-fi- 2021. június 18. 10:07
800 ezer magyar hallgat rendszeresen podcastot
A lakossági átlagnál városiasabbak, magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek, nagyobb a vásárlóerejük, és 60 százalékuk férfi – derül ki az IAB Hungary felméréséből.

Az IAB Hungary Audio Munkacsoportjának megbízásából az NRC Piackutató cég elkészítette az első magyarországi podcast médiakutatást, amelyből  kiderül mennyien, kik, miért és hogyan hallgatnak podcasteket.

Nagyjából 800 ezer magyar hallgat heti rendszerességgel podcast műsorokat – derült ki a kutatásból, amit Román Balázs, a munkacsoport vezetője mutatott be csütörtökön a Media-Digital Hungary konferencián (Disclaimer: Román Balázs 2016-ig a Kreatív főszerkesztője volt – a szerk.).

A kutatás legfontosabb célkitűzése a hallgatói tábor méretének meghatározása mellett, hogy pontos képet fessen arról, jelenleg kik, miért és hogyan hallgatják ezt az újabb típusú, on demand audiomédiát.

Az online kérdőíves és fókuszcsoportos kutatási módszert is használó felmérésből az derült ki, hogy a hallgatók jellemzően fiatalabbak, az átlagnál magasabb iskolai végzettséggel rendelkeznek, inkább városiak, magasabb jövedelmi kategóriába tartoznak és hatvan százalékos arányban férfiak. A podcast hallgatók magukat digitálisan érett, nyitott, fiataloknak tartják.

A kutatás szerint a podcastre elsősorban a látókör tágításának eszközeként, egyfajta intellektuális szórakozásként tekintenek a hallgatók, ezért ez a médium sokkal inkább a texturális média (pl. könyv, magazin), mintsem a digitális média vagy a televízió és a rádió alternatívája.

A kutatás részletesen foglalkozik a podcast hallgatásának körülményeivel is, ebből az derül ki, hogy az emberek jellemzően valamilyen mechanikus tevékenység (közlekedés, sport, házimunka, monoton munka) közben hallgatnak műsorokat, a lényeg, hogy figyelmük nem szóródik más koncentrációt igénylő feladatok fele.

Mint minden média, a podcast esetében is kulcskérdés, hogy milyen pénzügyi forrásból finanszírozzák a készítők a tartalomgyártást. A kutatásból az derült ki, hogy az előfizetéses modell csak megkötésekkel elfogadható a hallgatók körében és a reklámok megjelenését is csak abban az esetben viselik el, ha az nem zavarja meg a tartalomfogyasztást.

A kutatás eredményei mellett, a hazai podcast médiapiac trendjeit, legfontosabb alapfogalmait tartalmazó Podcast Insight Hungary kiadvány ingyenesen letölthető az IAB Hungary oldaláról.