Majkának bejött, de ki emlékszik már Tigerre a Bárból?

A Tvr-hét 30. születésnapja kapcsán megidézzük a magyar televíziózás történetét, melyet a műsormagazin első sorból közvetített olvasóközönségének. Következik a reality műfaja, mely eleinte a nézők kukkolási igényeit hivatott kielégíteni, mára azonban szinte nincs olyan szelete az életnek, amelynek ne jött volna létre saját valóságshow-ja, mostanra viszont a közösségi média állítja új kihívások elé a műfajt. A sorozat korábbi részeit itt olvashatjátok.

A reality show-ra, mint műfajra sokan a modern televíziózás evolúciójaként tekintenek, éppen ezért meglepő lehet, ha eláruljuk, hogy a formátum már a hetedik ikszet tapossa. Persze nem hazánkban, de az első hasonló műsort már 1956-ban műsorra tűzte az amerikai NBC tévétársaság, Queen for a Day címen. Ebben a versenyzőket a közönség szimpátiájának elnyerését követően egy napon keresztül tejben-vajban fürösztötték. A műsor kisebb-nagyobb megszakításokkal 1964-ig futott.

A mai harmincas-negyvenes generáció számára az első reality-élményt azonban a rendszerváltással együtt megérkező kábeltévék, azon belül pedig a Music Television műsorán 1992-től futó The Real World jelentette. A maga idejében forradalminak számító realityben ismeretleneket zártak össze több hónapra egy házban, igaz, ők még nap közben kimozdulva intézhették az ügyes-bajos dolgaikat, esténként pedig megbeszélték, hogy kivel mi történt. Bár napjainkból visszatekintve viccesen hangzik, de a Real World-ben emellett még valódi fontos társadalmi kérdésekről folyt a diskurzus, mint az előítéletek, a vallás, az abortusz kérdése, a szexualitás, az AIDS, a droghasználat, a politika vagy a halál. Az egészen 2017-ig futó reality később azért már alaposan felhígult.

A magyar tévénézőkhöz tehát a rendszerváltás után érkezett meg az első fecske, arra azonban még egy szűk évtizedet kellett várni, hogy az első hazai reality is képernyőre kerüljön.

Tigerre még emlékszel?

2001 tavaszán a Viasat3 hozta el Magyarországra az első valóságshow-t, a Bárt, mely már a szó klasszikus értelmében vett reality volt, amelyen érződött, hogy a már említett Real World-öt próbálta valamelyest másolni, magyar szereplőkkel. A keretet egy Andrássy úti bár adta, ahol tíz versenyző – öt fiú, öt lány – a nap folyamán pultosként, pincérként dolgozott, esténként pedig a bár fölötti lakásban beszélték meg az élményeiket.

A nagyobb csatornák valamivel később mozdultak, a TV2 a Big Brothert, az RTL Klub pedig a Való Világot csak 2002-ben mutatta be. Előbbi ráadásul beelőzte a konkurenst, mivel a BB (ahogy már akkor röviden hivatkoztak rá) 10 nappal a VV előtt startolt, így, mire az RTL Klub műsora képernyőre került, sok néző már elkötelezte magát a versenytárs realityje mellett.

Míg a Big Brother a John de Mol-féle eredeti holland licencet követte, a Való Világ az RTL Klub saját fejlesztésű műsora volt, amelyet később már ők licenceltek más országoknak. A formátum ezen felül azonban csak apróságokban tért el, a lényeget mindkét esetben az alapos casting alapján összeválogatott szereplők valódi vagy gerjesztett konfliktusai jelentették, amelyek láttán a nézők szavazhattak a legkevésbé népszerű játékosokról, akiknek a minden hét végén műsorra tűzött kiszavazóshow-k keretében kellett távoznia a játékból.

A két műsor óriási népszerűségre tett szert, az első évadok magabiztosan vezették a nézettségi listákat. Eleinte a TV2 állt nyerésre, az első évaddal magabiztosan nyerték a nézettségi versenyt, a második szériára azonban már az RTL Klub is beizzította a reklámgépezetet, így 2002-ben a nézők többsége már őket választotta. Ez meg is pecsételte a BB sorsát, mely ezután 12 évig szünetelt: a TV2 2014-ben lengette be, hogy megrendezik a harmadik évadot is, ám ez végül a reklámadó bevezetése miatt elmaradt. Ráadásul az RTL Klub a Big Brother licenctulajdonosa, az Endemol határozott nyomására megvásárolta a jogokat is, így a két „nagy” valóságshow 2016-ban egyesült Való Világ powered by Big Brother címen.

A valóságshow-szereplők sorsa is nagyon érdekes, míg egy rövid időszakban, néhány hónapig a fél ország névről ismerte őket, a műsorok végeztével hírnevük szépen megkopott, elhalványult. Kevesen emlékeznek már a Bár Tiger nevű pultosára, vagy a BB-s Renátóra. Keveseknek sikerült megkapaszkodniuk, a leginkább kivétel ebből a szempontból egyértelműen Majoros Péter „Majka”, aki ma is meghatározó arca a magyar médiának.

Majoros Péter „Majka” a Való Világban - Forrás: Blikk.hu
Majoros Péter „Majka” a Való Világban - Forrás: Blikk.hu

PROMÓCIÓ

Valóság, show vagy kukkolda?

Volt idő, amikor én is azt hittem, a reality show maga a való világ. Mert a reality lényegi eleme, hogy minél jobban hasonlítson a valósághoz. És tényleg, ha belegondolok, „teljesen hihető” például, hogy embereket hónapokra bezárnak egy házba, ahol mindenféle feladatokat kapnak, de leginkább mindenki arra kíváncsi, ki kivel és mikor bújik ágyba.

