatív 2022. január 17. 13:18
Az Rtl.hu kampányát a Magyar Hírlap 20 évvel ezelőtt megcsinálta
Az Rtl.hu kampányának kreatív koncepciója rendkívül hasonló egy közel 20 évvel ezelőtt készült Magyar Hírlap kampányhoz, amelynek a kreatívigazgatója voltam. Nem probléma, inkább sok szempontból érdekes! Vendégcikk.

Megdöbbentő, hogy a konkrét témákban mekkora a hasonlóság. Ezen a téren mintha nem változott volna semmi sem. A magyar futball ellentmondásos témaköre (mindkét esetben egy labda motívummal), a melegkérdés (anno kisbaba, ma szivárvány motívum), a rasszizmus ügye (anno cigány, ma migráns/menekült motívumként) mindkét kampányban megjelenik. De a húsz éve is aktuális családon belüli erőszak, a hálapénz és az egyre fogyó magyar népesség kérdése is olyan, hogyha Rtl.hu kampánymotívum készülne belőle, ugyanúgy jól működne, mint anno.

Azt gondolnánk, hogy ezek az ügyek ma ill. néhány éve igazán aktuálisak, és mai, tegnapi történésekkel kötjük össze őket a fejünkben, de áttekintve egy lassan 20 éve született kampányt, rá kell döbbenjünk, hogy számos dologban a környezetünk, az országunk, a gondolkodásunk, a megosztottságunk alig-alig változott.  

Fontos megemlíteni, hogy a Magyar Hírlap kampányának készítésekor a lap politikailag határozottan középre pozicionálta önmagát, és igyekezett objektív, tényekre épülő hírforrásként funkcionálni - csakúgy, mint ma az RTL.HU. Ma már elképzelhetetlen lenne egy hasonló kampány a laptól. 20 éves időszakot nézve érdekes, tanulságos, hogy miként változott meg nem egy, nem két nagy múltú lap (és TV-csatorna, online médium, rádió…) politikai identitása, nézőpontja, attól függően, hogy ki lett a tulajdonosa, de erről már írtak elegen.

Ami kommunikációs szempontból igazán érdekes, hogy húsz éves különbséggel a két, önmagát politikailag nagyjából ugyanoda pozicionáló médium, a kampányában nagyon hasonló szociális témákat, jelenségeket dolgoz fel. 

A kreatív megvalósítás, a hirdetések felépítése is számos egyezőséget mutat. Mindkét kampány motívumonként egyetlen - háttér és környezet nélküli - fő vizuális elemet használ, amely kiegészül három jól megfogalmazott mondattal (valamint egy állandó, hirdetés alján megjelenő egységgel). 

A három mondat logikája, egymáshoz való viszonya is hasonló: az első kettő a jobbra-balra, ilyen-olyan szempontból elfogult álláspontokat példázza, sarkítja, tipizálja, megerősítve azok vélemény jellegét, a harmadik mondat pedig a hirdető médium elfogulatlan tények közlésére vonatkozó elkötelezett szándékát hivatott demonstrálni. 

A két kampány nagyon hasonló felépítése mellett persze nagy a formai különbség. A régi kampány nyomtatott verziói leginkább a mostani kommunikáció online motívumaival vethetők össze. A két formátum jelentősen más betűméret-kép arányt kíván, és eltérő alapszabályokra épül a grafikai tervezés. A két márkának teljesen mások az arculati előírásai, és persze ránézésre, érzetre megmutatkozik az eltelt, közel 20 év is a két sorozat között.  

Az rtl.hu kampánya bármennyire aktuális, mai, a két kampányt együtt szemlélve mégis lett valami „időtlen idők óta ugyanabban a szürreális valóságban élek” érzésem. Ennek ékes és egyben vicces bizonyítékát amúgy alig pár éve már megmutatta számomra a Magyar Hírlap kampánya: a petesejtbe éppen behatoló spermát ábrázoló motívum egy kiadós pisilés során magabiztosan nézett szembe velem a sajkodi strand melletti vécé piszoárja fölül… Fogalmam sincs róla, hogyan maradhatott ott több mint másfél évtizeden át!?

Végül fontos megemlítenem (nehogy elinduljon valami ezzel kapcsolatos okoskodás): semmilyen plágium témakörét érintő problémám nincs az rtl.hu kampányával. Amint a fentiek is mutatják, nem teljesen unikális a dolog, de ettől még jó. Működik. Gratulálok az alkotóknak! Attól tartok, hogy húsz év múlva is aktuális és működőképes lesz majd valami hasonló…  

A szerző: Gálik Péter / ügyvezető, kreatívigazgató / IdeaTime