A reality show könyörtelen és brutális. Megigéz, magába szippant, a képernyőn látható, embernek látszó lények pedig ország-világ előtt megcsinálják mindazt, amit én a legmerészebb álmaimban sem mernék. A neveltetésemtől vagy a vérmérsékletemtől függően viszont nevethetek, szörnyülködhetek, megdöbbenhetek vagy szurkolhatok a szereplőknek. Sokan vannak így ezzel. Persze akadnak közülük, akik letagadják, hogy reality show-t néznének, ám ha bárhol is szóba kerül a téma, rögvest kiderül, hogy követik az eseményeket. Szóval szeretünk kukkolni és kibeszélni másokat.

A reality show a szereplőkkel szemben a legkönyörtelenebb és legbrutálisabb. Alájuk nyúl, felkapja, kizsigereli, majd eldobja őket. Keveseknek adatik meg, hogy évek múltán is emlékezzünk rájuk. A prostituáltként dolgozó VV Fanni tévés szereplésére az ügyfélkörén kívül alighanem senki sem emlékezne, ha a lány nem tűnt volna el két éve. Nagy valószínűséggel meggyilkolták, de a holtteste azóta sem került elő. VV Aurelio „helikopterezése” is a múlt homályába vész, viszont a legutóbbi alakítása – emberrablás – négy évet ér, a korábbi stiklijével összevonva 5 év két hónapot tölthet sitten. A rengeteg reality szereplő közül igazából egyetlen ember neve maradt meg nekem: Majkáé. Az ózdi hősé, aki hihetetlen mélységből kapaszkodott fel a csúcsra, és napjainkra a legjobb műsorvezetők, tévés személyiségek közé küzdötte fel magát. Az elmúlt két évtized egyetlen fecskéje ő, minden tiszteletem az övé.

Szilágyi G. Gábor főszerkesztő,
Tvr-hét, Ringier Axel Springer Magyarország

Túléljük ezt is!

2003-ra lényegében a „sima” reality már ismert, bejáratott és sikeres formátumnak számított, így a már meglévő műsorok mellé valami újdonságot kellett hoznia a nézőkre éhes tévés producereknek. Ekkor indultak itthon az úgynevezett túlélőshow-k, melyeket az RTL Klub honosított meg 2003-ban a Survivor című licencelt műsorral, amely két éven át futott, majd 2017-ben és 2018-ban is visszatért. Ezt a változatot Kolosi Péter, a csatorna programigazgatója a valóságshow-k királyának nevezte.

A műfajnak voltak olyan érdekes darabjai, mint a Csupasz túlélők, amely tíz évadot ért meg a Discovery Channel műsorán. Kevésbé a klasszikus reality formátumot hozza – nincs kiszavazás, nincsenek egymással vetélkedő csapatok, csupán egyetlen pár, akiknek – ahogy a cím is mutatja –meztelenül kell helyt állniuk a természet megpróbáltatásaival szemben.

Itthon eközben taroltak a kaland-realityk: a Celeb vagyok, ments ki innen című, 2008-tól 2017-ig vetített RTL Klubos műsor a brit eredeti magyar adaptációja volt, amire a Tv2 a lényegesen kisebb sikert elérő A sztárok a fejükre estek című megoldással próbált reagálni.

Utóbbi csatorna azért nem felejtette el örökre a kaland-reality műfaját, 2017-ben ugyanis műsorára tűzte az Ázsia Expresszt, amely a holland-belga Peking Express mintáját követve hírességeket vitt el Ázsiába, ahol mindenféle külső segítség nélkül kellett eljutniuk egyik városból a másikba.

A közösségi média lett a legnépszerűbb valóságshow

Egy másik alműfajt alkottak a társkereső realityk, mint a hazánkban 2003-ban bemutatott Nagy Ő, amelynek az erős szexista felhangjai miatt hamar véget ért a magyar pályafutása. Ennél sokkal jobban teljesített a Viasat3-on 2011-ben indult Éden Hotel, ami az idén ősszel futott, brit mintára épülő Love Island előfutárának is tekinthető.

Ami némileg érezhető, hogy napjainkra a reality műfaja kifulladóban van. Mert bár lehetne sorolni a további alműfajokat, ám az okostelefonok, illetve a közösségi média megjelenésével a valóságshow egyre inkább a tényleges való világba tevődött át – hiszen ma már a hírességek életét is szinte ugyanúgy percről-percre követhetjük, mint annak idején a bekamerázott házakban beszélgető/veszekedő/szexelő reality-szereplők hétköznapjait.

A rovat támogatója a Ringier Axel Springer Magyarország.

(forrás: Kreatív Online)
Ha hozzá kíván szólni, jelentkezzen be!
 

Tapasztalatok, gyakorlati tanácsok – átállási workshop

Az Üzlet és Pszichológia/HRPWR.HU és a Brandfizz bemutatja: a Nagy Employer Branding Nap című konferenciát. A nap, amikor az employer branding szakma találkozik.

Megújult kategóriarendszerrel tér vissza a Kreatív korábban DMBP néven futó, digitális eszközöket és megoldásokat díjazó versenye. Nevezési határidő: 2019.11.29.

Egész napos konferencia a pénzügyi termékek és szolgáltatások, az ezeket értékesítő pénzintézetek marketingjéről és kommunikációjáról. Dátum: 2019.12.04.

Workshop az online véleményvezérek megítéléséről és az influencer marketing várható hazai trendjeiről egy exkluzív kutatás tükrében. Dátum: december 10.

A Prizma Kreatív PR Díj idei dajátadója - gyere, ünnepelj velünk!